Starter bemanningsplattform for dem som ikke ønsker åtte til fire-jobb

Fire tidligere BCG-konsulenter vil ta opp konkurransen med den tradisjonelle bemanningsbransjen, og lover billigere og enklere matching mellom bedrifter og arbeidskraft.

BEMANNINGSGRÜNDERE: Daglig leder for den nye bemanningsplattformen Flexify, er Thorvald Thorsnes. Med seg på laget har han i tillegg Martin Hæreid, Andreas Jebsen og Håkon Hortemo.

Foto: Flexify
  • Astrid Dalen
Publisert:

Oppstartsselskapet Flexify prøver å fange en ny trend i arbeidslivet, og har startet opp Nordens første «bemanning-on-demand»-tjeneste.

– Vi retter oss i første omgang mot millennials-generasjonen, som i mindre grad ønsker seg en åtte til fire-jobb. Fremtidens arbeidstagere ønsker seg mer fleksibilitet, og frilansøkonomien er på full fart inn, sier daglig leder i Flexify, Thorvald Thorsnes.

Alle de fire som står bak selskapet har bakgrunn fra konsulentvirksomhet i BCG, og det var gjennom denne jobben at de fikk ideen til å starte opp en bemanningsplattform av denne typen.

– Vi så flere eksempler på at kunder brukte mye penger på fleksibel bemanning, og at de store, tradisjonelle bemanningsbyråene hadde store påslag. Som konsulenter tenkte vi at det måtte være en mer effektiv måte å levere denne tjenesten på, forteller Thorsnes.

Les også

Tore Myrholt har tjent over én milliard i McKinsey

Automatiserer matchingprosessen

Thorsnes og de andre Flexify-gründerne mener at tradisjonelle bemanningsbyråer er veldig manuelle, ved at de bruker store ressurser på å ta ringerunder, fremfor å bruke teknologi til å automatisere matchingprosessen.

– Hos oss er det ingen som sitter og ringer rundt. Bedriften kan bruke et par minutter på plattformen vår på å beskrive hva slags arbeidskraft de er ute etter, og så tar algoritmer seg av matchingen, forklarer Thorsnes.

Tradisjonelle bemanningsbyråer kan gjerne ta 70 prosent i påslag på lønnen. Flexify sier at de kan kutte sine påslag ned til tyve prosent, og dermed bli et langt billigere mellomledd mellom bedriftene og arbeidstagerne – som på deres plattform har fått benevnelsen «flexere».

Selv om det meste altså skal automatiseres i Flexify, så vil kvalitetssikringen av «flexeren» foregå delvis manuelt, ved at det gjennomføres intervjuer med kandidatene.

Må ha enkeltpersonforetak

Bedriften har foreløpig bare vært gjennom en lukket fase med ti pilotbedrifter. Flere av bedriftene er startups, som i større grad enn andre er avhengige av å skalere opp og ned på kort sikt.

På oppdragstager- eller «flexer»-siden har det ifølge Thorsnes kommet inn flere hundre søkere, og majoriteten av disse er studenter.

Mens man som arbeidstager hos de tradisjonelle byråene, er ansatt hos byråene, er hovedregelen at «flexerne» må ordne seg med et enkeltpersonforetak. Dette er riktignok noe Flexify kan hjelpe til med, oppgir Thorsnes.

Flexify-sjefen påpeker videre at de, i tillegg til de lavere påslagene, har noen fordeler sammenlignet med for eksempel Adecco og Manpower.

– De er avhengige av å ha en større utnyttelsesgrad på dem som ligger inne i databasen. Dermed må de kanskje pushe ut folk som ikke er perfekt match for jobben, mens vi i større grad kan håndplukke den beste, som også er motivert for å ta jobben, sier Thorsnes.

Flexify håper nå at de vil bli tatt godt imot av den tradisjonelle bemanningsbransjen, og at de kanskje kan inspirere til å ta i bruk mer teknologi.

– Vi har riktignok en fundamentalt annerledes forretningsmodell enn de tradisjonelle byråene, og kommer heller ikke til å gå inn i alle vertikalene de driver med, sier Thorsnes.

Leder marked & kommunikasjon i Adecco, Silje H. Valseth.

Foto: Adecco

– De fleste ønsker trygge rammer

Adecco sier til E24 at de tar arbeidsgiveransvaret sitt seriøst, og ønsker trygge rammer for vikarer.

– Flexify tilbyr et helt annet produkt enn oss, siden de har et krav om at alle som jobber gjennom dem må ha enkeltpersonforetak. Vi ønsker ikke at dette skal bli standarden for bransjen – det er sånn at de aller fleste mennesker ønsker trygge rammer og sosial sikring, sier leder marked og kommunikasjon, Silje H. Valseth.

Hun legger til at hun tror at Flexifys løsning er fin for dem som allerede er konsulenter og ønsker større oppdragsmengde, eller personer som vil jobbe litt ekstra i perioder.

– Når det gjelder teknologisk utvikling skjer det mye i bransjen. Jeg vil nevne vår egen app, Squad. Gjennom denne kan kundene bestille en vikar med tre klikk. Perfekt for dem som trenger hjelp i løpet av kort tid, sier Valseth.

Les også

Fersk undersøkelse: Eksperter advarer, men nesten ingen nordmenn frykter dette koster dem jobben

– Høyere kostnader for arbeidsgivere

Heller ikke Manpower mener at det Flexify gjør, er revolusjonerende for bransjen:

– Det er bare å ønske lykke til, men det Flexify gjør, er ikke nytt. Vi gjør akkurat det samme: vi forhåndsgodkjenner kandidater inn i en pool. Kundene legger ut ledige vakter, og dekking av disse skjer automatisk. Dette har vært i bruk lenge i bransjen, sier informasjonssjef Sven Fossum.

Han påpeker videre at påslagene naturlig nok må bli høyere for bemanningsbyråer som også er arbeidsgiver, og som dermed får tilleggskostnader som feriepenger, forsikring, sykepenger og så videre.

Informasjonssjef i Manpower, Sven Fossum.

Foto: Manpower

– Denne kostnaden må de som jobber i Flexify og lignende selskaper, betale selv. Flexify er en megler av bemanningstjenester. ManpowerGroup er en arbeidsgiver, slår Fossum fast.

Fossum sier også at det ikke medfører riktighet at Manpower er avhengig av høy utnyttelsesgrad, og dermed sender ut arbeidstagere som ikke matcher bedriften optimalt.

– Vi tar bestandig utgangspunkt i kundens kravspesifikasjon og leverer i henhold til den, men er ikke begrenset til de medarbeiderne vi har i vår egen base.

Les også

Sparte 3,7 millioner med ny IT-løsning

Les også

Solide bonusutbetalinger til norske toppsjefer

Les også

Gründer Oskar vil kutte ventetiden for personer med psykiske lidelser

Her kan du lese mer om

  1. Teknologi
  2. Arbeidsliv
  3. Digitalisering
  4. Entreprenørskap
  5. Gründere

Flere artikler

  1. Dansk-startet bemanningsbyrå vil bli størst i Norge: Mener konkurrenter utnytter juridisk gråsone

  2. Rapport: Nav-leverandør med ulovlige ansettelsesforhold

  3. Fra bar til oppstartsselskap: Gründere vil gjøre det lettere å bemanne utelivsbransjen

  4. Annonsørinnhold

  5. Ap vil ha innsyn i private tilbyderes lønnsvilkår

  6. First House klar med analyserobot: – Det er ingen her som er redd for å miste jobben