– Når du får gåsehud av tanken på å starte egen virksomhet, da har du noe på gang

Fem gründere jakter på suksess – og du kan følge deres vei via E24s Gründerblogg.

DE SKRIVENDE: Disse fem skal blogge om gründertilværelsen i E24s Gründerblogg: Mette Schjelderup, Lars Johan Bjerkevoll, Kjartan Slette, Åsmund Furuset og Anders Mjåset.

Publisert:,

Skal vi tro fem unge gründere, fra vidt forskjellige bransjer og i vidt forskjellige stadier av sine nye virksomheter, både spirer og gror det i en voksende flora av nye virksomheter med globale ambisjoner.

– Gründermiljøet er nå kanskje større enn noensinne i Norge, sier Kjartan Slette i teknologiselskapet Unacast, som han startet sammen med Thomas Walle Jensen.

Følg med via Gründerbloggen!

Vil være ærlig

På E24 har Slette i Gründerbloggen skrevet om sine første måneder som bedriftsleder og eier.

Nå skal han sende stafettpinnen videre, til fire nye personligheter som skal fortelle om sine oppturer og nedturer i nyetablerte selskaper.

– Når jeg har lest bloggen til Kjartan, har jeg følt at jeg er på innsiden av det som foregår. Det er interessant ikke bare å høre om suksessene, men også om utfordringene og vanskelighetene. Det har jeg også lyst til å gjøre, gi leseren en usminket hverdag, sier kommersiell direktør Mette Schjelderup i Douchbag.

Hennes selskap selger ryggsekker og skibager.

I tillegg til Slette og Schjelderup skal også Lars Johan Bjørkevoll fra Xeneta, Åsmund Furuseth fra Kahoot og Anders Mjåset fra Mesh gi innblikk i gründerlivet.

EN LETTLIVET SAMTALE: Når de fem nye E24-bloggerne møttes for å snakke om gründervirksomhet, gikk praten svært lett. Her er det Mette Schjelderup som forteller om livet i Douchebag, mens Anders Mjåset, Lars Johan Bjerkevoll, Åsmund Furuset og Kjartan Slette lytter.

Vil ut i verden

E24 møter de fem på Mesh sin kafé i Tordenskiolds gate i Oslo. Det har utviklet seg til å bli en viktig møteplass for gründere med store ambisjoner.

– Jeg har vært gründer siden jeg var 21 år, og var med å etablere Mesh for å skape et miljø for gründere, sier Mjåset.

For selv om det i Norge angivelig syder av aktivitet blant unge mennesker med ideer, ligger vårt lille land fortsatt i utkanten av verden.

– Det finnes så mange verktøy for gründere, så mye infrastruktur som gir muligheter. De er fortsatt bedre enn oss på det i Silicon Valley og Berlin, men det skjer ting i Norge også. Det vil jeg gjerne fortelle om, sier Mjåset.

Hos alle de nye E24-bloggerne har det vært et savn å finne gode forbilder. De synes alle at media velger for outrerte eksempler til å fungere som forbilder.

– Enten er det snakk om Bjørn Kjos eller en strikkebutikk på hjørnet. Jeg klarer ikke å identifisere meg med noen av dem, sier Bjørkevoll.

Ved selv å stille opp og gi av seg selv, håper bloggerne å være med å utvikle miljøet rundt oppstartsbedrifter.

– Jo flere som jobber sammen i en tidlig fase, jo større er sjansen for global suksess, sier Åsmund Furuseth.

IVRIGE GRUNDERE: Gründer Anders Mjåset har sterke meninger om gründermiljøet i Norge, og Lars Johan Bjerkevoll og Åsmund Furuseth lytter interessert.

Metodisk arbeid

De fem gründerne har alle store ambisjoner om å komme ut i verden. Læringsselskapet Kahoot er kanskje de som har kommet lengst på sin ferd. På verdensbasis brukes nå programmene for undervisning av så mange som 25 millioner mennesker.

