Thea dro til Dubai for å bli gründer

Via nettstedet Teach Me Now hjelper toppstudenter videregåendeelever til å komme inn på de beste skolene. Bak nettstedet står en norsk-arabisk 25-åring som egentlig drømte om å jobbe i FN.

GRÜNDER I DUBAI: Thea Camilla Myhrvold (25), her sammen med sin nærmeste medarbeider Omar El Abd, satser for fullt på nettsiden Teach Me Now.

Teach Me Now
  • Astrid Dalen
Publisert: Publisert:

Halvt norske og halvt arabiske Thea Camilla Myhrvold (25), som tilbrakte deler av oppveksten sin i Larvik, er foreløpig ukjent her hjemme.

Men fra sin nåværende base i Dubai er hun i ferd med å gjøre gründerkarriere innenfor fjernundervisning.

For et halvt års tid siden lanserte Myhrvold nettsiden Teach Me Now, en portal der i hovedsak vestlige unge lærere, noen av dem studenter ved prestisjetunge universiteter som Stanford, Harvard og Oxford, live-underviser skoleelever verden over via internett.

I denne videoen kan du se hvordan undervisningen fungerer.

– Global lærings-markedsplass

På kontoret i Dubai er de nå totalt syv stykker – inkludert Myhrvold selv – som jobber for at nettstedet skal bli en verdensomspennende fjernundervisnings-suksess.

– Planen er at Teach Me Now skal bli en global markedsplass for læring, slik som eBay er for ting, forklarer Myhrvold.

Nettsiden ble startet opp for alvor høsten 2015, og et halvt år etter er det allerede 1000 personer som har registrert seg som lærere på Teach Me Now. Foreløpig er det dermed om lag 300 flere registrerte lærere enn elever, men Myhrvold gjør oppmerksom på at det er først nå de starter opp for alvor med markedsføring rettet mot elever og foreldrene deres.

– Lærerne kan selv bestemme hvor mye og når de ønsker å jobbe, og hvor mye de ønsker å ta seg betalt. Dersom de tar 30 dollar timen, så legger vi provisjonen vår på 15 prosent oppå dét igjen. Andre fjernundervisningsnettsteder tar gjerne 40–60 prosent provisjon, forklarer Myhrvold.

Les også

Norske Espen satser stort på 3D-print i San Francisco: – «Alle» kan kjøpe seg 3D-printer

Østen-rettet markedsføring

Selv om tanken er at elever verden over skal kunne bruke nettsiden, har markedsføringen foreløpig vært fokusert mot det markedet Myhrvold selv befinner seg i – nemlig Midtøsten og andre asiatiske land, i tillegg til engelskspråklige expat-samfunn som Myhrvold selv har tilhørt deler av livet.

– I Østen er det veldig press for å få gode karakterer og å komme inn på de beste universitetene, samtidig som de beste privatlærerne som oftest er fullbookede eller veldig dyre, forteller Myhrvold.

Gründerkvinnen ser også andre fordeler med at vestlige lærere kan undervise ungdommer i Midtøsten:

– Mange er sultne på informasjon, men har ikke tilgang på gode lærere. Vår jobb er å gjøre kunnskapen åpen og tilgjengelig, og vi tror at dette kan ha en positiv påvirkning på unge i Østen. Basis for utvikling er jo en god utdanning.

– Voksende trend i Norge med privatlærere

Myhrvold er heller ikke helt fremmed for tanken på markedsføre nettsiden for et skandinavisk marked.

– Det er jo en voksende trend i Norge om dagen også med privatlærere og leksehjelp. Men foreløpig er det nok mest aktuelt for elever som vil komme inn på universiteter og skoler i utlandet, eller de som går på internasjonale linjer, tror Myhrvold.

25-åringen har selv kun gått på engelskspråklige, internasjonale skoler både i Norge og utlandet, og gikk blant annet International Baccalaureate (IB)-linjen på Skagerak Internasjonale skole i Sandefjord.

Underviste elever med lærevansker

– Mitt store mål var å få jobb i FN, og etter å ha fullført IB-linjen på videregående flyttet jeg derfor til Sveits, fordi det er der Europa-hovedkvarteret til FN ligger, sier Myhrvold.

For å spe på studieinntektene underviste Myhrvold to sveitsiske jenter med henholdsvis ADHD og dysleksi. De tok IB-linjen, som Myhrvold selv akkurat hadde fullført, og hun hadde dermed de beste forutsetninger for å lære jentene det de trengte før eksamen.

Trass i lærevanskene endte jentene opp med karakterer over gjennomsnittet, mye takket være Myhrvolds ekstraundervisning.

