Norwegian etablerer nye datterselskaper

Norwegian truer med nedbemanning hvis ikke pilotene blir billigere i drift.

NYE SELSKAPER: Bjørn Kjos møter pressen torsdag etter at det ble klart at Norwegian oppretter nye selskaper.

Terje Bendiksby
Publisert:,

– Etableringen av de nye selskapene Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark og Pilot Services Sweden er et forsøk på å gi pilotene i hvert enkelt land muligheten til selv å påvirke sin fremtid», skriver Norwegian i en pressemelding torsdag.

Der skriver de at de har vært klare på at «kostnadsnivået må ned og fleksibiliteten opp» i den skandinaviske virksomheten, hvis det i fremtiden skal være like mange piloter som i dag.

– Alternativet er nedbemanning, slår selskapet fast.

Det Norwegian nå kommer til å gjøre er å overføre pilotene til de tre nye selskapene i Sverige, Danmark og Norge. Norwegian lover at de får samme vilkår som de har i dag:

- Tariffavtalene med eksisterende rettigheter og betingelser videreføres i de nye selskapene, inkludert retten til å streike.

Norwegian mener de nå gir pilotene i de tre skandinaviske landene muligheten til å selv å påvirke deres egen fremtid.

Kjos satte tidsfrist

Beslutningen ble tatt på et ekstraordinært styremøte i Norwegian Air Norway (NAN) torsdag ettermiddag, og kommer etter at Norwegian ga Parat frem til klokken 15:00 om å møte ved forhandlingsbordet.

Dette nektet Parat.

Klokken 15:33 ble Norwegian-aksjen tatt ut av handelen på Oslo Børs, i påvente av meldingen som nå er ute.

Da Bjørn Kjos møtte pressen torsdag gjentok han budskapet om at han ikke kan akseptere pilotenes krav om å få en tilknytning til morselskapet. Han mener pilotene vil ha en styringsrett i selskapet.

– Det er ikke mulighet for oss å finansiere de 240 flyene vi skal kjøpe hvis vi har 5.000 ansatte i morselskapet.

E24 skrev om Kjos’ frykt for flyfinansieringen onsdag.

Alternativet er nedbemanning

Parat uttalte torsdag at de følte de forhandlet med en pistol mot hodet, når Norwegian gikk ut og krevde at de måtte komme til forhandlingsbordet innen klokken 15:00.

– Det skjønner jeg overhodet ikke (…) Jeg etterlyser virkelig forhandlingsviljen de snakker om, sa Bjørn Kjos.

Bjørn Kjos og Norwegian sier at de har blitt kontaktet av piloter som er lei av streiken:

– Vi har fått anmodning fra flere piloter, som sier at de ikke ønsker denne konflikten. Det er en grunn til at vi har gitt pilotene i de skandinaviske landene en egen mulighet til å forme fremtiden sin.

– Alternativet er at vi ikke har noe selskap. Alternativet for pilotene er å ha en jobb eller ikke å ha en jobb, sa Kjos.

Han sa videre at han har holdt den samme linjen under flere forhandlinger, og at hans syn i saken ikke er noe nytt.

Kjos ble spurt om det blir nok en dag med storstreik fredag.

– Det blir det, sa Kjos.

– Blir det nå en halv streik, med bare de norske pilotene, spurte TV2.

– Jeg håper at vi kommer til en enighet og at alle kommer tilbake på jobb.

Til VGTV sier Kjos at de er klare til å fortsette forhandlingene.

– Du er selv pilot, har du forståelse for pilotene som streiker?

– Enhver streik er forferdelig, det spiller ingen rolle om det er piloter, kabinansatte eller andre som streiker.

Selskapet blør

Selskapet opplyser i pressemeldingen at virksomhetsoverdragelsen reduserer risikoen for konkurs i NAN. Tarifforhandlingene kan når som helst gjenopptas i de respektive pilotselskapene, opplyses det.

Norwegian gjentar meldingen om at de hverken kan eller vil overlate til en ansattgruppe å overta styringen av Norwegian-konsernet.

– Selskapet blør og hittil er over 100 000 passasjerer berørt. Norwegian er på vei inn i det syvende døgnet med pilotstreik.

– Norwegian har fått henvendelser fra svenske og danske piloter som ikke vil risikere sin egen arbeidsplass som følge av pilotforeningens ultimatum.

Videre skriver selskapet at konsernstyret besluttet å etablere datterselskaper for operativ drift i Norwegian-strukturen. Det er fortsatt ikke aktuelt for Norwegian at de norske pilotene skal ansettes i morseselskapet, og derfra styre produksjon og ruter, skriver Norwegian.

– Det ville medført at pilotene har styringsrett i alle markeder Norwegian er etablert, og også en rett til å skyve ut kolleger i eksempelvis England og Spania.

Her kan du lese mer om