Kahoot sprang ut av tre miljøer rundt Oslo, Trondheim og London og har i dag 20 ansatte. Åsmund Furuseth tror noe av suksessen er at selskapet tok innover seg at det å starte virksomhet ikke bare handler om at én gründer har én briljant idé.

– Vi må bort fra klisjeen om at gründervirksomhet skal baseres på ett produkt utviklet av en person. Det må baseres på hverandres ideer, sier Furuseth.

– Ja, gründervirksomhet handler mer om metodisk arbeid enn en genial idé, istemmer Slette. Og da kaster også Bjørkevoll seg på.

– Det å bli gründer handler om lyst og vilje. Når du kjenner det kribler i magen og du får gåsehud av tanken på å starte egen virksomhet, da har du noe på gang. Deretter handler det om å finne de rette folkene å slå seg sammen med, sier Bjørkevoll.

Teltmannen

Alle de kommende bloggerne gir uttrykk for at de har løst å være ærlige om hverdagen. Og de tror – eller vet – at det kommer tøffe tider. Men så har de da også vært gjennom tilsvarende tøffe perioder.

Som da sjefen til Mette Schjelderup i en tidlig fase av selskapet kjørte på kryss og tvers i Norge for å selge Douchebags rett til sportsbutikkene.

– De kalte ham bare teltmannen. Han sov på utsiden i telt for å stå klar når butikken åpnet. På den måten økte han sjansene i den første butikken, i tillegg til at han rakk over flere butikker på en dag, forteller Schjelderup.

Nå er det andre dimensjoner. Douchebag har distribusjonsavtaler i Europa og flere land i Asia. Og nå er de på vei inn i USA.

– Men du føler deg veldig liten når du kommer fra lille Norge og skal selge internasjonalt, sier Schjelderup.

– Ja, det er slik vi snakket om tidligere. Det er en mental barriere som må brytes, sier Bjørkevoll, og får ivrige nikk fra de andre rundt bordet.

Godt likte nordmenn

Når de likevel forsøker seg utenlands blir de ifølge dem selv svært godt mottatt. Ikke minst hos potensielle investorer.

– Både i Storbritannia og USA elsker de norske og nordiske gründere. Vi er veldig pålitelige, og kommer fra en kultur med høy grad av tillit. I tillegg har nordiske gründere veldig ofte med ferdige ideer til investorene, det er mer snakk om å skalere dem opp enn om å utvikle dem, sier Slette.

Han mener noe av disse tingene gjør Norge til kanskje verdens beste land for gründere.

– Vi er et samfunn med stor grad av tillit, det er høy betalingsvilje og -evne, vi har svært høy grad av penetrasjon av nettilgang og smarttelefoner og vi har svært høyt kompetansenivå, sier Slette videre.

Den store ulempen med Norge som gründerland er at markedet er lite. Men det har sine fordeler også, påpeker Slette, som har en fortid i strømmeselskapet Wimp.

– At det er et lite marked gjør at gründere får holde på, og teste ut nye ideer. Det er ikke tilfeldig at strømmetjenester først vokste seg stort i Norden, sier han.

Selvforsterkende

Men det er ikke bare når oppstartsselskapene skal selge produkter at det er en hemsko med et lite marked påpeker Mjåset. Også helt i startfasen, når den lille bedriften trenger kompetanse og kapital kunne det vært en fordel med større miljøer.

– Vi sitter litt i utkanten av de store oppstartsmiljøene, sier gründeren.

Slette svarer med et optimistisk tilsnitt.

– Jeg tror vi kommer til å se en selvforsterkende effekt av alt det som skjer nå. Når forhåpentlig noen av oss rundt dette bordet har lykkes, vil vi «pay it forward», sier Slette med henvisning til filmtittelen med Kevin Spacey i hovedrollen.

– Jeg tror de som lykkes nå i neste omgang vil komme tilbake med både kapital og kompetanse.

Følg Gründerbloggen her!

Les også

Disse 20 oppstartsbedriftene bør du følge med på i 2015

Les også

Disse 20 investerer mest i startup-selskaper i USA

Les også

WhatsApp fortsetter millionveksten

Her kan du lese mer om