Nye kostnadskutt i SAS koster minst 300 jobber

– Det viktigste er å unngå at de ansatte gjennom kostnadskutt bidrar til å opprettholde dårlig drift andre steder i konsernet, sier norsk SAS-tillitsvalgt.

NYE KUTT: Konsernsjef Rickard Gustafson varsler nye runder med konstadskutt i flyselskapet.

NYE KUTT: Konsernsjef Rickard Gustafson varsler nye runder med konstadskutt i flyselskapet.

Tt News Agency
Publisert:,

To år etter at SAS på konkursens rand forhandlet frem nye og dårligere kollektivavtaler med sine flygende ansatte er det duket for nye forhandlinger om kostnadskutt.

For SAS erkjenner nå at programmet som ble lansert høsten 2012 for å kutte kostnadene med tre milliarder svenske kroner har vist seg å ikke strekke til.

I regnskapsrapporten for 2014 fremkommer det at flyselskapet har startet et program som har som målsetting å bedre resultatet med 2,1 milliarder svenske kroner innen 2017.

Les også

SAS gikk 719 millioner i minus i året som gikk

Lederen for ScanNor Pilotforening i SAS Jan Levi Skogvang sier han opplever at dialogen med ledelsen om nye kostnadskutt så langt er god.

– I SAS som i alle andre selskaper må vi hele tiden se hvordan vi kan kutte kostnader, uttaler han til E24

KRISEHØST: Da SAS vaklet på randen av konkurs i november 2012 ble det forhandlet dag og natt. Her fra SAS-huset 18. november 2012.

Fredrik Varfjell

Ifølge regnskapsrapporten til SAS skal alle delene av organisasjonen under lupen i jakt på kostnader som kan kuttes.

Annonsørinnhold

Kutter på bakken

Så langt er på bakken at spareprogrammet fører til at jobber forsvinner. SAS har endret og effektivisert organisasjonsstrukturen slik at «support, kommersielle funksjoner, administrasjon og ledelse» kan reduseres med 300 stillinger.

Det fører til en årlig besparelse på rundt 250 millioner svenske kroner i året.

Dermed sparer SAS rundt 800.00 kroner i året per stilling som forsvinner.

– Vi må få alle kortene på bordet. Det viktigste er å unngå at de ansatte gjennom kostnadskutt bidrar til å opprettholde dårlig drift og kompleksitet andre steder i konsernet, sier Skogvang.

I rapporten til SAS fremkommer det at ledelsen regner med at oppkjøpet av Cimber og en omlegging av datterselskapet Blue 1 vil gi en forenkling av flyflåten som fører til årlige besparelser på rundt 250 millioner svenske kroner.

En omorganisering av den tekniske virksomheten, som blant annet inkluderer endringer i vedlikeholdsprogrammet for Boeing 737-flåten, fører til innsparinger på rundt 300 millioner svenske kroner.

Reforhandler leieavtaler

SAS har også gjennom å kvitte seg med tomme kontorlokaler, reforhandling av leiekontrakter og salg og tilbakeleie av den tekniske basen i Oslo oppnådd besparelser på rundt 200 millioner svenske kroner.

Men besparelsene har også en pris.

I regnskapet er det foretatt en avsetning til dekning av kostnader på i alt 1,3 milliarder svenske kroner.

De kostnadene er hovedsakelig knyttet til nedbemanning, utfasing av Boeing 717 samt omorganiseringen av SAS eiendommer og leiekontrakter.

Les også:

Flyopprør foran Stortinget: - Det er på tide å dra i nødbremsenNorske piloter slår alarm om arbeidsforholdeneNorwegian klager SAS inn for EU og EftaSAS toner ned nestenkollisjon med russisk spionflySAS vil bli mer konkurransedyktige: Kjøper flyselskap uten fly eller mannskap

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold