- Bussjåførene er fortvilte over lønnsnivået
Bussjåførenes fagforbund YTF krever at deres medlemmer får en lønnsvekst som gjør at gapet til industriarbeiderne tettes.
VIL HA MER: Lederen i Yrkestrafikkforbundet sier bussjåførene er frustrerte og fortvilte over lønnsnivået. I dag starter lønnsoppgjøret for sjåførene.
Onsdag starter NHO Transport og Spekter forhandlingene med Yrkestrafikkforbundet (YTF) som organiserer om lag 6.000 bussjåfører.
Bussjåfør og YTF-leder Svein Furøy sier at sjåførene er frustrert og fortvilet over lønnsnivået, og at unge sjåfører knapt finnes.
– Bare en håndfull unge velger å ta fagbrev som bussjåfør i Norge hvert år. Lønnen står ikke i forhold til ansvaret, og arbeidstida er vanskelig å kombinere med familieliv, sier Furøy.
152 kroner timen
Til E24 forteller Furøy at startlønnen for en bussjåfør i dag ligger på 295.000 kroner i året. Timelønnen er cirka 152 kroner.
- Når startlønnen på bussen er lavere enn i kassen Rimi er det ikke akkurat noe som får ungdommen til søke seg til yrket, sier Furøy.
Han forteller videre at de som vil bli sjåfør i dag må regne med å bruke 130.000 kroner – fra egen lomme – for å ta busslappen. I tillegg må sjåførene ta et kurs på 182 timer for å bli yrkessjåfør.
Taper mot industrien
Ifølge Furøy har bussjåførene tapt i konkurransen mot industriarbeiderne de siste årene.
- Vi har protokollført fra 2004 at bussjåfører skal ligge på linje med gjennomsnittet til industrien, men vi opplever at vi sakker akterut.
Han mener den eneste muligheten til å følge opp klimaløftene, hvor et viktig bidrag er å styrke kollektivtrafikken, er å løfte lønnen til bussjåførene, slik at yrket igjen blir attraktivt.
Mer om årets lønnsoppgjør:
- Det kan bli streik i transportindustrien
- Brudd i forhandlingene for elektrikerne
- Partene i lønnsoppgjøret for Posten enige
- Brudd i tariffoppgjøret i staten
- På stedet hvil i bryggeribransjen
- Enighet i finansnæringen