Norwegian-forhandlingene: - Bare ett sentralt punkt gjenstår

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud sier det i hovedsak bare gjenstår ett sentralt punkt før det foreligger gjennomslag i forhandlingene som kan få slutt på Norwegian-streiken.

LITT OPTIMISME: Forbundsleder Hans-Erik Skjæggerud i Parat sier det i realiteten bare er ett stort stridstema som gjenstår å løse, før Norwegian-streiken kan være over.

Håkon Mosvold Larsen / NTB
Publisert:,

– Vi har beveget oss på svært mange områder og jeg tror det er mulig å finne en løsning, hvis begge partene viser vilje. Vi har fortsatt mange utfordringer, men egentlig gjenstår bare ett helt sentralt punkt; å sikre en juridisk løsning som gir våre piloter jobbsikkerhet.

– De øvrige punktene tror jeg vi vil finne løsninger på, hvis vi lander et enighet i hovedspørsmålet, sier Skjæggerud.

Han stilte opp i et intervju med VG straks etter at Kjos hadde holdt sin pressekonferanse lørdag.

– Krever jobbsikkerhet

– Vi er nå innstilt på å forhandle, sier han.

– Hvordan vurderer du status når det gjelder det sentrale punktet?

– Det dreier seg noe veldig enkelt som jobbsikkerhet, ikke bare i tre år, som Kjos tilbyr. Ingen vil inngå en avtale som gjør at du mister jobben om tre år. Vi har ikke gitt opp kravet om å binde selskapet pilotene er tilknyttet, Norwegian Air Norway (NAN), til moderselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS).

– Men vi vil ikke gi oss på at vi skal ha en nødvendig juridisk binding, som gir jobbsikkerhet.

Han sier streiken etter alle solemerker er over, hvis de greier å finne en slik konstruksjon i forhandlingene.

– Vi har strukket oss langt allerede, men vil ikke gi oss på det med jobbsikkerhet. Kjos må på det punktet levere noe som våre piloter faktisk tror på. Da vil streiken være over, sier Skjæggerud.

Les også

E24s jobbekspert: Kjos har strukket seg langt

– Vi har kuttet

Han sier det i for liten grad har kommet frem at pilotene har gitt seg på en rekke punkter i forhandlingene:

– Vi har sagt ja til å gå over fra ytelsesbasert til innskuddsbasert pensjon. Vi har sagt ja til å fryse lønningene og kutte forsikringsordningen Loss of License. Vi har også sagt ja til å vise fleksibilitet mår det gjelder fridagskjøp, hvor ledelsen hevder de betaler 12000 kroner for hver gang en pilot tar ekstra vakt. Vi er innstilt på å redusere bruken av det det ved å jobbe mer fleksibelt, sier Skjæggerud.

Skal ha sagt ja til å kutte 343 millioner kroner

VG har fått tilgang på interne beregninger i Parat som viser at de har sagt ja til kutt som samlet utgjør 343 millioner kroner over de neste tre årene:

** Lønnskutt-/-frys: 187 millioner kroner.

** Kutt i Loss of License-forsikringen 90 millioner.

** Bortfall av ulempetillegg: 27 millioner.

** Kutt i fridagskjøp 39 millioner.

– Jeg vil ikke kommentere de tallene, men de står i hvert fall i sterk kontrast til Kjos sine stadige forsøk på å fremstille oss som den grådige og krevende motparten. Sannheten er at vi har gitt masse, men at vi ikke gir oss på at vi skal ha en avtale som gir oss jobbsikkerhet i fremtiden, sier Skjæggerud og viser til at det er pilotenes arbeidsfremtid som er i spill.

Les også

Norwegian om Parats forhandlingstilbud: – Det er klart vi stiller

Mistro mot Kjos sine motiver

– Kjos sier han ikke får sove om natten fordi det er så mange passasjerer som blir sviktet. Vi ønsker også raskest mulig å finne en løsning til beste både for passasjerene og pilotene. Men når Kjos sier han ikke får sove om natten, kan jeg love at det kan være vel så tøft for pilotene å få sove disse dagene, fordi de faktisk risikerer å miste jobben.

– Dere tror det er det Kjos ønsker?

– Han presser i hvert fall kraftig på for å lage modeller som åpner for det. Vi vil også raskest mulig finne en løsning slik at passasjerene kan hvor vi allerede har gitt opp vår hovedposisjon. Problemet er at våre piloter opplever at Bjørn Kjos planlegger å erstatte dem.

Norwegian-streiken utviklet seg raskt til et offentlig munnhuggeri, hvor Parat rettet sterke anklager mot Kjos og Norwegian-ledelsen, samtidig som Kjos la lite imellom i sin beskrivelse av grådige piloter.

