- Målet er å skape mest mulig sosial avkastning

TROMSØ (E24) Spillutvikler, Tokyo-farer og ledertalent Kim Daniel Arthur har flyttet hjem. Nå vil han bruke erfaringen sin til å hjelpe andre.

NYTT PROSJEKT: Kim Daniel Arthur vil bruke sine ferdigheter innen spill til å skape bedre hjelpemidler for barn med autisme.

Anders Park Framstad
Publisert:

- Jeg ville gjøre noe i mindre skala, og er veldig glad i å programmere. Nå får jeg gjøre både det og samtidig noe som har større verdi, sier Kim Daniel Arthur til E24.

Han er mannen som programmerte sitt første spill som seksåring.

Som var med å starte spillselskapet Playfish, som senere ble solgt for flere milliarder kroner.

Og som suste inn på E24s liste over Norges fremste ledertalenter i 2012.

** Kjenner du et ledertalent i nord? Send inn tips her! **

Da var Arthur studiosjef hos spillgiganten Electronic Arts i Tokyo, der han jobbet med den velkjente Fifa-merkevaren.

Nå har han flyttet hjem til Troms for å satse på en blanding av business og sosialt entreprenørskap.

- Var gammeldags

Sammen med to venner, Roald Øien og Katrine Gulstad Pedersen, ønsker Arthur nå å lage apper for barn med spesielle behov.

Trioen innehar ulik kompetanse: Øien har selv et barn med diagnosen autisme, mens Pedersen er spesialpedagog.

- Fra hver sin side fortale de om sin hverdag og de verktøyene de hadde når de jobbet med barna, og det er langt i bakleksa.

- Er det mulig at det er så gammeldags og så lite tilpasset, tenkte jeg. Dermed var det naturlig å forsøke å bruke det jeg har lært gjennom å lage spill, til å lage noe som er mer på barnas premisser og som kan hjelpe dem, sier Arthur.

Ideen ble formet i løpet av høsten i fjor, og i desember bestemte de tre seg for å satse.

Etter å ha avsluttet noen andre jobber, kan den gjenfødte programmereren snart rette fullt fokus mot prosjektet.

Utfordringene barn med autisme står overfor, inkluderer problemer med sosial interaksjon, kommunikasjon og kognitive oppgaver.

Målet er å lage programvare som kan brukes til historiefortelling, der bilder på papir byttes ut med hjelpemidler der barna kan lage historier - ta bilder og video i dagliglivet - fra å peke og klikke til å kunne kommunisere med andre.

Vil du tipse oss om kandidater til Årets Ledertalent 2014? Send inn tips her!

- Enormt god respons

Der Playfish vokste seg store, tunge - og litt trege - på kort tid, satser Arthur og kompanjongene nå på en mindre, er fleksibel organisasjon.

- Ser du på dette som en forretningsidé, eller mer som sosialt entreprenørskap?

- Det er sosialt entreprenørskap i form av at vi måler oss mer på den sosiale skalaen enn på den økonomiske. Men jeg synes det er viktig å ha økonomisk bærekraft i bunnen, hvis ikke blir det en slags kortsiktig filantropisk veldedighet, sier han.

- Målet er å skape mest mulig sosial avkastning, men generere nok penger til å vokse oss gode over tid.

Arthur forteller at prosjektet så langt har blitt møtt med stor iver når de har presentert ideen for brukerne.

- Responsen har vært enormt god. Barna synes at testene som brukes nå er kjedelige og gammeldagse. For eksempel må de stikke fyrstikker i tre gjennom et hull, og dersom de ikke gjør det tolkes det som et tegn på svekkede kognitive evner, sier han, og fortsetter:

- De samme barna kan bruke ipaden. Interessen har mye å si. Under de første workshopene ba vi dem tegne apper, og de var helt rå.

Les noen av sakene om fjorårets Ledertalenter:

Råd fra unge talenter: Begynn å jobbe tidligLedertalentenes råd: Slik blir du en bedre lederSe, en sjef som liker å ansette folk over 50 år

Her kan du lese mer om