Norwegian: Kan ikke love erstatning for alle

Helgens kanselleringer vil trolig koste Norwegian flere millioner kroner, men flyselskapet vil ikke love at alle får erstatning.

KANSELLERTE FLY: Lørdag ble et titalls fly fra Norwegian kansellert på grunn av mangel på piloter.

Foto: Heiko Junge/NTB scanpix
Publisert:,

Basert på EUs satser for erstatning ved forsinkelse eller kansellering, har Aftenposten beregnet at Norwegian må ut med minst 17 millioner kroner etter flykaoset i helgen.

Det er i tillegg til utgifter for å dekke mat og overnatting og eventuelle erstatninger til passasjerer som ikke fikk benyttet seg av hotell, leiebiler og lignende, skriver NTB.

Norwegian-analytiker Jon Gjertsen i Pareto har fortalt E24 at det pågående pilotbråket, og alle kanselleringene på terskelen til høysesongen, kan bli en kostbar affære for selskapet.

Pareto operere med noe andre summer enn Aftenposten, men understreker at det vil bli dyrt om det fortsetter.

– I vår mening var de økonomiske virkningene av kanselleringene lørdag trolig begrensede. Vi regner at det kostet selskapet mellom 5 og 6 millioner kroner i tapte inntekter.

– Når det gjelder tilleggslønnen til pilotene er vår innledende antagelse en kostnad på rundt 30 millioner kroner i juli og august.

Les også

Pilotforeningen etter flykaos: Nytt avtaleforslag ikke akseptert av Norwegian

Ønsker ikke kommentere

Norwegian ønsker ikke å kommentere Aftenpostens kostnadsoverslag om 17 millioner kroner i forbindelse med helgens turbulens, men sier de i utgangspunktet tar ansvar for at passasjerene ikke kom fram og at de følger EU-satsene.

– Men hva som dekkes og ikke dekkes er avhengig av forhold rundt den enkelte flyving, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i flyselskapet. Hun sier selskapet vil komme med egne tall i løpet av et par dager.

– Vi skal komme tilbake til relevante tall i forbindelse med at selskapet legger fram regnskap for andre kvartal neste torsdag, opplyser hun til avisen.

Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet sier til NTB at passasjerene har krav på erstatning hvis årsaken til kanselleringen er noe flyselskapet har ansvar for.

Bortsett fra uvær og streik skal det mye til for at flyselskapet ikke har dette ansvaret, forklarer hun.

Les også

Ingen Norwegian-fly innstilt mandag

Mange kanselleringer

Lørdag ble flere Norwegian-passasjerer tvunget til å utsette ferien da et tosifret antall fly ble kansellert.

Senere kom det frem flere steder at selskapets avtale om kjøp av pilotenes fridager utgikk 1. juli, og dermed fikk selskapet problemer da flere piloter ringte inn syke.

Nestleder Alf Hansen i Norwegians pilotforening bekrefter overfor E24 at det har ligget et nytt forslag til avtale på bordet, men at de ikke har hørt fra Norwegian etter lørdagens kanselleringer.

Ifølge Hansen har ikke Norwegian bedt om nye forhandlinger.

Norwegian bekrefter for E24 at det ble fremlagt et forslag til ny avtale tidligere, men som de ikke aksepterte.

– Jeg vil ikke gå inn i enkeltheter rundt det, men det var ikke noe vi kunne akseptere, sier kommunikasjonssjef Anne-Sissel Skånvik.

Hva er status på ny overtidsavtale?

– Det får vi først og fremst ta med dem. Det viktigste nå er at hver enkelt pilot bestemmer om han eller hun kan fly eller ikke. Dette er en frivillig ordning.

Uenighet om årsak

Vil dere kalle inn til forhandlinger?

– Ja, vi skal kunne finne en løsning innad i selskapet, sier Skånvik.

Hun sier Norwegian har tatt kontakt med pilotforeningen, men ønsker ikke å si noe om når de vil innkalle til forhandlinger.

Hun avviser at kaoset er forårsaket av at avtalen om kjøp av pilotenes fridager gikk ut 1. juli.

– Årsaken er, som vi har sagt hele tiden, at vi har hatt for få piloter fordi vi ikke truffet med planleggingen. Årsaken er heller ikke generelt høyere sykefravær. Vi har selvfølgelig, også som tidligere år, hatt en avtale om fridagskjøp som vi har basert oss på.

Selv uten en formell avtale, er pilotene fortsatt ved sin fulle rett til å selge fridager, ifølge Skånvik. Hun mener dette har vært klart kommunisert til pilotene, og at det har foreligget lite usikkerhet.

– Vi har ventet på at de har presisert det ovenfor medlemmene, at selv om avtalen er sagt opp, er man enige om at man skal jobbe som normalt, og at man kan selge fritid frivillig.

Les også

Pilotforeningen etter flykaos: Nytt avtaleforslag ikke akseptert av Norwegian

Frykter ikke for sommerferie-rushet

– Hva gjør dere om ingen piloter ønsker å kjøpes fri?

– Vi håper og tror at de vil gjøre det fremover. Vi har tatt opp dette med hovedorganisasjonen vår NHO, og gjort de nødvendige kontakte mot YS. Vårt mål er å finne en løsning som gjør at passasjerene kommer frem.

– Kommer dere til å ha nok fly og piloter til å løse ferierutene?

– Ja, men vi er jo avhengige av at pilotene, slik de vanligvis gjør i høysesong, selger fridager.

Hun forteller at man har en lignende avtale også for kabinansatte, som fortsatt er gjeldende.

– Vi har ikke hatt noe problem med manko på kabinansatte, og vi håper ikke vi vil få det.

Pilotforeningen besvarte mandag kveld ikke E24s henvendelse om ytterligere kommentarer knyttet til innkalling til nye forhandlinger.

Les også

Pilotforeningen etter flykaos: Nytt avtaleforslag ikke akseptert av Norwegian

Les også

Professorer om pilotbråket: – Skadelig for Norwegian

Les også

Norwegian kjøper pilotenes fridager for dobbel lønn

Her kan du lese mer om