Det er godt at vi ledere ikke alltid får det som vi vil

Små initiativ som man først ikke ser potensialet i, kan likevel finne veien ut i markedet og gi internasjonalt gjennombrudd.

  • Berit Svendsen
    Berit Svendsen er leder for Vipps' internasjonale satsning. Hun har tidligere jobbet mange år som direktør i Telenor og har i dag flere tunge styreverv.
Publisert:
I sjefsstolen
Hver mandag deler noen av Norges fremste næringslivsledere og gründere erfaringer og tanker fra sin karriere og hverdag. Teksten gir uttrykk for skribentens holdning.

En av de aller viktigste oppgavene en leder har er å prioritere initiativ og oppgaver ut fra selskapets strategi, og hva styret og ledelsen ønsker å oppnå.

Når en slik prioritering er foretatt, er det svært viktig å sette kompetente medarbeidere på prioriterte oppgaver og initiativ. Deretter gi dem spillerom til å gjøre jobben.

Les også

Viktige lærdommer ved internasjonalisering

Dette var også min første oppgave i Vipps for tre år siden, da jeg startet i jobben som ansvarlig for Vipps Internasjonal.

En utfordring teamet og jeg var enig om at vi sto overfor, var mindre aktiviteter vi ikke helt så det store potensialet i.

Vi skulle jo internasjonalisere Vipps lommebok og deretter BankID. Det var to oppgaver som var så store at vi trengte et samlet team for å realisere ideene.

Les på E24+

– Det var nesten begravelsesstemning i Telenor da hun sluttet

Identifiserte det som kunne kuttes

Som seg hør og bør gikk jeg i gang med jobben for å se om noen av de eksisterende aktivitetene kunne legges ned, eller eventuelt tas over og selges til andre for å frigjøre ressursene.

En strategisk utredning ble foretatt om et av de mindre initiativene.

Dette initiativet var utvikling og forvaltning av teknologi som internasjonale partnere skulle kommersialisere i Europa, og gjerne også utenfor Europa.

Vi kom frem til at det var enkelt for den eller de kommersielle partnerne å bytte oss ut med en annen teknologileverandør. Det ville derfor gagne Vipps at vi heller satset ressursene på de andre, store initiativene. 

Lettere sagt enn gjort

Å legge ned tjenesten eller selge den viste seg å være lettere sagt enn gjort. Organisasjonen som jobbet med betalingskort i Vipps var helt avhengig av teknologien.

Det var et ønske om å gjøre det samme i Norge som hadde blitt gjort for den store internasjonale, kommersielle partneren. Vipps ville da ta rollen som teknologisk og kommersiell aktør mot sluttkundemarkedet.

Merkostnaden vi hadde med å holde det internasjonale i gang med eksisterende partner var imidlertid så lavt, at vi valgte å holde initiativet gående. 

Tjenesten ble videreført med minimum av ressurser og med en stor internasjonal, kommersiell aktør. 

I Vipps fant nøkkelressurser sammen på tvers av fagområder, og jobbet på siden med partneren, og partneren begynte å vinne kontrakter mot retailkjeder i Europa, med ulike betalingskort med Vipps sin teknologi. 

Internasjonalt gjennombrudd

For hvert år som gikk vant teknologien vår flere kontrakter og ressursene samlet mer erfaring. Etter tre år er tjenesten i ferd med å få sitt neste internasjonale gjennombrudd, og går da over til å bli et dedikert produkt med et utvidet team.

Norsk finansteknologi er nok en gang blant de beste i Europa, mens kommersialiseringen skjer med en av de virkelig store europeiske aktørene. Dette får vi snart høre om i internasjonal presse.

Medarbeidere som så potensialet

Takket være dyktige og standhaftige medarbeidere som så potensialet, er det godt at vi ledere ikke alltid får det som vi vil.

Og lærdommen bak dette er at selv små initiativ som man ikke helt ser potensialet med, kan finne andre veier ut i markedet med partnere som både har muskler og finansiell styrke til å satse stort og europeisk, med fremragende finansteknologi fra Norge.

Les også

Strategidiskusjoner rundt lederbordet i Vipps

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. I sjefsstolen
  2. Vipps
  3. Leder
  4. Teknologi

Flere artikler

  1. Viktige lærdommer ved internasjonalisering

  2. Betalt innhold

    – Ledere bruker for lite tid på innovasjon

  3. Aktiv næringspolitikk må følges opp med tydelig innhold: Vi må tørre å prioritere næringer med eksportpotensial

  4. Stol på deg selv, Silje

  5. Økt bruk av havet, men mindre konflikt?