- Fagfolk er viktigere enn sjefen

Sjefer mener fagfolk i kunnskapsbedrifter har høyere status enn dem selv, viser ny undersøkelse.

REALISTISK MARKED: Bemanningsbransjen har stabil vekst i antall faste stillinger.

Yuri Arcurs
Publisert:,

To tredeler av lederne i kunnskapsbedrifter mener fagfolk har høyere status internt i bedriften enn selve lederen.

Det viser en undersøkelse gjennomført av Abelia og Madigan kommunikasjon.

- Økt bevissthet om hva som skal ligge i selve lederrollen blir bare viktigere og viktigere, sier administrerende direktør Paul Chaffey i NHO-foreningen Abelia i forbindelse med undersøkelsen.

Får kjeft internt

To tredeler av lederne sier at topplederjobben innebærer å være bedriftens ansikt utad og samtidig motivere internt.

20 prosent har opplevd kritikk internt fra medarbeideren fordi de ikke forstår bedriftens løsninger og tjenester.

92 prosent av lederne forteller at aktiv synliggjøring av spisskompetanse er viktig.

- Kunnskapsbedrifter lever av sin spisskompetanse, og synliggjøring av denne er derfor svært viktig. Samtidig kan kunnskapslederen oppleve å bli motarbeidet av fagfolkene nettopp på ekstern profilering, sier Elin Festøy, daglig leder i Madigan kommunikasjon.

Relaterte saker:

- Fagfolkene utfolder seg

At 2/3 oppgir at fagfolkene har høyere status enn lederen internt i bedriften, tyder på flate strukturer.

- En kunnskapsleder lykkes kanskje nettopp når han eller hun er en dyktig fasilitator som trekker i trådene og som lar fagfolkene utfolde seg, skriver selskapene bak undersøkelsen.

Flere nyheter på E24 Jobb