Brudd i Norwegian-forhandlingene

Sent natt til lørdag ble det brudd i den frivillige meglingen mellom Norwegian og Parat. Pilotene ble tilbudt stillingsgaranti i tre år, men det var ikke nok.

FØRTE IKKE FREM: Riksmegler Nils Dalseide tok partene inn til frivillig megling fredag, men samtalene førte ikke til løsning.

Fredrik Varfjell
Publisert:,

Riksmegler Nils Dalseide ga beskjed om bruddet en liten stund før klokken 5.30. Da hadde partene sittet ved forhandlingsbordet i over 16 timer.

– Partene har meddelt at de står fast ved sine tilbud som er uforenelige med hverandre, og at det ikke er grunnlag for å få til en mellomløsning. Da har vi måttet konstatere at ytterligere megling ikke er egnet til å føre fram til en minnelig løsning som alternativ til en konflikt, sier Nils Dalseide ifølge NTB.

Mens tonen mellom partene har vært meget uforsonlig i offentligheten, var stemningen og dialogen under meglingen lenge både god og konstruktiv, ifølge riksmegler Dalseide.

– Rir prinsipper

Men etter det NTB kjenner til var stemningen svært dårlig fram mot bruddet etter klokken 5 grytidlig lørdag morgen.

MEKLET: Leder i Norwegian pilot union (NPU) Halvor Vatnar på vei til Riksmekleren fredag.

Terje Pedersen

– Vi har gitt i tidligere samtaler og vi har gitt mer i disse siste forhandlingene, blant annet gjennom større fleksibilitet og bortfall av kompensasjoner. Tidligere har vi lagt pensjon og forsikringer i potten. Problemet er at arbeidsgiver kun tar, uten å gi noe tilbake, sier leder for pilotene Halvor Vatnar i en pressemelding.

Han legger til at det er ført mer reelle forhandlinger i denne meglingen, men mener selskapet rir prinsipper og ikke viser vilje til løsning.

Pilotene la ifølge Vatnar fram et forslag til en helhetlig løsning som de mener samlet ville spare selskapet for mange titalls millioner kroner.

– Selskapet ledelse og Bjørn Kjos snakker om de utallige passasjerene som ikke kommer dit de skal, men når det kommer til stykket, ser vi en motpart som ikke viser vilje til å finne løsninger og egentlig ikke bryr seg om alle passasjerene. Ledelsen er kun ute etter å splitte pilotene og hindre effektivt tariffsamarbeid, sier han.

Norwegian tilbyr stillingsgaranti

I årets oppgjør har både lønn, pensjon og forsikringsordninger vært på bordet under forhandlingene.

Partene har indikert at dette er ting de kan bli enige om, men pilotene og deres fagforening nekter å gi opp tre prinsipper, slik de selv definerer dem:

  • De krever en tariffavtale med tilknytning til selve morselskapet i Norwegian, som de mener er deres reelle arbeidsgiver, og ikke bare datter- og operatørselskapet Norwegian Air Norway
  • De krever en felles tariffavtale for alle som flyr inn og ut av Skandinavia, men med lønninger tilpasset det enkelte landet
  • De krever en felles ansiennitet i konsernet, for at man for eksempel skal få muligheten som styrmann til å få opprykk til pilot fra et sted i konsernet til et annet.

Lørdag skriver Norwegian at de har tilbudt pilotene en stillingsgaranti i tre år fra morselskapet, konsernansiennitet for alle piloter som flyr 737 (kortdistanse i Europa) og en felles forhandlingsrett for norske, svenske og danske piloter.

Det ser dermed ut til at Norwegian har imøtekommet flere av pilotenes prinsippkrav, men dette ser likevel ikke ut til å være akseptabelt for pilotene:

– Utfordringen er at vi må ha bindende avtaler slik at vi slipper å møte hverandre i nye rettssaker umiddelbart etter signering. Vår erfaring er dessverre slik at vi ikke har noen grunn til å stole på arbeidsgiver. De siste to til tre årene har vi møtt arbeidsgiver i rettssalen mange ganger – også i saker vi har måttet ta helt til Høyesterett. Selv om vi har vunnet samtlige er ikke alle disse sakene med på å skape tillit, sier Halvor Vatnar, leder for pilotforeningen i Norwegian (NPU) i en pressemelding.

Les også

Fifty shades of Kjos

Norwegian skuffet

Også hos Norwegian mener man at man strakte seg langt, skuffelsen over at streiken fortsetter, er naturligvis stor.

– Vi er veldig skuffet over at vi ikke klarte å komme til en avtale. Og vi er særdeles skuffet med tanke på de kundene som i dag også blir berørt av streiken, som da selvfølgelig fortsetter, sier kommunikasjonssjef Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til NTB etter bruddet.

SKUFFET: Kommunikasjonsdirektør i Norwegian Anne-Sissel Skånvik møter pressen etter bruddet i forhandlingene.

Fredrik Varfjell

– Vi har lagt mye på bordet, vi har strukket oss veldig langt. Vi har blant annet gitt samtlige 700 piloter i Skandinavia en stillingsgaranti slik at de skal være helt trygge på jobbene sine, legger hun til.

Streiken fortsetter

Bruddet betyr at den syv dager lange streiken fortsetter for full styrke. Lørdag er de fleste avganger mellom de skandinaviske hovedstedene innstilt.

Langruter til og fra USA samt Thailand skal etter planen gå som normalt. Det samme skal følgende utenlandske flyginger:

Fly til og fra Storbritannia med flightnummer DY2400 til DY2900

Fly til og fra Spania med flightnummer DY5100 til DY5598

Fly til og fra Finland med flightnummer DY5599 til 5999

Fly til og fra USA og Thailand med flightnummer DY7001 til DY7999

Les også

Varsler større støtteaksjoner: – Hvis de går ut i streik, vil Norwegian bli helt lammet

Les også

Parat varsler sympatistreik på offshore-helikoptre

Les også

Norwegian avviser svensk pilot-trussel

Her kan du lese mer om