Mener ansatte lider etter Lego-suksess

Økonomisk opptur har medført mer press og færre lykkelige Lego-ansatte. Nå frykter de at Lego-ånden skal forsvinne.

STILLER KRAV: Lego-sjef Jørgen Vig Knudstorp har snudd Lego-skuten, men de ansatte føler seg presset.

Henning Bagger
Publisert:,

Lego-ansatte lider under presset om mer vekst og høyere profitt. Lego-ånden er i ferd med å forsvinne, ifølge Jyllands-Posten.

Med Jørgen Vig Knudstorp som sjef har det danske leketøykonsernet Lego bygd kloss på kloss, og gjort det særdeles godt de siste årene. Knudstorp har tatt selskapet opp fra rennesteinene og bygd en pengemaskin.

I fjor ble det solgt Lego for vel 25 milliarder kroner, med et driftsresultat på 8,34 milliarder kroner.

- Stress er et økende problem, og det har vært oppe i vårt samarbeidsutvalg. Årsaken er nok balansegangen mellom arbeid og liv, som har begynte å helle feil vei, sier konserntillitsvalgt Berit Flindt Pedersen til avisen.

Mer stress

Problemene kommer til uttrykk i såkalte Pulse-målinger, hvor de ansatte blant annet blir spurt om de vil anbefale andre å jobbe for Lego. Historisk sett har denne scoren vært høy, men har de siste årene falt fra 62 til 56.

Les også

Lego og Mattel ligger side om side i kampen om leketøystronen

- Det er riktig at det knirker litt i skroget, sier Knudstorp. Han ber imidlertid de ansatte om å belage seg på enda mer stress i tiden fremover.

Alle Lego-ansatte måles løpende på såkalte KPI-er (Key Performance Indicators), som avgjør bonus, lønns og arbeidssituasjon.

Variablene de ansatte måles på, er alt fra salg, kvalitet, bløte verdier til deadlines.

- Ansatte presterer bedre når innsats belønnes

Christina Nerstad er postdoktor på BI og har forsket på blant annet arbeidsglede og prestasjon:

- Nå kan ikke jeg uttale meg om tilfellet Lego da jeg ikke kjenner detaljene, men jeg kan si noe generelt basert på egen forskning, sier Nerstad til E24.

Hun forteller at de ansattes prestasjoner kan økes sammen med arbeidsgleden:

- Jeg har sett på ulike arbeidsmiljø, og sett at ansatte presterer bedre dersom bedriftens fokus ligger på utvikling, samarbeid og mestring. Når innsats belønnes fører det til at folk opplever arbeidsglede, og til mindre stress og utbrenthet. Man får mer ressurser til å takle presset om man har støtte fra medarbeidere og ledere, sier hun.

- I bedrifter som fokuserer på å fremme talenter, og som avholder interne konkurranser, vil de ansatte bli mindre indre motivert. Og det er ikke hensiktsmessig for prestasjonene, sier Nerstad.

- Savner anerkjennelse

Tidligere konserndirektør i Lego, nå administrerende direktør i Grundfos, Mads Nipper, sier at han tror forklaringen til de dårlige arbeidsmiljøresultatene er todelt.

- Lego vil utrolig mye, og krever samtidig at bedriften skal være veldig lønnsom. Det er veldig ambisiøst og bra, og jeg har selv stått for samme det samme i mange år. Men det presser visse medarbeidergrupper veldig hardt.

Situasjonen har nå nådd Knudstorps bord.

- Medarbeiderne gir uttrykk for at de føler at jeg ikke er tilfreds og hele tiden presser på. De savner anerkjennelse. Men det er fordi jeg er konstant bekymret for hva som kan gå galt, og redd for at vi blir tatt igjen. Utfordringen blir større når man er blitt så stor som Lego.

Les også:


Lego med rekordresultat
Lego sparker 380 ansatte i Danmark
Lekende gode Lego-tall

Her kan du lese mer om