Kommunikasjonsveteran Knut Morten Johansen kaster seg på sin 11. jobb i SAS

Kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen og sjef for bakketjenester Knut Hågensen blir SAS sine nye spydspisser i lobbyarbeidet opp mot myndigheter, flyplasser og samfunnet rundt.

Arkivbilde av Knut Morten Johansen i SAS.

Arkivbilde av Knut Morten Johansen i SAS.

Foto: Ole Berg-rusten NTB scanpix
Publisert:,

I forbindelse med at SAS' mangeårige direktør for samfunnskontakt Ove Myrold går av med pensjon til høsten skjer det flere endringer i flyselskapet.

Myrvolds formelle tittel internt har vært «Head of Infrastrutcture and Public Affairs Norway». Fremover vil dette deles opp:

  • Knut Hågensen, som i dag leder bakketjenesteselskapet SAS Ground Handling, blir «Head of Infrastructure» og får ansvaret for å håndtere alle spørsmål knyttet til flyplasser, avgifter og forholdet til Avinor
  • Knut Morten Johansen, kommunikasjonssjef og kjent SAS-ansikt utad, blir «Head of Public Affairs» og får ansvaret for samfunns- og myndighetskontakt, med særlig fokus på luftfartens rolle i samfunnet og klima- og bærekraftsspørsmål

Både Johansen og Hågensen forblir i sine stillinger frem til SAS har funnet deres erstattere.

Les også

SAS slutter å selge taxfree-varer om bord

Begynte i Braathens i 1978

Knut Hågensen har vært i SAS siden 2004 og begynte som sjef i SAS Ground Handling i 2011.

Knut Morten Johansen har en karriere som går helt tilbake til 1978:

Annonsørinnhold

– Dette blir min 11. stilling etter at jeg begynte i Braathens Safe som stuer i 1978 på Værnes. En morsom reise som vil gå inn i nok en ny fase fra høsten av en gang, sier Johansen til E24, som kaller det nye jobbyttet et naturlig videre steg etter å ha jobbet i kommunikasjonsavdelingen siden 2006:

– Nå skal jeg bruke mer tid på de store temaene som jeg har blitt mer og mer interessert i. SAS’ samfunnsrolle og bidrag til norsk og skandinavisk infrastruktur, og ikke minst innenfor bærekraft som er et hovedområde hvor SAS’ satsing er meget ambisiøs og spennende i tiden fremover, sier han og legger til:

– Luftfartens rammevilkår og øvrige politiske saker blir morsomt å engasjere seg i.

Johansen har flere ganger vært helt i toppen over rangeringer over norske kommunikasjonsfolk på Aalunds PR-barometer.

Selv synes han det aller mest spennende har vært å få være med på den snuoperasjonen SAS har gjennomført de siste årene, fra krisehøsten 2012 da selskapet var nær konkurs, til overskudd de siste årene.

– Utfordringene har vært mange og det har vært usedvanlig lærerikt å stå midt i begivenhetene for et SAS som nyter stor samfunnsinteresse, sier Johansen.

Les også

Snipp, snapp, snute, så var Air Greenland-eierskapet ute

Les også

– Kan bli tidenes verste sommer for flyselskapene

Les også

Disse to jokerne kan redde SAS' overskudd

Annonsørinnhold