«Årets markedsfører» har ansvaret for Norges mest populære pizza

I en alder av 30 ble hun produktgruppesjef for Norges kjæreste frossenpizza – Grandiosa. Å kunne motivere andre og få alle til å jobbe mot et felles mål, er musikkbingoentusiast og vinner av «årets markedsfører» Sonja Haugens sterkeste kort.

Grandiosa har et sterkt fotfeste i norsk mattradisjon. Utfordringen er å å beholde, samt fornye, mener Haugen.

Privat
Publisert:,

De aller fleste av oss har et forhold til pizzaen i den gule pappesken.

Det å forbedre og utvikle merkevaren til Pizza Grandiosa er ingen enkel oppgave.

– Grandiosa er virkelig en bauta i norsk mathistorie. Å jobbe med denne merkevaren er en blanding av ærefrykt og mye moro. Vi skal bygge stein på stein, merkevaren skal være konsistent og vi skal ta tak i nye trender, sier Sonja Haugen(31).

Juryen i Ledertalentene 2019 kårer henne til «årets markedsfører», og med det vinner i en av de åtte underkategoriene i årets kåring. Hvem som vinner hovedpremien som «årets ledertalent» avsløres under et større arrangement fredag 6. desember.

I 2018 kunne Haugen blant annet vise til Grandiosas nest beste salgsresultat noensinne. Og pizza fortsetter å toppe listene som nordmenns favorittrett. Det er det strategiske arbeidet med utvikling av merkevaren Haugen liker aller best.

– Du er en slags minigründer med ansvaret for din merkevare.

En skulle kanskje tro at Haugen har fått litt nok av pizza, men tvert imot.

– Å dra ut og teste nye pizzatrender på ulike restauranter er absolutt en av favorittdelene med jobben.

– Ønsker å drive vekst

I begrunnelsen fra juryen Sonja omtales som en «markedsfører med sterkt eierskap, gode strategiske vurderinger, svært god forbrukerforståelse og kommersiell teft. Hun er en tydelig og uredd meningsbærer som evner å få organisasjonen til å fokusere på merkets kjerneverdier. Sonja forvalte Orklas arvesølv, en av Norges sterkeste merkevarer; Grandiosa.»

– Jeg ønsker å drive vekst. Det er også viktig for meg at de jeg jobber med skal kunne føle eierskap til det vi driver med.

På spørsmål om hva hun tror gjør akkurat henne til et talent, svarer hun at det er brennende engasjement for merkevaren som bidrar til at hun kan gjøre en god jobb.

– På Orkla er du virkelig der det skjer. Alle i de ulike avdelingene er utrolig flinke.

Med to mastergrader i sekken, jobber Sonja Haugen nå med et av Norges stolteste mattradisjoner.

Privat

Bingo-avslapning

Når dagene med strategimøter, møter med kreative byråer og pizzasmaking er over, har Haugen en spesiell måte å slappe av på, nemlig musikkbingo med vennegruppen.

– Det er en kombinasjon av musikkquiz og bingo. Vi pleier å kalle det for quiz for folk som ikke er gode i quiz.

Les også

Salget av frossenpizza øker

Internasjonalt eliteprogram

Haugen har to mastergrader, en i strategi og ledelse fra NHH, og en i internasjonal ledelse gjennom CEMS-programmet i Belgia. CEMS-programmet, er et anerkjent program bestående av økonomiutdanninger fra hele verden.

– Jeg har alltid vært interessert i den strategiske delen av det å drive forretninger. CEMS er definitivt det jeg vil trekke fram som et høydepunkt fra studiet.

Etter fullført master i Bergen, dro Haugen til München for å jobbe i en startup under Rocket Internet. Bedriften driver med utvikling av nettbaserte oppstartsselskaper.

– Å jobbe internasjonalt hadde ikke skjedd dersom det ikke hadde vært for CEMS, sier hun.

– Hva er rådet du har lyst til å gi til en ung student som har lyst til å drive med det samme som deg?

- Du må like å jobbe allsidig, med både kvalitative og kvantitative analyser. Minst like viktig er det å brenne for det du gjør.

Les også

Peppes kuttet prisene og økte overskuddet, men håper man unngår priskrig på pizza