Havnearbeidere med blokade mot dansk skip

Havneblokaden i Drammen er over. Det danske rederiet Holship har flyttet skipet som Norsk Transportarbeiderforbund sperret ute.

BLOKADE LØRDAG MORGEN: Rundt 40 personer fra ulike fagforeninger samlet seg for å hindre at skipet til Holship fikk losse av på kaien i Drammen.

BLOKADE LØRDAG MORGEN: Rundt 40 personer fra ulike fagforeninger samlet seg for å hindre at skipet til Holship fikk losse av på kaien i Drammen.

Publisert:,

Mellom klokken syv og ti lørdag formiddag samlet rundt 40 personer fra ulike fagforeninger tilknyttet Drammen havn seg for å blokkere et skip fra det danske spedisjonsselskapet Holship.

Det har i lengre tid pågått en konflikt i Drammen havn mellom Norsk transportarbeiderforbund (NTF) og det danske rederiet.

Krangelen dreier seg om tariffavtale. De norske fagforeningene krever at Holship benytter arbeidere med tariffavtale etter norsk standard.

De norske havnearbeiderne krevde at danskene skulle signere tariffavtale lørdag, for at de skulle få bruke havnen i Drammen.

I følge den ansvarlige for aksjonen, Tommy Mangrud, som er leder i Bryggeforeningen i Drammen, sto de «foran luker på båten sånn at truckere ikke kom inn».

Administrerende direktør Michael Rammers er ikke fornøyd med aksjonen:

- Greit at de har meninger, men at de gjør en fysisk blokade gir oss masse ekstra omkostninger, sier han.

Midlertidig løsning

Annonsørinnhold

Rundt halv ti kom partene til en midlertidig løsning.

Holship skrev fremdeles ikke under på tariffavtalen, men gikk med på å flytte skipet fra den ene siden av havnen til den andre for at skipet skulle bli losset av havnearbeiderne i Drammen, og ikke av Holdships egne arbeidere.

Flyttingen av skipet fra Myrekaien til Holmen Syd innebærer ekstra kostnader for Holship, men var i følge administrerende direktør Michael Rammers nødvendig for at kunden deres skulle få varene.

- Vi går med på å losse skipet en annen plass for å ikke holde kundene våre i sjakk, sier Rammers til E24.

Drammens havnearbeidere gjør vårt arbeid i protest. Og vi mener at det var en ulovlig blokade i dag da det ikke er en fersk kjennelse i dommen, men ingen har nytte av at ingen losser skipet. Nå må jeg sette ekstra biler for å flytte varene fra den ene siden av havna til den andre, uttaler han.

I dommen han refererer til fikk havnearbeiderne fullt medhold i Drammen tingrett. Holship har anket saken videre til Lagmannsretten.

- Ren sjikane

- I mine øyne er det at skipet måtte flytte fra den ene siden av havna til den andre en ren sjikane, og det kommer til å koste meg masse ekstra kostnader. Jeg kommer til å nedsette erstatningskrav, mener Rammers.

VIL FORFØLGE AKSJONEN: Advokat Nicolay Skarning mener på vegne av Holship at lørdagens blokade av Norsk Transportarbeiderforbund var ulovlig, og sier at dette er noe de vil forfølge med alle rettslige midler.

Robert S. Eik/VG

Tidligere på morgenen, mens blokkaden fortsatt pågikk, sa Nicholay Skarning, advokat i Kvale som i denne saken representerer Holship, følgende:

- Vi mener det pågår ulovlig blokade mot Holship fra Norsk transportarbeiderforbunds side som vi vil forfølge med alle rettslige midler.

Aksjonsleder Mangrud fra Bryggeforeningen i Drammen rister på hodet over Holships uttalelser.

- Han kan mene hva han vil. Vi gjorde det for å hjelpe båten for den er nødt å bli tømt for å gå videre å laste, sier Mangrud. Klubblederen sier videre at båten er over på en annen havn hvor de har tariffavtale.

Uenige om lovligheten

Første nestleder Lars M. Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund sa følgende til VG tidligere i morges, da blokaden fortsatt pågikk:

- Jeg kjenner til at Holship har kommet med et skip til Drammen i dag. Vi har en fersk dom fra Drammen tingrett som sier at vi kan drive boikott for å kreve en tariffavtale.

UENIGHET OM LOVLIGHETEN: Lørdagens aksjon mot skipet til Holship var blokade som førte til at skipet måtte bytte havn for å kunne losse varene. Begge parter begrunner sitt syn rundt lovligheten med rettsaken fra Drammen Tingrett.

- Hvordan Holships advokat kan hevde at dette er ulovlig, er utenfor vår forstand. Fordi Holship og Skarning har gått videre til lagmannsretten, så skal det plutselig være ulovlig. Det er ingenting som sier at det må en høyesterettsdom til, sier Johnsen, hovedansvarlig for tariffpolitikken i transportarbeiderforbundet.

- Det var vi som reiste saken i tingretten, og vi har vunnet tilsvarende saker tidligere, både i tingretten og lagmannsretten, sier Johnsen.

- Men har dere lov til å drive med fysisk blokade?

- Det er boikottens form. Hvordan ellers skal vi gjøre det?

- Hva er stridens kjerne her, slik dere ser det?

- Det er veldig enkelt. Det er et krav om en tariffavtale med Holship Norge AS. Det ønsker ikke de.

Annonsørinnhold