Fikk faktura på uønsket katalogoppføring: Forsøkte å loppe pinsemenighet for 99.900 kroner

Pinsekirken i Skien trodde de kvittet seg med en uønsket katalogoppføring. Da kirkelederen holdt igjen signaturen, unnslapp menigheten en avtale fra helvete.

KOLLEKT-KRISE: Pinsemenigheten i Skien var nær å skive under på avtalen som hadde bundet kirken til å betale 99.900 kroner for én katalogoppføring på nettet. – Beløpet er så høyt at det hadde gått ut over kollekten fra kirkegjengere, sier leder i menigheten Ole Holmen.

Foto: Pinsekirken Tabernaklet
Publisert:,

Haier i kirken. – Hadde jeg skrevet under, måtte vi ha brukt av pengene folk har gitt i gave til menigheten. Det er ganske drøyt, forteller Ole Holmen.

Han er administrerende leder i den lokale menigheten Pinsekirken Tabernaklet i Skien.

Nylig fikk han selv oppleve hvordan de aggressive kataloghaiene ikke viker noe farvann i jakten etter bedriftenes penger – heller ikke Guds hus.

Les også:Økokrim advarer – høysesong for falske regninger

Fornyings-felle. Det hele begynte med at en representant for Bedriftsbladet ringte.

– Han ga inntrykk av at menigheten hadde en abonnementsavtale, og spurte om vi ville fornye den, forteller Holmen til Dine Penger.

IKKE LETTLURT: Leder i Pinsekirken Tabernaklet Ole Holmen.

Foto: Privat

Men verken han eller pastoren, Helge Terje Gilbrant, hadde sagt ja til å få menigheten oppført i noen bedriftsdatabase tidligere.

– Jeg sa at jeg ikke visste noe om en slik avtale. Da sa representanten at han ville hjelpe meg med en oppsigelse. Jeg synes det hele hørtes spesielt ut, og ba om å få det skriftlig, forteller Holmen.

Sjekket nærmere. Kort tid etter fikk menighetslederen tilsendt skjemaet for det han trodde var utmelding av tjenesten. «Avtalen utløper 2013-11-30», står det i store bokstaver på dokumentet.

Men Holmen stusset.

– Jeg var oppmerksom fordi jeg kom over noe lignende for noen år siden, når jeg var styreleder i et annen selskap. Da var det daglig leder som skrev under i full fart, og vi måtte søke juridisk bistand for å slippe unna, sier Holmen.

Les også:Fikk tilsendt regning for tjeneste han ikke hadde bestilt

9990 x 10. En gjennomgang av teksten i liten skrift avslørte at det i virkeligheten ikke var snakk om utmelding, men en bindende innmelding i et «fremgangsrikt annonsekonsept på Internett», som det heter i avtalen.

Konseptet er imidlertid velbrukt: Bedriftsopplysninger og logo blir presentert i en liten banner som måler 300 ganger 250 pixler på Bedriftsbladets hjemmesider.

Ifølge avtalen løper annonseringen i ti «perioder» som varer to uker hver. Prisen er helt i himmelen:

«OBS! Den totale ordreverdien beregnes i henhold til: pris 9990 kroner x antall 10 perioder», står det i avtalen.

Totalprisen, som ikke er oppgitt, ender rett under 100.000 kroner for de 20 ukene med katalogoppføring.

– Lureri. – Jeg er glad jeg hadde en slik opplevelse fra før, så vi ikke bet på. En slik oppføring er helt meningsløst for en lokal kirke som oss. Jeg oppfatter dette som lureri, sier Holmen.

– Har dere pratet internt om hvordan dere skal unngå å bli lurt også i fremtiden?

– Jeg og pastoren har snakket om at vi må være oppmerksomme på dette, så ikke menigheten havner i en slik økonomisk forpliktelse.

– Her er beløpet er så høyt at det hadde gått ut over kollekten fra kirkegjengerne. Da føles det ekstra leit, sier menighetslederen.

Les også:Kataloghai lurte dykkerklubb

– UTSPEKULERT: Seniorrådgiver i Næringslivets Sikkerhetsråd Arne Røed Simonsensier sier metoden pinsekirken ble forsøkt lurt med er svært utbredt, og omtaler det som forsøk på bedrageri.

Foto: Morten Brakestad/lysbordet.no

Klassisk metode. Når Dine Penger oversender avtalen til Næringslivets Sikkerhetsråd, tar det ikke lang tid før seniorrådgiver Arne Røed Simonsen kan oppsummere historen bak:

– La meg gjette: De ble oppringt og bedt om å avslutte en kontrakt, og så skal de bekrefte det. Men så er det i realiteten en ordrebekreftelse på en ny avtale de sender?

– Hvordan gjettet du det?

– Dette er ingen ny metode. Jeg mistenker at mange av disse selskapene har like bakmenn, sier Simonsen, som kjenner til Bedriftsbladet fra tidligere.

