BØR PRIORITERES MER: Det fokuseres for lite på ansatte som har vært i bedriften noen år, mener E24s spaltist. (Illustrasjonsfoto)

Kommentar

Kommentar: Ensidig fokus på nyansatte er en uting

De fleste virksomheter har gode programmer for å ønske nye medarbeidere velkommen. De færreste vier eksisterende ansatte like mye oppmerksomhet.

  • Hans Petter Stub
    Hans Petter Stub er partner i kommunikasjonsbyrået Whydentify, og en ledende eksperter på «employer branding»
Publisert:

«Onboarding», eller velkomstprogrammer for nyansatte, har fått økt oppmerksomhet de siste årene. Programmer varierer i både tid og omfang, men de mest omfattende strekker seg fra kontrakten er signert til langt inn i det første året man er ansatt.

Fadderordninger for nyansatte er vanlig i både offentlig og privat sektor, en rekke virksomheter har utviklet apper for å ta vare på nyansatte og det er ikke uvanlig med introduksjonskurs over flere uker. EY har eksempelvis et program på to uker hvorav én i Spania, mens PWC har sendt sine nyansatte til Portugal i én av de tre ukene introduksjonskurset varer.

God «onboarding» er viktig og nyttig, dels for å ønske de nye ansatte velkommen, introdusere dem til regler og rutiner, organisasjonen som sådan, verdier og normer og konkrete arbeidsoppgaver, bli kjent med sine medarbeidere og mer til.

Det er en god investering å sikre at nye ansatte føler seg verdsatt, godt ivaretatt og i stand til å utføre arbeidsoppgavene på en optimal måte. Men hva så med dem som har jobbet en stund, burde ikke også de føle seg litt ekstra verdsatt og spesielt godt ivaretatt med jevne mellomrom? Lønn, julebord, den årlige turen til Hafjell og et og annet seminar er neppe tilstrekkelig i lengden.

Det kan være lurt å gi ansatte som har vært i virksomheten i noen år en liten revitalisering, kall det gjerne «reboarding». En slik revitalisering kan handle om å sikre at verdiene til selskapet etterleves i arbeidshverdagen, ikke bare i teorien. En omvendt fadderordning kan være smart, der unge medarbeidere gir de mer erfarne nye perspektiver. Å gi de som ønsker det nye arbeidsoppgaver kan også være et godt trekk.

Jeg mener «reboarding» kan være gunstig for å hindre turnover. Det meldes om økende hyppighet av jobbytte, især blant yngre arbeidstagere. Når medarbeidere begynner å snuse på nye muligheter etter tre til fire år, vil et godt program kunne føre til at langt færre gjør alvor av tankene om å bytte jobb.

Den største verdien kan dog ligge i det enkle grepet det er å vise de lojale medarbeiderne at de settes pris på. Dine mest verdifulle ansatte er de som har vært i virksomheten en stund.

Da er det fornuftig å investere litt ekstra i også disse, ikke bare de ferske. Du har sikkert stusset over at de beste tilbudene fra aviser og mobilselskaper går til nye kunder, ikke de trofaste og mest lønnsomme kundene.

Det samme paradokset finnes altså i arbeidslivet. Enn så lenge.

Her kan du lese mer om

  1. Arbeidsliv
  2. Ledelse
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Syv ting du kan gjøre for å få nye ansatte til å lykkes

  2. «Lykkelig» som permittert?

  3. Feilen med stillingsannonser

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Hete tips til ferske ledere

  6. Slik beholder du talentene på arbeidsplassen