Målrettede sluttpakker hos Moods of Norway

Klesprodusenten har kvittet seg med ansatte.

GIR SLUTTPAKKER: Moods of Norway har skilt lag med flere ansatte. Her fra en av selskapets visninger.

Mattis Sandblad
Publisert:

Moods of Norway har tilbudt flere ansatte styrte sluttpakker. Dette bekrefter selskapet mandag.

- Vi har inngått sluttpakker med noen av medarbeiderne fordi vi ønsker å tilpasse vår kapasitet og har endrede kompetansebehov, sier human resources manager Christine Bækkelund til E24.

Hun opplyser at de har kommet til enighet med den ansatte i hvert enkelt tilfelle, og at tilbudet er gitt til spesifikke ansatte. Det har dermed ikke vært slik at alle de ansatte frivillig har kunnet søke fastsatte vederlag.

Nøyaktig hvor mange sluttpakker som er gitt ønsker ikke Bækkelund å kommentere, og hun holder også kortene tett til brystet på spørsmål om hvilke av organisasjonens ansatte som har blitt pekt ut.

- Sluttpakkene er gitt i flere avdelinger og på flere nivåer, sier hun.

Bunnlinjefall

- Er dette basert på selskapets økonomiske situasjon?

- Det er mer basert på at man må bruke mindre på noen ting for å få økonomi til å satse på andre, sier Bækkelund, og trekker frem at vestlandsbedriften ønsker å utvide sitt globale fokus.

- Vi har investert mye i kompetanse og systemer for å kunne vokse. Det er ikke en ren defensiv utvikling.

Les også

Minnesotas guvernør ønsker Moods of Norway velkommen

Moods of Norway står nå midt i et lederskifte. Det er allerede kjent at administrerende direktør Nils Are Karstad Lysø går til Den norske opera og ballett.

Prosessen med å finne Lysøs erstatter er fortsatt ikke sluttført. Bækkelund ønsker derfor ikke å gå i detalj omkring den videre strategien.

Lederskiftet har også bidratt til at klesprodusenten heller ikke har sluppet sitt regnskap for 2013.

Det siste tilgjengelige regnskapet er for 2012, og viser driftsinntekter på 332,8 millioner - rundt 42 millioner sterkere enn året før. Grunnet økte kostnader ble imidlertid bunnlinjen redusert med drøyt 53 prosent til 32,3 millioner kroner.

Sjekk regnskapene her


Prisbelønnet bedrift

Moods of Norway, kanskje mest kjent for sine fargesprakende og kreative dresser, ble startet av gründerne Stefan Dahlquist, Peder Børresen og Simen Staalnacke i 2003.

Med målsetningen om å lage «glade klær for glade mennesker» med en klar norsk forankring, fikk selskapet etter hvert mye publisitet, økt omsetning og etablerte en rekke butikker i både Norge og utlandet.

Blant annet laget selskapet den offisielle kolleksjonen for den norske troppen i forbindelse med de olympiske lekene i Sotsji, og senest i 2013 kåret Innovasjon Norge Moods of Norway til «årets bedrift».

Selskapets omsetning gjorde et hopp i 2010, og økte da fra rundt 79 millioner kroner til 208 millioner kroner.

Les også:

Moods of Norway offentliggjør alle leverandørerMoods of Norway kaller tilbake 7.000 vaffeljernMoods of Norway til Hegdehaugsveien

Her kan du lese mer om