– Er dette svindel?

Utspekulert. – Når man tar kontakt med et selskap man vet man ikke har en avtale med, sier man har en avtale som skal sies opp, for så å sende en ordrebekreftelse, så kan jeg ikke se annet enn at dette er forsøk på bedrageri, sier Simonsen til Dine Penger.

Han mener selgerne ikke er redelige overfor potensielle kjøpere:

– I beste fall er det villedende markedsføring. De har tåkelagt sine hensikter helt. Det er en utspekulert og ufin fremgangsmåte, sier Simonsen.

Sikkerhetsrådet har opp igjennom årene har sett hele spekteret av useriøse nettkataloger, fra aktører i gråsonen som utnytter lovens begrensninger, til dem de anser som rene bedragere.

Går på de små. Sikkerhetsrådet har sett eksempler tidligere på at både menigheter og fotballklubber har blitt offer for useriøse katalogaktører.

– Oppmerksomheten rundt de useriøse aktørene har blitt så stor at mange av dem har skiftet fokuset sitt mot små foretak eller organisasjoner, som de antar ikke har den samme juridiske kompetansen, forklarer Simonsen.

Han synes likevel beløpet i denne saken er spesielt høyt for en slik tjeneste.

Andre regler gjelder. – Det er svært mye penger. Da er det viktig å huske at når du har organisasjonsnummer, har du ikke angrerett. Erfaringen vår er at mange slike avtaler er lovlige i seg selv, men kunden leser ikke nøye nok, sier Simonsen.

Han råder folk til å være på vakt:

– Ikke si ja til noe du er usikker på hva er. Be om å få se alle vilkår før du tar stilling til noe som helst. Erfaringen vår nå er at mange har forbrukerholdning, og glemmer at de er en profesjonell part og at det er andre regler som gjelder, avslutter han.

Ikke lett å finne frem. Bedriftsbladet.no er en nettside med artikler som er små sitatsaker fra andre nettsteder som NA24.no og Hegnar.no.

Det går an å gjøre søk etter bedrifter, men det er ingen katalog å slå opp i. Med andre ord er profileringen av bedriftene minimal.

Bedriftsbladet.no har firmaadresse i Stockholm, og er ikke registrert på trafikklistene til TNS, listene der alle store norske nettsteder er med og man kan se trafikken åpent. Dermed er det vanskelig å se hvor stor trafikk Bedriftsbladet har.

Les mer om TNS-listene:Fikk tilsendt falsk faktura

Avfeier kritikken: – Kreves ikke mye for å skrive sak

Daglig leder i Bedriftsbladet Jonas Nilsson blir ikke glad når Dine Penger tar kontakt.

– På grunnlag av én misfornøyd kunde lager dere en artikkel?

– Det stemmer.

– Jaha, interessant. Det kreves tydeligvis ikke mye for å skrive om dette, sier Nilsson.

Han stiller seg uforstående til at menigheten fikk beskjed om at de allerede hadde abonnement og skulle bli tilsendt oppsigelseskontrakt, men ble sendt innemeldelsskjema i stedet.

– Det høres kjempemerkelig ut.

– Du avviser at det er vanlig praksis?

– Nei, det er det virkelig ikke. Jeg er sjokkert over det du sier.

– Næringslivets sikkerhetsrådet mener dere driver forsøk på bedrageri?

– Det er et ekstremt beklagelig stempel. Vi jobber hver dag med å skille oss fra de useriøse aktørene. Man kan ikke dra alle over en kam. Bare fordi man er et interenettmagasin, behøver man ikke være kataloghai, sier Nilsson.

– Hvordan kom dere fram til prisen på 99.900 kroner?

– Det er markedstilpassede priser.

– Da får man en banner?

– Hvis man tror at det er banneren som koster 99.900 kroner, så er man på viddene. Vi jobber med å synliggjøre bedriftene.

– Er det noen bedrifter som er synliggjort på sidene deres?

– Vi har en kunderegister over bedriftene som annonserer hos oss.

– Så man må søke opp bedriftene?

– Ja, nettopp.

– Og det koster 99.900 kroner for 20 uker?

– Nei, dette er en aktiv annonsering, som betyr at vi gjør et aktivt arbeide for å synliggjøre bedriftene, gjentar Bedriftsbladet-sjefen.

– Men hvordan blir bedriftene synliggjort?

– Man får en banner. Men nå vil jeg sjekke opp dette nærmere før jeg sier noe mer, avslutter Nilsson.

Her er fakturaen Pinsemenigheten Tabernakelet fikk tilsendt

Kunne blitt dyrt: Her er fakturaen som Pinsemenigheten Tabernakelet fikk tilsendt. En underskrift her ville gjort at menigheten hadde bundet seg for nesten 100.000 kroner.

Følg Dine Penger på Facebook!