- SAS-direktør sier opp i protest
Innsparingene har gjort forholdene ulevelig, mener markedsdirektør.
- Jeg har sagt opp. Jeg kan ikke se meg selv i denne rollen mer, sier Christian Linnelyst, markedsdirektør i SAS i Danmark til Børsen.
Etter å ha hatt ansvaret for det danske markedet og eurobonusordningen i tre år har den erfarne markedsføreren fått nok av flyselskapet.
Årsaken er de harde kuttene som nå avtroppende SAS-sjef Mats Jansson og ledelsen har innført i perioden.
- Vi har fått vesentlig smalere rammer å handle innenfor, og det kan jeg ikke leve med, sier Linnelyst.
Harde kutt
Bare i den danske markedsføringsavdelingen er staben kuttet ned til en fjerdedel av hva den var før milliardspareplanen ble iverksatt.
- Besparelsene har vært en del av Core SAS-strategien, og selv om det har gått hardt utover markedsavdelingen, så er jeg enig i at de var nødvendige, sier han.
Han blir møtt med forståelse fra SAS-ledelsen.
- Det er alltid kjedelig når dyktige personer slutter hos SAS. Men hans rolle har forandret seg en del i løpet av tre siste årene og jeg har forståelse for hans beslutning, sier Niklas Angergård, visepresident for global markedsføring til avisen.
Kommunikasjonssjef Mikkel Thrane i SAS Danmark sier til E24 at han mener Linnelysts uttalelser er tatt ut av sin sammenheng.
Det har ikke lykkes E24 å få kontakt med Linnelyst onsdag..
Fortsetter å kutte
Det var i 2009 at den nå avtroppende SAS-sjefen Mats Jansson innførte det såkalte "SAS Core"-programmet.
Som en del av planen ble antall ansatte redusert med 5000 personer til 9000, hvor hver fjerde pilot ble regnet som "overflødige".
I forrige uke ble Rickard Gustafson utpekt som Janssons etterfølger, og han varsler at kuttprogrammet skal fortsette.
- Det jeg kommer til å fokusere på som SAS-sjef er det nordiske samarbeidet, forholdet til privat- og bedriftskundene og på å fortsette kostnadskuttprogrammet som ble startet i 2009, sa Gustafson til E24 rett etter at han ble utnevnt.
LES OGSÅ: - Jeg har et godt startpunkt