Kan vi nå snakke om hva som blir viktig på fremtidens arbeidsplass?

Vi er for opptatt av staffasjen – ikke i hva som skaper en god arbeidsplass.

  • Lise Klevan Dybwad
    Lise Klevan Dybwad
    leder avdelingen for Workplace Strategy i CBRE.
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Jeg er ikke en av dem som spår kontorlivets død i kjølvannet av pandemien. Mange ønsker å gjøre mye av jobben borte fra kontoret, men ulike typer ikke-digitalt arbeidsfellesskap vil fortsatt eksistere i overskuelig fremtid.

Det jeg håper er at vi blir mindre opptatt av lekker design og fiffige gadgets, og mer interessert i løsninger som speiler fremtidens arbeidsliv. Både bransjer og enkeltpersoner kan ha svært ulike behov, og fremtidens arbeidsplass bør bli mindre homogen enn den er i dag. Satt på spissen: Det typiske kontoret kommer til å bli et atypisk kontor.

Kvantespranget

Siden det første kontorbygget kom i 1729 med The East India Companys hovedkvarter i London, har kontoret utviklet seg i takt med tiden. Den største revolusjonen var kanskje overgangen fra «eget kontor» til kontorlandskap på 1990-tallet.

Men nå har vi opplevd et kvantesprang, og dette er mentalt: Jobben og kontoret er for mange ikke lenger samme sak. Kontoret er jo egentlig to ting: noe fysisk og noe ikke-håndgripelig, selve virksomhetskulturen. Vi har vært altfor opptatt av det fysiske som form, farge og design, og har hatt for stor tro på at det er dette som skaper kulturen.

Tar vi bort alt stæsjet, finner vi ofte en tradisjonell kontorløsning der alle skal jobbe som før, bare på en finere stol og med moteriktig farge på veggene. Men kanskje er det viktigste det vi ikke ser? Når færre vil sitte på stolene og la seg blende av fargene, hvorfor alt dette interiørfokuset?

Savner samspillet

Jeg har i en årrekke hjulpet virksomheter med å utvikle gode arbeidsplasser, og mange var godt i gang før pandemien. Flere må nå endre tilnærming. Man trenger ikke nødvendigvis mindre plass, men den må brukes på en helt annen måte. I en ny global studie fra CBRE sa folk at produktivitet og muligheten til å jobbe fokusert var noen av de største fordelene med «bortekontor». Største ulemper? Mangel på godt samspill med eget team og øvrig organisasjon.

Forvitret kulturkapital

Ledere, og sikkert en del ansatte, er mest bekymret for de sosiale konsekvensene – hva som skjer med den kulturelle kapitalen. Det kan virke som om noen ledere ønsker flest mulig tilbake til kontoret for å gjenskape kulturen. Men sunn kultur skapes ikke med påbud og tvang.

Fremtidens kontor er et sted hvor folk møtes fordi de ser at mange av oppgavene deres løses best der. Skal du trives med å være en del av kontorfellesskapet, må det være attraktivt med tanke på jobben du skal gjøre. Da tror jeg mange gjerne kommer tilbake – ikke nødvendigvis for å sitte der dagen lang, men for å gjøre sitt aller beste de timene de er der.

Les også

E24-podden: Kontordrift er big business – men kommer hjemmekontoret i veien?

Les på E24+

Nå åpner kontorene, men de fleste vil fortsette med hjemmekontor.

Les også

Unge i finansbransjen ser etter ny jobb: Tror hjemmekontor påvirker lojaliteten til arbeidsgiver

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Jobb
  2. Hjemmekontor
  3. Kontorjobb

Flere artikler

  1. God interiørdesign tilrettelegger for kulturbygging

  2. Betalt innhold

    Tilbake til kontoret? Det ser mørkt ut for den faste plassen din

  3. Å dyrke den kollektive intuisjonen

  4. Betalt innhold

    – Vi kan ikke gå tilbake til ledelse slik det var før

  5. Betalt innhold

    – Skaper et kulturelt lim i organisasjonen