Sosiale medier blir stadig viktigere i jobbsøking

Det er bedre om arbeidsgiver finner et par russebilder enn at du ikke er å finne i sosiale medier i det hele tatt, mener ekspert. Men vær forberedt på at det du legger ut også kan bli analysert og brukt i jobbsøkerprosessen.

VIKTIG I JOBBJAKTEN: Sosiale medier, som for eksmepel LinkedIn.

Foto: Jan Haas NTB scanpix
Publisert:,

Flere jobbsøkere og spesielt unge har allerede i en årrekke benyttet sosiale medier for profilering og etablering av egen merkevare. For enkelte havner det med napp og jobbtilbud.

Stadig flere jobber annonseres også i sosiale medier, enten alene eller i tillegg til tradisjonelle stillingsportaler som Finn.no og aviser.

– Bruk sosiale medier til å skille deg ut i jobbsøkerbunken, sier Cecilie Staude til E24, høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI og medforfatter bak boken Sosial kommunikasjon.

Hun peker på at bruken av sosiale medier øker, og desto flere som benytter seg av mediene desto viktigere blir det.

– Verre å ikke finne noe

Staude sier til studentene:

REKRUTTERINGSEKSPERT: Guri Larsen i Karrierejakt

Foto: Karrierejakt

– Det er et større problem dersom arbeidsgiver ikke finner noe om deg ved søk i sosiale medier, enn om arbeidsgiver finner et bilde eller to fra russefeiringen. Det blir et mindre og mindre skille mellom deg som privatperson og jobbperson, sier Staude.

Hun påpeker at arbeidsgiver ansetter helheten, og da kan bruk av sosiale medier egne seg for å skape helhetsinntrykk av søkeren utover de tradisjonelle søknadspapirene.

Høyskolelektoren viser til statistikk som forteller at en av to unge jobbsøkere bruker sosiale medier som primærkilde til å holde seg oppdatert på jobbmarkedet.

– Bruken av sosiale medier gir enorme muligheter, avslutter Staude.

– Profesjonalisering hos begge parter

Det har vært en klar endring i bruken av sosiale medier i forbindelse med rekruttering, mener rekrutteringsekspert Guri Larsen i Karrierejakt:

– For tre-fire år siden var det mest fokus på at jobbsøkeres profiler ble undersøkt for å finne ut ting om deg som du ikke selv ville fortelle, eller om du for eksempel hadde kommet med uttalelser som var på kanten, sier Larsen.

I dag blir sosiale mediekanaler som Facebook, Twitter og LinkedIn brukt av arbeidsgivere for å finne potensielle kandidater, i tillegg til at kandidatene har blitt flinkere til å bruke dem til å presentere seg som attraktive ansatte.

GIR RÅD: Høyskolelektor Cecilie Staude foreleser om bruk av sosiale medier ved Handelshøyskolen BI og gir råd til studentene om hvordan de kan bruke mediet til egen vinning.

Handelshøyskolen BI

– Både arbeidsgivere og jobbsøkere har blitt mer profesjonelle i bruken av de sosiale mediene. Og vi ser at særlig de unge er mer kritiske til hva de velger å legge ut enn oss litt eldre, sier Larsen.

Hun minner videre om at det i dag kan være arbeidsgivere som kun utlyser stillingene i sosiale medier. Dermed kan du rett og slett gå glipp av en jobb, ved å ikke ha en profil på sosiale medier.

– Kan være enorm feilkilde

For en tid tilbake fant forskere ut at arbeidsgivere tror de kan danne seg en oppfatning av hvordan en person kan utføre en jobb, ut fra hva slags inntrykk man får gjennom personens Facebook-profil, forteller Hans Petter Stub, daglig leder i Magneta.

– Det er imidlertid ikke mulig å trekke noen konklusjoner om en persons evne til å utføre en jobb med bakgrunn i å se på Facebook-profilen hans eller hennes. På den måten kan sosiale medier-profiler bli en enorm feilkilde for arbeidsgiver, påpeker Stub.