– Dette var et aha-øyeblikk for meg. Jeg skjønte at jeg gjennom undervisning hadde mye større påvirkningskraft på mennesker enn om jeg skulle sittet på et kontor i FN-bygget, sier Myhrvold.

Hun fortsatte med privatundervisning gjennom alle de tre studieårene i Sveis, og takket være gode referanser fikk hun mange forespørsler og en solid biinntekt.

Lagde undervisnings-apper

– Jeg hadde laget ulike huskespill for de to sveitsiske jentene for at de skulle lære og forstå bedre, og etter studiene begynte jeg å lage apper av disse spillene, slik at også andre kunne lære bort på en lettere måte, forteller Myhrvold.

Etter studiene valgte halvt arabiske Myhrvold å bosette seg i Dubai, og planen var å starte opp et selskap som skulle lage undervisnings-apper. Hun ble med i en inkubator, og fikk etter hvert også en investor som fulgte henne ekstra nøye.

– En dag spurte denne investoren: «Hvis du kunne gjort hva du ville, hva ville du startet opp med da?». Når man får et slik spørsmål, får man virkelig muligheten til å evaluere mulighetene og tenke gjennom hva man vil, sier Myhrvold.

For Myhrvold ble altså svaret en undervisnings-nettportal, som matcher unge privatlærere og elever verden over.

– Positivt å være gründerkvinne i Dubai

Vi i Vesten har gjerne et bilde av Midtøsten som et område hvor det på enkelte områder er vanskelig å være kvinne, men det å være gründerkvinne i Dubai har utelukkende vært positivt, mener Myhrvold:

– Regjeringen her setter stor pris på kvinner som starter opp noe selv, og er veldig støttende overfor oss. Og gjennom mobilavtalen min får jeg faktisk – som kvinnelig gründer – 600 internasjonale ringeminutter til en billig pris, forteller gründeren.

Da hun startet opp i inkubatoren, var hun den eneste kvinnen, men ifølge Myhrvold blir det nå stadig vanligere med kvinner som starter opp for seg selv – og da gjerne innen tech.

– Kvinnene i Midtøsten føler seg komfortable i denne bransjen, og kan jobbe bak skjermen sin uten å støte på potensielle problemer. Jeg synes det er en kul trend, og er glad for å være en del av den forandringen som skjer her, avslutter 25-åringen.

Torgeir Waterhouse, direktør internett og nye medier i IKT-Norge.

IKT-Norge

– Bør konsentrere seg om innholdet

Det har kommet en del ulike nettjenester for undervisning de siste årene, forteller direktør internett og nye medier i IKT-Norge, Torgeir Waterhouse:

– Men mye av dette har vært litt ad hoc-aktige løsninger, som for eksempel leksehjelp over Skype. Jeg tror uansett det er viktig at Teach Me Now-gründeren ikke henger seg for mye opp i hvilke modeller konkurrerende nettsteder har, men heller konsentrerer seg om innhold og hvordan legge mest mulig til rette for brukerne, slik at de blir lojale mot nettstedet.

Det er åpenbart for Waterhouse at det er et marked for denne type tjenester, også i Norge.

– Vi tørster etter sånne modeller, siden vi både bor langt fra hverandre, men også har teknologi som ligger til rette for det. Mange må nok venne seg mer til dette med privatundervisning her til lands, men vi ser at det er et område i vekst, sier Waterhouse.

– Kan være kulturelle utfordringer

Det finnes også utfordringer for et nettsted som Teach Me Now, og da nettopp fordi undervisningen foregår med livebilder mellom personer i helt forskjellige deler av verden.

– Man kan jo tenke seg et eksempel hvor en norsk lærer har på seg veldig uformelle klær, og at han da kanskje ikke blir tatt helt på alvor av en elev som er vant til at lærere har på slips og dress. Kulturelle kodekser kan være vanskelige, og med video så får man med mange flere visuelle tilleggsmomenter enn om man kommuniserer på telefon eller epost, tror Waterhouse.

Les også

- To grunner til at Sverige er bedre enn Norge for gründere

Les også

Vil gjøre det lettere å være gründer i Norge

Les også

Disse 17 IT-bedriftene kan realisere milliardverdier

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Entreprenørskap
  2. Ledertalentene

Flere artikler

  1. Norske Thea (25) vant entreprenørkonkurranse i Hongkong

  2. Mener markedet er verdt én milliard: Dansk leksehjelpsselskap vil ta opp konkurransen

  3. Slik gjorde de karriere i verdensmetropolene

  4. Vil gjøre det lettere å være gründer i Norge

  5. Ledertalent foreslås til PGS-styret