Slik lykkes du på Facebook

For svært mange småbedrifter kan Facebook bli viktigere enn Google for å trekke kunder, mener ekspertene. Vennenettverk og dialog er nøkkelen.

TIPS: Kristian Osestad og Tor Magnus Kolflaath i webbyrået Idium mener bevisst bruk av Facebook gir bedrifter et fortrinn. Foto: IDUM

  • Kari Flottorp
Publisert:

2,5 millioner nordmenn bruker Facebook. Halvparten av disse logger seg inn hver eneste dag og hver og en av dem har i snitt 130 venner.

Det gjør at Facebook for mange småbedrifter, gründere og selgere er en større trafikkgenerator enn Google.

Det sosiale mediet utvikles stadig og er spådd å bli en viktig online shoppingkanal.

Enorm interesse

- Åpenheten kan gjøre at kunder stoler mer på bedrifter som er på Facebook, mener Kristian Osestad, leder for sosiale medier i webbyrået Idium og gründer av Facebook-skolen.
I neste uke holder han et gratis frokostseminar om sosiale medier for bedrifter - et seminar som raskt ble fulltegnet.
- Vi opplever en enorm interesse for sosiale medier og Facebook spesielt. Svært mange bedrifter ønsker en proff tilstedeværelse, men er usikre på den beste fremgangsmåten med tanke på kost/nytte, sier han.

Hver «like» er verdt 1.000 kroner

Syncapse.com, som tilrettelegger strategier inne sosiale medier for selskaper over hele verden, analyserte i 2010 en rekke bedrifter på Facebook, for å finne ut om tilhengere av en bedriftsside har en faktisk verdi.

Konklusjonen var at verdien på en tilhenger i snitt er verdt rundt 1000 kroner.

* En tilhenger kjøper for mer: bruker i gjennomsnitt 400-500 kroner ekstra.
* En tilhenger har høyere lojalitet: 28 prosent større sjanse for å kjøpe igjen.
* En tilhenger anbefaler produktene dine oftere til sine venner: 41 prosent større sannsynlighet.

Vanskelig verdi

Kenneth Eriksen er daglig leder i Webgruppen, og spesialist på webstatistikk og analyse.
Han synes det er vanskelig å sette en gitt verdi på hver «like». Han mener antall «likes» kan sammenlignes med en mailingliste. Gjør du ingenting med den, får den heller ingen verdi.
- Verdien av dine «likes» er 100 prosent avhengig av hva du gjør med dem. Altfor mange glemmer at de må bruke den muligheten de har til å snakke med kundene sine etter at de har trykket på «like», sier Eriksen.

Forretningskritisk

Webkommunikatør Nina Furu har lang erfaring som nettredaktør og digital rådgiver.
Hun trekker frem viktigheten av et likendes konsept og har jobbet mye med Kreftforeningen og Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) rundt dette.
- Navnet på siden er jo helt essensielt. Nina «liker» Diabetes fungerer for eksempel dårlig som statusoppdatering, påpeker Furu, som mener organisasjoner og bedrifter må tenke mer konseptuelt rundt sine Facebook-sider.
- Konseptet og navnet er en forretningskritisk beslutning for en bedrifts Facebook-side, påstår hun.

Passer ikke for alle

Facebook passer ikke for alle typer bedrifter. Spesielt gjelder dette hvis kundene dine ikke vil være offentlig forbundet med firmaet ditt.
- Bedrifter med svært personsensitive løsninger, som gjeldssaneringsfirmaer og begravelsesbyråer kan det være vanskelig å se for seg på Facebook, sier Osestad.
Veien rundt kan bli å bruke Facebook som annonseringskanal. Kundene er jo der.
- Facebook er nettverksorientert og har en smart annonseringsløsning. Det å bruke markedskroner på Facebook kan derfor gi svært god avkastning på innsatsen, mener Osestad.

OBS!

Husk å sette deg inn i regelverket for bruk av Facebook. Les historien om Lille Vinkel Sko, som regelrett ble

kastet ut av Facebook da de arrangerte en konkurranse

.

