Pollestad: – Regjeringen medansvarlig for Widerøe-kutt

Leder i næringskomiteen Geir Pollestad (Sp) gir regjeringen og seteavgiften deler av skylden for at Widerøe må kutte i rutetilbudet. – Dette er en uansvarlig næringspolitikk og en elendig distriktspolitikk, sier han.

KUTT? Widerøe legger ned tre ruter og kutter kraftig i 14 andre. Direktøren utelukker ikke flere kutt neste år.

Paul Kleiven
  • NTB
Publisert:

Det er rutene mellom Stavanger og Newcastle og sommerrutene fra Torp til Bodø og Evenes som legges ned. I tillegg kutter selskapet kraftig i 14 andre ruter, og kan ikke utelukke at de må kutte enda mer, melder TV 2.

Widerøe begrunner selv rutekuttet med høyere avgifter, varslet seteavgift og fallende marked.

Geir Pollestad synes situasjonen er alvorlig, og mener regjeringen må skrote planene om en egen flyseteavgift.

– Dette er ingen miljøavgift, men kun en avgift for å dra inn mellom 1 og 2 milliarder kroner i året. Når vi nå ser hvor dramatiske utslag vi får av avgiften så må regjeringen vurdere om det er forsvarlig å innføre den. Dette er en uansvarlig næringspolitikk og en elendig distriktspolitikk, sier Pollestad til NTB.

– Dårligere reisetilbud

I tillegg til de tre rutene som legges helt ned, kuttes flere ruter betraktelig. Dette gjelder blant annet Haugesund – København som reduseres med 57 prosent, Bergen – Haugesund reduseres med 42 prosent, Kristiansund – Trondheim reduseres med 44 prosent og Kristiansand – København reduseres med 30 prosent. Rutekuttet går hardest ut over Torp og Kristiansand der det kuttes betraktelig i henholdsvis tre og fire ruter.

– Disse rutekuttene vil gi næringsliv og folk et dårligere reisetilbud. Det skjer særlig gjennom innføring av en mangelfullt utredet og lite treffsikker avgift. Det er særlig alvorlig at det er regioner som i utgangspunktet har et svakt flytilbud som rammes hardt, sier Pollestad.

Utelukker ikke flere kutt

Widerøe legger ikke skjul på at de føler seg presset av høyere avgiftsnivå, i tillegg til en ny markedssituasjon.

– Vi er i en situasjon der markedet har gått ned i norsk luftfart og arbeidsgiveravgiften har gått opp. Og fra nyttår øker momsen, Avinors startavgifter og CO2-avgiften, sier administrerende direktør Stein Nilsen i en pressemelding.

Selskapet varsler også at det kan komme flere kutt.

– Vi kan heller ikke utelukke at det blir flere konsekvenser når den nye seteavgiften innføres fra 1. april, sier Nilsen.

Les også

Widerøe legger ned tre ruter

Les også

Lufthavnsjef: – Rygge lufthavn legges ned dersom flyskatten innføres

Les også

Nekter å svare om mulig advokat-dobbeltrolle

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Widerøe legger ned tre ruter

  2. – Skammelig at regjeringen ofrer rutetilbud og arbeidsplasser over hele landet

  3. Lufthavnsjef: – Rygge lufthavn legges ned dersom flyskatten innføres

  4. Annonsørinnhold

  5. Kroken på døren for Rygge? Ryanair legger frem Norge-planer klokken 10.00

  6. – Dere må takke myndighetene deres for de dårlige nyhetene