Jobbekspertene: Slik blir du en bedre leder

Er du en tåkepratende hissigpropp med beslutningsvegring? Her er jobbekspertenes tips til hva som gir gode ledere.

SØK DEKNING: Flere ledere sliter med temperamentet og mister fort respekten blant ansatte etter raseriutbrudd, ifølge rekrutteringsekspert Helene Tronstad Moe.

Colourbox.com
  • Karl Wig
Publisert:,

– Jeg har opplevd mange tafatte ledere, sier Thorleif Solstad, karriereekspert og bedriftskonsulent i Solstad Gruppen.

Gjennom årenes løp har han blitt hyret inn som konsulent for å rydde opp i mange bedrifter. Noen ganger har problemet rett og slett vært dårlige ledere. Da får han dem vekk.

– Et typisk trekk ved alle lederne jeg har avsatt, er at det var for passive i forhold til hva situasjonen krevde. De ødela legitimiteten sin. Jeg tror norske arbeidstagere mye heller vil ha en sjef som gjør feil iblant, enn en som gjør for lite.

For syvende gang arrangerer E24 sin årlige Ledertalentene-kåring. Vi skal finne de beste næringsliv-talentene her til lands.

Vet du om en dyktig person under 35 år, som har utmerket seg med resultat-, personal- og/eller beslutningsansvar i næringslivet? Da kan DU tipse om denne personen ved å fylle ut vårt enkle tipsskjema.

Denne tafattheten tror Solstad ofte handler om en norsk anti-autoritetstankegang.

GIR LEDERTIPS: Karriereekspert Thorleif Solstad i Solstad Gruppen.

Solstad Gruppen

– I Norge blir makt ofte oppfattes som et negativt ord. Det knyttes gjerne til misbruk av makt. Men du må ikke finne på å bli leder for noe som helst, om du ikke er villig til å utøve makt og innflytelse over andre.

– Du må være forberedt på å bli dårlig likt?

– Du må i alle fall klare å skille mellom det som er riktig å gjøre, og det du blir populær av.

Les også

Stavanger-gründere satset alt på egenutviklet smarthus-løsning: Slik fikk de investorene med

– Går i «kompisfella»

Å tåle å være upopulær mener Hege Yli Medhus Ask er en selvfølge.

Hun er konserndirektør i Gjensidige Privat, første vinner av E24 Ledertalentene og sitter i juryen i årets kåring.

– Du må tåle å stå i ubehagelige situasjoner. Ledelse er ingen popularitetskonkurranse. Lytt til gode innspill, men ta beslutningene du føler er riktige.

Konfliktsky ledere blir gjerne dårlig likt på lang sikt, ifølge rekrutteringsekspert og førsteamanuensis Helene Tronstad Moe ved Markedshøyskolen.

– Det er en del norske sjefer som går i kompis-fella! Her i Norge er arbeidsmiljøet uformelt, og det er kort avstand mellom leder og underordnet. Det gjør at mange kvier seg for å ta beslutninger som kan overkjøre andres mening. Det er ikke bra, sier hun.

Les også

En av seks frykter å miste jobben

GIR LEDERTIPS: Jobbekspert Helene Tronstad Moe ved Markedshøyskolen.

Markedshøyskolen

– Ekstremt ødeleggende

En leder må altså være aktiv og ta styringen, ifølge ekspertene. Men noen lar styringen gå over stokk og stein.

Noen av de verste lederne Tronstad Moe ser, er de som mister fatningen og får raseriutbrudd.

– Det er flere ledere som sliter med temperamentet. Det kan være et uttrykk for at de blir veldig engasjerte, eller at bedriften er i en utfordrende fase. Uansett er det ekstremt ødeleggende. Å heve stemmen og skjelle ut folk hører ikke hjemme noe sted på arbeidsplassen. Ekstra ille er det når slik kjefting foregår i åpent landskap, og den ansatte føler seg ydmyket foran kolleger, sier Moe.

Selv om kritikken er konstruktiv og gis med rolig stemme, mener hun den uansett bør holdes unna åpent landskap.

– Inviter heller til et kort møte, helst på et nøytralt rom. Det betyr utenfor sjefskontoret. Ros kan derimot gis i plenum, sier Moe.

«Sandwich feedback»

Thorleif Solstad sier forskning for lengst har etablert at ledere som kun kritiserer, skaper demotivasjon og får dårligere resultater tilbake.

En mye brukt teknikk er å pakke inn kritikken i såkalt «sandwich feedback»: Du begynner samtalen med å rose den ansatte. Så gir du forbedringspunktet, og deretter runder du av med noe positivt.