Dette er ekspertenes 10 tips for suksess på Facebook:

1. Få deg et mål med å være på Facebook

Tenk gjennom hvorfor du er der og hva du konkret kan tjene på det. Å gi bedre og raskere support til kunder? Skaffe nye kunder? Lytte på markedet? Selge mer til eksisterende kunder? Husk uansett at det tar tid å få suksess, så tenk langsiktig.

2. Sett av tid

Facebook er et sosialt medium laget for dialog og involvering. Dermed bør du reagere raskt når folk engasjerer seg på siden din, akkurat som når du får en telefon eller e-post.

3. Få flest mulig tilhengere

Alle som har trykket på «Liker»-knappen på din side vil automatisk begynne å abonnere på alt nytt du publiserer på siden. Dette spres raskt videre, hvis innholdet er av interesse. Denne spredningen kalles viral markedsføring og gjør Facebook til et utrolig kraftig verktøy hvis du bruker det riktig.
Har du fått etablert en god og levende side er det derfor viktig å markedsføre siden din så godt som mulig.
Du bør ha tydelige linker og reklame på din vanlige nettside, slik at du kan få en del av de som besøker nettsidene dine til å bli tilhenger av bedriften din på Facebook.

4. Få laget et godt profilbilde

Logoen din må være en del av profilbildet til firmaet ditt. Men har du ikke noe mer enn det, går du glipp av viktige muligheter for oppmerksomhet ovenfor nye besøkende.

5. Skaff deg en enkel adresse

Alle sider på Facebook har i utgangspunktet en lite attraktiv adresse, slik som denne:

www.facebook.com/pages/Firmanavn/1518890917892343.

Det er først når du når 25 tilhengere at du kan få etablert en enklere adresse, slik som

www.facebook.com/username

. Sjekk på forhånd at ingen andre bruker navnet du har tenkt å benytte.

6. Lag egen åpningsside for nye besøkende

Som standard vil dine besøkende havne på Facebook-veggen (der diskusjonen går). For de som ikke har trykket på «liker»-knappen ennå, kan man bestemme at de automatisk skal komme til en egen spesialdesignet side. Besøkende blir lettere tilhengere om de blir oppfordret til dette.

7. Interessant og relevant innhold

Det er viktig at du gjør deg opp en mening rundt hvem som liker siden din og tilpasser innholdet til denne gruppen. Hva er aktuelt akkurat i dag? Hva hadde du selv likt å få informasjon om i dag om du var kunde av din bedrift?

8. Innby til dialog

Engasjerer du tilhengerne dine, får du en helt annen effekt enn om ingen responderer på budskapet ditt. Prøv derfor å være mest mulig dagsaktuell, ha mest mulig relevant innhold og still gjerne spørsmål. «Hva synes du?» er flott å bruke etter et innlegg.

9. Ikke vær redd for å prøve ut ting

Du kan eksperimentere med ulike typer innhold, som linker, video, bilder og spørsmål, og det finnes tusenvis av egne små programmer som kan integreres (såkalte tredjepartsapplikasjoner).
Du skjønner raskt om noe fungerer eller ikke. Er du redd for å feile, er det vanskelig å lære og bli flinkere.

10. Lær av statistikken

Facebook kan gi deg tonnevis med innebygget statistikk. Denne kan du bruke for å følge med på aktivitet og kvalitet på siden din. Du kan blant annet finne ut hvor engasjerende de ulike innleggene er. Lær deg å bruke statistikken slik at siden stadig utvikler seg.

Trenger du flere råd og tips til din bedrift?

Se boken Småbedriftseieren fra Dine Penger

Publisert:

Flere artikler

  1. Slik får du mest ut av «nye» Facebook

  2. «Selg» deg riktig på Facebook

  3. Fikk tilsendt regning for tjeneste han ikke hadde bestilt

  4. Raser mot Datatilsynet:- Vanvittig arrogante ellertotalt inkompetente

  5. Én av tre bedrifter søker ansatte på Facebook