«Årets drivkraft» har fjellhøye ambisjoner

Hun har som mål å bestige alle Norges høyeste topper. Driven til å gjennomføre er også det som har landet Marte Jerkø en lederrolle i et av Norges største selskaper.

Marte Jerkø har besteget 143 av Norges topper på over 2.000 meter.

Privat
Publisert:,

Marte Jerkø var med på å lage en ny konsernstrategi for Yara i 2018.

Nå er hun ansvarlig for endring og strategi i Yara. Her er bærekraft øverst på agendaen.

– I Yara ønsker vi å være fremtidens plantenæringsselskap, og da må vi forstå hvor verden skal og vår plass i det. Vi tror at det må komme et skifte i det globale landbruket, siden det står for en stor andel av klimautslippene i dag

Det var også noe av det som trakk henne til selskapet. Motivasjonen til å sørge for nok mat til hele verdens befolkning på en bærekraftig måte. 

Juryen i Ledertalentene 2019 kårer henne nå til «årets drivkraft» – en av de åtte underkategoriene kåringen er delt inn i. Hovedkonkurransen «årets ledertalent» avsløres på et større arrangement fredag 6. Desember.

Juryens begrunnelse er: 

“Marte Jerkø har som VP Strategy i Yara, ledet arbeidet med selskapets konsernstrategi og strategiske målsettinger, og strategien til flere av selskapets virksomheter blant annet i Nord-Amerika og India. Hun bidro også betydelig til selskapets omorganiseringsprosess i 2018. Marte lykkes fordi hun evner å få ting gjort ved å samarbeide med og gjennom andre mennesker, på tvers av kompliserte strukturer. Dette er essensen for kategorien drivkraft.»

Må samarbeide for å lykkes

Jerkø trekker frem at det hjelper henne å være sosial og glad i mennesker når hun skal lede dem.

Det også en fordel at hun tenker best når hun kan diskutere med andre.

– Det som driver meg er utfordringen ved å løse komplekse strategiske problemer. Skal man lykkes med det tror jeg at det er viktig å engasjere andre og samarbeide.

Det å få lære av mange forskjellige mennesker og lære av deres ekspertise er også det morsomste med jobben, mener Jerkø. Da kommer også de beste strategiene frem.

– Når jeg jobber med strategiske endringer, er det viktig for meg at vi finner den beste strategiske retningen, men også å engasjere organisasjonen så de ønsker å følge den nye retningen.

Marte Jerkø er ansvarlig for endring og strategi i Yara.

Privat
Les også

«Årets salgsleder»: – Kritikken motiverte oss til å lykkes

Drivkraft på jobb og på fritiden

Jerkø er glad i prosjekter. Det vises på CV-en med prosjektledelse i syv prosjekter hos McKinsey og som en del av ledelsen i Norges største festival, studentfestivalen Uka i Trondheim. 

Men også når hun kobler helt ut er det ett prosjekt som står i fokus. Hun skal bestige alle Norges topper på over 2.000 meter.

Dem er det 377 av.

De siste seks årene har Jerkø nådd 143 topper.

– Jeg er en person som blir engasjert i det jeg gjør og synes det er gøy å jobbe mot et mål og oppnå resultater. Det er nok mange av de samme egenskapene som driver meg på jobb og i prosjekter på fritiden.

Men fjelltopp-prosjektet er et tidkrevende prosjekt.

– Jeg har ikke satt noen tidsfrist, og ser på det som et livslangt prosjekt.

Lederverv ga mersmak

Som liten ville Jerkø bli arkitekt, fordi hun tenkte at betydde at hun kunne løse oppgaver og se resultatene av prosjektene.

– Jeg ser for meg at det er spennende å bygge noe og se at det stå ferdig.

Men realfagsinteressen tok overhånd, og under sivilingeniørstudiene i Trondheim ble hun også bitt av lederbasillen.

Der hadde hun flere ansvarsområder under Uka og ledet flere hundre frivillige studenter.

- Jeg har opplevd at dette har gitt meg nyttige erfaringer som kanskje ikke alle har. Man kan lære mye som student også utover det man lærer i forelesning.

Les også

«Årets markedsfører» har ansvaret for Norges mest populære pizza