Årets fremtidstenker: Tjenesten hun leder har én million månedlige brukere i over 200 land

Appear.in lar deg starte et videomøte rett i nettleseren. Ingrid Ødegaard leder selskapet som kan vise til enorm brukervekst.

BRUKERSUKSESS: Apear.in har fått et betydelig brukerantall på kort tid. Ingrid Ødegaard er nå kåret til kategorivinner og årets fremtidstenker i Ledertalentene 2018. Her sammen med Øyvind Reed og kundekontaktansvarlig Børge Dvergsdal (til høyre).

Foto: appear.in
Publisert:,

– Jeg tror veldig mange bedrifter har potensial for både å få bedre produktivitet og mer tilfredse ansatte ved å tilby de ansatte muligheten å velge hvor de vil arbeide, sier Ingrid Ødegaard.

For tiende året på rad kårer E24 Norges største ledertalent under 35 år. Fredag 7. desember offentliggjøres det hvem som vinner 2018-utgaven. I dagene frem til utdelingen offentliggjør vi vinnerne av de åtte underkategoriene Ledertalentene 2018 er delt inn i.

Ingrid Ødegaard er av Ledertalentene-juryen kåret til «årets fremtidstenker».

Visjonen til selskapet som Ødegaard leder er å gjøre det mulig for folk å starte fremgangsrike selskaper og leve gode liv hvor som helst.

Tjenesten som skal gjøre dette mulig er appear.in, som lar deg starte et videomøte rett i nettleseren.

– Problemet vi løser er at mange kvier seg for videokonferanse fordi de tenker at det er vanskelig, sier Ødegaard.

Spesielt godt mottatt blant unge

Tjenesten har rundt 1 million månedlige brukere i over 200 land.

USA er det største markedet og 20 prosent av inntektene kommer derfra.

I fjor omsatte selskapet for 1,5 millioner kroner, og i år tror Ødegaard at inntektene øker til mellom 7 og 8 millioner kroner.

– Det er brukt veldig lite penger på markedsføringen av tjenesten. Den har vokst ved hjelp av brukerne, sier Ødegaard.

Hun peker på at tjenesten er spesielt godt mottatt av unge mennesker, som har en forventning om at arbeidet skal være fleksibelt.

Satser på bedriftsmarkedet

Nylig ble en ny bedrifts-versjon av tjenesten lansert, og den eksisterende betal-versjonen har allerede over 10.000 betalende kunder.

ÅRETS FREMTIDSTENKER: Ingrid Ødegaard.

Foto: appear.in

– Vi satser mer på bedriftsmarkedet nå. Visjonen er at tjenesten skal gjøre det mulig for folk å starte fremgangsrike selskaper hvor som helst, sier Ødegaard.

Prototypen til tjenesten ble opprinnelig utviklet i Telenor-selskapet Comoyo i 2013, og Ødegaard har vært med å videreutvikle tjenesten fra en tidlig fase.

– Telenor var et veldig bra sted å starte, men vi så at for dette produktet var det bedre å utvikle det videre i et eget selskap, og det var Telenor enige i, sier Ødegaard.

Bakgrunn fra Telenor og Schibsted

I fjor høst ble tjenesten tatt over i et eget selskap, Video Communication Services. Ødegaard er daglig leder i selskapet.

Telenor har i dag en eierandel på 30 prosent i det nye moderselskapet, Videonor, som tok over eierskapet av Video Communication Services i januar i år.

Det er 18 ansatte i Video Communication Services, og sammen med Måløy-baserte Videonor er de spredt geografisk over ni lokasjoner.

– Vi har en policy at alle ansatte kan velge hvor de vil jobbe hver dag. Slik at de kan sitte hjemme, på kafé, eller hos en annen startup, sier Ødegaard.

Hun understreker at de ansatte setter pris på fleksibiliteten, og det gir dem samtidig innsikt i utfordringene til kundene.

Før Ødegaard begynte i Telenor jobbet hun i Schibsted. Først som forretningsutvikler i Aftenposten, deretter som produktutvikler hos Telenor.

Hun er utdannet i samfunnsøkonomi ved NTNU og i entreprenørskap ved Boston University.

Her kan du lese mer om