SAS-piloter frykter at bonus vil bli brukt som pressmiddel i forhandlinger

Flyselskapet har annonsert at de vil utbetale en bonus på 100 millioner svenske kroner. Men det kommer med noen betingelser.

SKAL FORHANDLE: Fire pilotforeninger i SAS Pilot Group skal forhandle avtaler i 2019.

Foto: SAS
  • Nina Tuv
  • Sigrid Moe
Publisert: Publisert:

Da SAS la frem årsrapporten for regnskapsåret 2018, som var det beste SAS-resultatet siden 90-tallet, presenterte selskapet også en engangsutbetalt bonus, som skal gå til alle ansatte i selskapet.

SAS har satt av 100 millioner svenske kroner, som skal fordeles likt på omtrent 10.000 ansatte. Men bonusen kommer med betingelser som er knyttet til hvordan selskapet gjør det og eventuelle hendelser i 2019.

Les også

SAS' kabinansatte i undersøkelse: – Anbefaler venner å søke i Norwegian

Betingelsene

Betingelsene er at ansatte leverer på SAS sitt spareprogram, at det ikke er noen ekstraordinære hendelser som er innenfor SAS sin egen kontroll og har innvirkning på selskapets merkevare, inntekter eller kostnader.

Nå frykter Norske SAS-flygeres forening (NSF) at bonusen vil bli brukt som et pressmiddel når de fire fagforeningene som har samlet seg i SAS Pilot Group skal reforhandle sine kollektivavtaler.

Roger Klokset i Norske SAS-Flygeres Forening (NSF)

Foto: NSF

– Vi ser på bonusen som et middel som de kan ha hengende over oss under forhandlingene. Slik betingelsene er formulert, er det ingen tvil om at dersom forhandlingene ender i konflikt, så kan det være en slik hendelse, sier Roger Klokset, nestleder i NSF, til E24.

Pilotenes fagforening frykter at selskapet vil si at ansatte ikke får bonusen på grunn av tøffe forhandlinger med pilotene.

– Det handler mer om symbolverdien en akkurat størrelsen. Det kunne blitt bra, og det hadde vært fint med en klapp på skulderen, men det ble dessverre ikke det, sier Klokset.

Les på E24+

Børskommentar: SAS-ledelsen tar høyde for at mye skal gå mot flyselskapet neste år

Kaos sommeren 2018

Han tror at initiativet startet med at ledelsen så at det var på sin plass med en «takk for innsatsen»-belønning etter driftsproblemene sommeren 2018. Da stilte mange ansatte opp og jobbet ekstra slik at flest mulig reisende likevel kunne komme seg dit de skulle, på tross av ferieavvikling og kanselleringer.

– De ansatte fikk beskjed om at det var som takk for innsatsen, men det virker som noen også har funnet ut at de kan bruke det til sin fordel i 2019, sier Klokset.

Pressesjef Knut Morten Johansen i SAS forklarer at årsaken til at bonusen er knyttet opp mot resultatene i 2019, er at de vet at det blir et krevende år.

– Vi vil være trygg på at selskapet leverer på de økonomiske målene som er satt, med fortsatt kontroll på kostnadene. Styret skal godkjenne dette. Man kan vanskelig rettferdiggjøre en slik engangsutbetaling uten at SAS leverer på de forventningene man har til oss i markedet, eller uten at de økonomiske forutsetningene er til stede, skriver Johansen i en e-post.

Les også

Analytiker: 2019 blir mer utfordrende for SAS, men bedre enn de selv tror

Gir vekk bonusen

Han sier at ekstraordinære hendelser som rammer SAS sine kunder og selskapets varemerke, og som påfører selskapet høye kostnader, selvsagt vil kunne påvirke beslutningen om belønningen.

– Vi befinner oss alle i den økonomiske virkeligheten, enten vi vil eller ikke, skriver Johansen.

På grunn av frykten for at bonusen vil bli brukt i forhandlingene har alle tillitsvalgte piloter i SAS skrevet til selskapet og bedt dem donere sin andel av bonusen til SOS-barnebyer.

– Vi ser ingen verdi i en slik «takk for innsatsen», som er knyttet til ting som skjer i 2019. Spesielt ikke i lys av at vi skal i forhandlinger. Vi har også oppfordret alle medlemmer om å gjøre det samme, men det får de ta stilling til selv, sier Klokset, og legger til at de også har oppfordret selskapet til å betale ut bonusene til SOS-barnebyer uansett hvordan 2019 blir.

Les også

Sier trolig «hej då» til flypassasjeravgiften

Les også

– Konkurrentene kommer og det ser vi

Les også

Beste SAS-resultat siden 90-tallet

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Arbeidsliv

Flere artikler

  1. SAS-pilotene er villige til å ofre bonus på 100 millioner

  2. Pilotene og SAS bryter forhandlingene i Norge

  3. – Det blir for kategorisk å avvise det glatt, sier Forbrukerrådet

  4. Annonsørinnhold

  5. Kabinforeningen: Vil ikke kreve noe mindre enn pilotene fikk

  6. Ryanair hevder Norwegian kutter pilotlønninger: – Ikke korrekt