- Hva gjør jeg med den ansatte som er roten til all konflikt?

Min beste ansatte er i konstant konflikt med kollegene - som mener det er så plagsomt at de vurderer å slutte. Hva bør jeg gjøre?

ILLUSTRASJONSFOTO: E24s jobbeksperter Svànaug Bergland og Thor-Arne Wullum svarer på spørsmål om ledelse, HR, arbeidsrett og spilleregler på arbeidsplassen.

Scanpix / Ida Hanstad, E24
Publisert:

Har du en lederutfordring?

Noe du lurer på innenfor arbeidsrett, HR eller generelt om spillereglene på arbeidplassen? Et håpløst dilemma?

Skriv til E24s Jobbeksperter !

Arbeidsrettsekspert og advokat Thor-Arne Wullum, og ekspert på ledelse, organisasjonsutvikling og HR, Svànaug Bergland, svarer på dine spørsmål.

Lurer du på noe? Send oss dine spørsmål her!

Dagens spørsmål: Min beste ansatte er i konstant konflikt med kollegene - som mener det er så plagsomt at de vurderer å slutte. Hva bør jeg gjøre?

Innsender skriver:

«Min dyktigste saksbehandler kommer dessverre stadig i konflikt med sine kolleger. Konfliktene varer som regel i noen måneder før de går over.

Saksbehandleren er tilsynelatende vant til å ligge i konflikt, og ser ikke ut til å plages nevneverdig av det.

Tilbakemeldingene fra andre ansatte tyder derimot på at de oppfatter konfliktene som så problematiske at det får dem til å vurdere å skifte jobb.

Jeg er i tvil om adferden til den dyktige saksbehandleren lar seg endre, og det mest fristende er å «la dette skure».»

Svar fra Svànaug:

«Jeg tenker at det er interessant at du kaller saksbehandleren «din dyktigste».

Dyktig til hva da? Spør deg selv hva du måler vedkommende på – og ikke minst hva du måler den samlede aktiviteten i din virksomhet på.

Effektivitet er ikke bare å avlevere et gitt antall oppgaver med riktig innhold til en gitt tid. Det er også fravær av bortkastet tid og energi for deg og dine medarbeidere. Vedkommende er til tider en «effektivitets-røver» som «stjeler» av det gode samarbeidet, den positive stemningen, trivselen og så videre.»

Det er litt vanskelig å forstå hva du legger i «konflikt» og dermed hvor kraftfull «effektivitets-røverens» påvirkning er.

Men at konfliktene forekommer stadig og som regel varer i noen måneder, får meg til å tenke at dette høres ut som en røver som har hatt fritt leide altfor lenge.

Det fremkommer ikke hva du allerede har gjort for å addressere problemet.

  • Har du tydeliggjort for saksbehandleren at hans/hennes adferd faktisk er konfliktskapende?
  • Med vedkommendes forståelse av og holdning til konflikt, forstår vedkommende at «konflikt» oppleves annerledes av kollegene?
  • Er det helt klart og tydelig for vedkommende at du ikke aksepterer denne adferden?
  • Har du fortalt vedkommende i klare vendinger at han/hun ville bli en enda mer verdifull medarbeider dersom konfliktene opphørte?

«La det skure» ikke er uansett ikke noe alternativ.»

LES OGSÅ: Her er E24s nye jobbeksperter

Svar fra Thor-Arne:

«Som arbeidsgiver er du etter arbeidsmiljøloven forpliktet til å ta tak i dette problemet.

Arbeidsgiver har etter loven en plikt til å sørge for at virksomheten har et «fullt forsvarlig» arbeidsmiljø.

I dette ligger det krav til både det fysiske og det psykososiale arbeidsmiljøet. I ditt tilfelle må du, for at alle ansatte skal kunne ha det bra på jobb, ta tak i den konfliktorienterte saksbehandleren og stille krav til opptreden på arbeidsplassen.

Du skriver også at du risikerer å miste flere ansatte som følge av denne ene saksbehandlerens adferd.

Jeg vet ikke hvilken bedrift du leder, men i flere bransjer er det vanskelig å rekruttere dyktige medarbeidere, særlig hvis man får behov for å rekruttere flere ansatte samtidig. Selv om denne saksbehandleren er den dyktigste du har skal du ikke se bort fra at også de andre ansatte vil produsere mer og bedre hvis arbeidsmiljøet forbedres. Du bør også av denne grunn ta tak i problemet.

Dersom adferden ikke forbedres etter å ha gitt den ansatte klar tilbakemelding om hva arbeidsgiver forventer, bør du vurdere å avslutte ansettelsesforholdet til vedkommende.»

Her kan du lese mer om