Ideen er at tilbakemeldingen, pakket inn i denne sandwichen av positivitet, blir lettere å svelge.

Men Solstad mener teknikken kan bli en oppskriftsmessig sovepute.

– Folk er helt forskjellige. Tilnærmingen kan fungere mot en forsiktig og litt sart person. Men mot en ansatt som er veldig kjapp og direkte – kanskje en på salgsavdelingen – fungerer det mot sin hensikt å pakke inn ting på denne måten. De vil bare at du skal komme til poenget.

Her fungerer den gode lederen som en salgs kameleon, forklarer Solstad: De tilpasser måten de gir beskjeder og tilbakemeldinger på til hver enkelt ansatt, for best effekt.

Norsk rettferdighet

– Skal du lykkes som leder i Norge, må du være ekstremt bevisst på to ting: Troverdighet og rettferdighet. Alt annet er underordnet, sier Solstad.

Gjennom 20 år har han vært med i en rekke prosesser med kostnadskutt og nedbemanning.

– Det sårer alltid, men én ting jeg har merket meg er at nordmenn er ekstremt tilpasningsdyktige – så lenge endringene oppfattes som rettferdige og ledelsen har troverdighet når de lanserer nødvendige grep. I en nedbemanningsprosess er det avgjørende at utvelgelseskriteriene er logiske og tydelig kommunisert.

Medhus Ask sier flere ledere bør komme seg opp av sjefsstolen.

– Kom deg ut i organisasjonen, snakk med kunder og medarbeidere, og hør hva som opptar dem, råder hun.

– Du kan ikke bare sitte alene på kontoret og legge strategier.

Les også

Slik finner hodejegerne de fremste ledertalentene

Ekspertenes 7 tips for godt lederskap

1. SJEF, IKKE KOMPIS: Selv om det er viktig å være ydmyk og lytte til medarbeidere, er det du som bestemmer. Ikke vær redd for å ta riktig beslutning i frykt for å bli upopulær. Det følger med jobben.

2. SE MEDARBEIDERNE: Det spiller ingen rolle om de presterer dårligere: Alle må føle at de er sett. Mange aner ikke hvordan de presterer. Gi derfor jevnlige tilbakemeldinger om jobben de gjør. En årlig medarbeidersamtale er ikke nok.

3. HØR PÅ ANSATTE: Enten det er en kompetansebedrift eller en fabrikk, vet de ansatte gjerne noe som du ikke vet som sjef. Det kan gi bedre beslutningsgrunnlag. Du bør lytte når ansatte har innspill til hvordan noe skal gjøres, og oppfordre de til å dele informasjon med ledelsen.

4. «OMVENDT» MENTOR: Markedet en bedrift opererer i kan endre seg lynraskt, og særlig erfarne ledere kan dra nytte av å få utfordret etablerte sannheter. For eksempel fra en yngre, teknologikyndig medarbeider.

5. ÅPEN ROS, SKJULT KRITIKK: Arbeidstagere responderer generelt dårlig på å bli irettesatt foran andre, og det er uprofesjonelt. Muntlige tilbakemeldinger i åpent kontorlandskap bør være positivt ladet. Resten tar du på møterommet.

6. KAMELON-TILBAKEMELDINGER: Kritikk må tilpasses personlighetstype og arbeidskultur. Noen kan du være direkte med, mens andre bare vil oppfatte det som kjeft og bli umotiverte. Identifiser hvem som trenger mer ros, og skill mellom innsats og prestasjon: Det er fullt mulig å komplementere hard jobbing og punktlighet, selv om sluttresultatet må forbedres.

7. NÅR DU BLIR SINNA, SØK DEKNING: En rasende sjef er en ukontrollert sjef. De mister fort respekten. Kom deg inn på et eget rom hvis det koker over. Ikke inviter til møter, og unngå for all del å skrive e-poster. Vent til du har roet ned og sortert tankene, før du eventuelt tar saken videre.

Kilder: Rekrutteringsekspert og førsteamanuensis ved Markedshøyskolen Helene Tronstad Moe, Karriereekspert og partner i Solstad Gruppen Thorleif Solstad, og konserndirektør i Gjensidige Privat og E24 Ledertalentene-vinner Hege Yli Medhus Ask.

Her kan du lese mer om

  1. Ledelse
  2. Ledertalentene
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Her er nordmenns dom over sjefen

  2. Så hardt kan du straffes for jobb-nedgradering: – Det er forkastelig

  3. Nå starter jakten på Norges fremste ledertalenter

  4. Annonsørinnhold

  5. - De fleste som blir ledere på et høyt nivå har «grit»

  6. Hjelp disse topplederne, kom med tips!