Les også

Brudd i Norwegian-forhandlingene

– Bare tull

– Problemet er at det aldri har vært mulig å etablere tillit mellom partene i meglingen og forhandlingene. Vi har opplevd fra første stund at Kjos har kjørt passasjerene foran seg og sette oss i en skvis, sier han:

– De fremstiller bevisst pilotene som grådige og overbetalte ved å si at de tjener 1,1 millioner kroner. Det er altfor høyt for de aller fleste. Så sier de at pilotene skal ha 12000 kroner for å fly en ekstra tur. Det er også bare tull.

– Vi har positiv vilje

– Så fremstiller han det som om de viser forhandlingsvilje: Da det ble brudd hos riksmegleren halv fem i natt, kom de med et nytt tilbud halvseks. Det fremsto som om de viste vilje, men innholdet viste at de bare hadde beveget seg med en bagatell. Så fremstiller Kjos det som om vi plutselig har krevd 110 nye stillinger. Det er bare tull og dreier seg om en avtale Kjos selv var med på å inngå i 2012, som

– Dere har selv fremmet påstander som senere har vist seg å være feil?

– Det er gjort feil på begge sider, men det er ikke så lett å holde hodet kaldt når vi ser at Norwegian-ledelsen hele tiden forsøker å fremstille oss i et negativt lys. Men nå stiller i hvert fall vi til nye forhandlinger med positiv vilje for å finne samlende løsninger som kan få en ende på denne konflikten, sier Skjæggerud.

– Feilaktige påstander

Norwegians informasjonssjef reagerer på Parat-lederens karakteristikker.

– Nå som vi igjen sitter ved forhandlingsbordet, hadde vi håpet vi skulle slippe å bruke tid på så svare opp medieutspill fra Parat, men her fremsettes så mange feilaktige påstander at de må imøtegås, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Han sier Norwegian har strukket seg «svært langt» for å løse konflikten, som han fremholder har påvirket 100.000 reisende og ført til 1000 permitterte Norwegian-arbeidere.

– Vi har for eksempel gitt dem en garanti på 680 pilotstillinger i Skandinavia i den neste treårsperioden og i tillegg sagt at dersom det ikke er behov for alle i Skandinavia, vil vi gi dem mulighet til å jobbe på baser i eksempelvis Barcelona eller London på skandinaviske millionlønninger og svært gunstige pensjons- og forsikringsbetingelser.

– Det er ganske unikt i norsk arbeidsliv å gi en stillingsgaranti i en tid der alle bransjer står overfor store omstillinger og vi attpåtil har en regjering som maner til omstillinger i næringslivet for å styrke bærekraften framover, sier Sandaker-Nielsen.

– Helt hinsides

Han sier de ikke kjenner seg igjen i regnestykkene til Parat.

- Regnestykket Skjæggerud henviser til er helt hinsides og stemmer ikke. De totale kostnadsbesparelsene Parat og NPU har gått med på når det gjelder eksempelvis arbeidstid, utgjør 1,5 millioner kroner i året for totalt 680 piloter. Det er ganske spesielt å hevde at «Kjos skyver passasjerene foran seg».

– Det skulle da virkelig bare mangle at han og Norwegian snakker om passasjerene, når over 100 000 av de som sørger for at vi alle har jobb, inkludert Parats medlemmer, nå går glipp av feirer, bryllup og andre viktige hendelser fordi alle skandinaviske pilotene våre streiker. Vi synes det er oppsiktsvekkende at Parat tenker så lite på passasjerene og de 5000 arbeidsplassene i konsernet som blir mindre og mindre trygge for hver dag som går nå. Dette gjelder også Parats egne medlemmer.

– Verden endrer seg

Kjos sa til E24 på pressekonferansen at tilbudet om jobbgaranti i tre år, er langt tid.

– De må ta innover seg at verden endrer seg. Det som gikk for tre år siden, går ikke i dag. Det som går i dag, går sikkert ikke om tre år igjen, sier Kjos.

Han sier at Norwegian må være forberedt på den fremtidige konkurransen, for eksempel hvis Ryanair begynner å fly til Gardermoen.

Kjos understreker at han vil beholde pilotene i konsernet.

– Vi har behov for pilotene, sier Kjos og mener at nedbemanningen ikke vil være nødvendig tidligst før den lukrative sommersesongen er over.

– Vi har stor tro på fremtiden og vi har 240 fly på vei inn. Så det kommer ikke til å mangle på jobber, men det er ikke sikkert vi klarer å sysselsette dem her i Norge.

Les også

Kjos vil kutte, men tilbyr jobbgaranti:– Vi har egentlig for mange piloter i Norge

Les også

– Kjos har strukket seg langt

Les også

Norwegian og Parat i nye forhandlinger etter bruddet