KUNDEN KOMMER FØRST: - Ledere for dårlige til å kommunisere internt

Ledere som kommuniserer effektivt leverer 50 prosent mer til aksjonærene, viser ny undersøkelse. Men Norge henger etter, mener BI-amanuensis.

HENGER ETTER: En ny undersøkelse viser at det er sammenheng mellom god internkommunikasjon og god lønnsomhet, men Norge henger etter, mener Peggy Brønn ved BI.

Furulund, Svein Erik
Publisert:

Selskaper som kommuniserer godt med sine ansatte gir 47 prosent mer til aksjonærene sine i løpet av fem år enn andre.

Det viser en ny undersøkelse fra konsulentselskapet Watson Wyatt.

- Internkommunikasjon er et oversett område innen lederutvikling, selv om det er veldig viktig. Kundene settes alltid først, det synes jeg er feil, det burde vært de ansatte, sier førsteamanuensis ved BI Peggy Brønn til E24.

Watson Wyatt har undersøket 328 selskaper fra ulike sektorer over hele verden, med til sammen 5 millioner ansatte.

Sammenhengen er klar: Kommuniserer du godt med dine ansatte vil det vise seg på bunnlinjen.

- I Norge henger vi etter min mening litt etter når det gjelder dette.

Tenker trad

Mange ledere tar for lett på den interne infoflyten.

- De fleste tror at hvis de har et intranett, så har de dekket informasjonbehovet. De tenker "at her har vi lagt opp til toveiskommunikasjon", men ingen bruker det på den måten, sier Brønn.

Budskapet og måten det blir gitt på må samsvare, mener hun.

- E-post er den raskeste måten å kommuniserer til mange på og dermed effektiv. Det er en god måte å levere informasjon på, men det bygger ikke dialog. Du kan ikke inspirere folk via e-post.

Krever nytenkning

I rapporten er det lagt vekt på at god kommunikasjon må være tydelig og at selskaper må tenke nytt rundt måten det skjer på.

- Nokia har et system hvor de ansatte kan stille spørsmål til styret, hvor de har krav på et svar. Det er absolutt en vei å gå, selv om det må brukes med forsiktighet, sier hun.

Det er et eksempel på at det er samsvar mellom hva selskapet ønsker å være og hvordan de løser det internt:

- Selskaper som profilerer seg med at de er åpne og innovative, og legger vekt på kommunikasjon, kan ikke være dårlige internt.

Les flere nyheter på E24 Jobb.