Han minner likevel om at det er en fordel om man er litt selektiv med hva man deler av bilder og kommentarer i sosiale medier, da det kan slå tilbake på deg i en eventuell rekrutteringsprosess.

– Du må være aktiv

EMPLOYER BRANDING-EKSPERT: Daglig leder i Magneta, Hans Petter Stub.

Foto: Magneta

– Vær tydelig på hvem du skal være, og ikke vær overalt. Unngå å være en «rikssynser» som mener mye om mangt, da det får deg til å virke utydelig. Det er mye bedre å være god på noen områder, råder Stub.

Mange blir headhuntet gjennom å ha en LinkedIn-profil, men det holder ikke bare å opprette en profil hvis du vil bruke LInkedIn-profilen din for å skaffe deg en ny jobb.

– Du må også være aktiv, ved å skrive posts og delta i diskusjoner. Det er 1,4 millioner nordmenn med profil på LinkedIn – hvorfor skulle din profil dukke opp uten videre, hvis du ikke gjør noe for det selv, mener Stub.

Finner de beste kandidatene

Selskapet Relinklabs med norske gründere i ryggen og base i København skal nå hjelpe selskaper med å finne de beste jobbkandidatene. I søken etter de best kvalifiserte hentes data fra sosiale medier.

– Sosiale profiler og andre åpne datakilder er en gullgruve for arbeidsgivere som ønsker et bedre beslutningsgrunnlag i rekrutteringsprosessen, sier daglig leder Ståle Fredlund Husby.

– Hvordan gjøres det?

– Vi henter løpende inn relevante data om kandidater fra offentlig tilgjengelige datakilder. Basert på disse kjører vi algoritmer som analyserer dataene mot spesifikke stillingsutlysninger. Gjennom denne prosessen identifiserer vi hvilke kandidater som har sterk relevans for jobben og gir rekrutterere et bedre, databasert, beslutningsgrunnlag, sier Husby.

SOSIALE MEDIER I JOBBSØKEN: Daglig leder Ståle Fredlund Husby vil koble søkerens data fra sosiale medier inn i rekrutteringsprosessen. Målet er å identifisere og validere topptalenter.

Relinklabs

Han lister opp konkrete eksempler:

  • Evaluering av ferdigheter opp mot jobb og hvilke ferdigheter kandidaten mest sannsynlig vil utvikle.
  • Vurdering av sannsynlighet for om en kandidat vil flytte internasjonalt.
  • Evaluering av hvor «lik» eller «ulik» kandidaten er de som jobber i selskapet / teamet i dag, avhengig av hva man er ute etter.
  • Vurdering av sannsynligheten for om kandidaten aktivt søker jobb.
Les også

Rekrutterernes råd: Slik utmerker du deg i jobbsøkerbunken

Offentlig tilgjengelige data

Husby sier videre til E24 at hvilke type data de henter inn, avhenger av hvilke data som er relevante for vurderingen av kandidat opp mot stilling. Alle dataene som benyttes er offentlig tilgjengelig.

– Nøkkelen til løsningen er ikke rådata i seg selv, men vår evne til å analysere og trekke ny relevant innsikt ut av offentlig tilgjengelige data, sier Husby.

Relinklabs har nå jobbet med utvikling innhenting og tolkning av rekrutteringsdata i over tre år.

Det er ifølge Husby deres kunders ansvar å be om samtykke til innhenting og bruk av relevante persondata som en del av søknadsprosessen. Selskapet følger norsk lovgivning på personvern.

– Hva er ditt beste tips til hvordan man kan bruke sosiale medier for å bli funnet av potensielle arbeidsgivere?

– Vær oppriktig, vis engasjement og tør å dele kunnskap og erfaringer med andre. Og kanskje viktigst, sørge for at man også i en fysisk setting kan stå for det man ytrer i sosiale medier.

Les hvordan andre har lyktes i sosiale medier:

Les også

1.540 har mistet oljejobben denne uken – og flere vil det bli

Les også

– Vi trenger ti tømrere til mandag!

Les også

Meningsmåling: Flere vil ha mer fritid enn økt lønn

Her kan du lese mer om