Ledertalentene 2017: Dette er de mest troverdige lederne

Inkludering og involvering kommer på topp når nordmenn blir spurt hva som kjennetegner en troverdig leder.

TROVERDIGHET: Det er ulike oppfatinger om hva som kjennetegner en troverdig leder. Det viktigste viser seg likevel være inkludering og involvering, kommer det frem av en ny undersøkelse.

Foto: Jan Haas NTB scanpix
Publisert:

En leders troverdighet er en av tingen som diskuteres flittig når en arbeidstaker forteller om arbeidsplassen sin, men hva er egentlig en troverdig leder, og hvordan bør hun eller han oppføre seg i krevende tider.

En fersk landsdekkende undersøkelse gjennomført av YouGov på oppdrag fra Dale Carnergi ble norske arbeidstakere bedt om å rangere hva de anså som de aller viktigste kjennetegnene på en troverdig leder.

– Skal du ha gjennomslagskraft er det helt avgjørende at du oppfattes som troverdig i det du sier og gjør - og skal vi være troverdige kan vi ikke kritisere, klage eller dømme, sier Ellen Kristine Breiby, ledertrener og daglig leder i Dale Carnegie Traning Norge.

Dale Carnegie jobber til daglig med å sette norske ledere i stand til å lede godt og nå sine virksomheters mål. Troverdighet står ifølge selskapet alltid høyt på agendaen.

E24 søker for tiden ledertalenter til kåringen Ledertalentene. Vet du om et godt ledertalent under 35 år, ikke nøl med å tips oss. Tips oss på denne lenken.

Ellen Breiby, i Dale Carnergi har bestilt undersøkelsen som viser hva som kjennetegner en god leder

Foto: Dale Carnergi

– Det viktigste kjennetegnet på en troverdig leder er at vedkommende er involverende og inkluderende. Nesten halvdelen mente dette. Involverende og inkluderende blir vi ikke hvis vi kritiserer, klager og dømmer. At lederen er ærlig og snakker sant, er god til å kommunisere, er tydelig og holder det de lover, var de fire andre kjennetegnene som ble rangert på topp, sier Breiby.

Les også

For niende året på rad: Hjelp oss å finne årets ledertalent

Vi har spurt en forsker hva som skal til for å rette opp i tillitskriser, se hva hun svarte lenger ned.

Svarene i undersøkelsen viser at det viktigste for en troverdig leder er å være involverende og inkluderende. Hele 46 prosent av de spurte i undersøkelsen svarer dette. At lederen er ærlig og snakker sant mener 42 prosent av de spurte er viktig.

Svarene fordeler seg ganske jevnt over når det gjelder aldersgrupper, men på et punkt ser man en forskjell. Når det kommer til involvering og inkludering mener over 50 prosent av både de under 30 og over 60 at det er viktig for en troverdig leder.

– En typisk 25-åring i dag har siden de ble født levd i en verden rik på umiddelbare tilbakemeldinger og bekreftelse: Trykker de på en knapp, skjer det noe, spiller de et dataspill, så får de en score, deler de noe i sosiale medier, får de umiddelbart ”likes” eller kommentarer. En involverende og inkluderende leder som er tett på, nær og personlig er alfa og omega for denne generasjonen som det blir stadig flere av i arbeidslivet, sier Breiby.

Se alle resultatene fra undersøkelsen i faktaboksen.

Breiby mener det ikke er veldig store overraskelser i undersøkelsen, men merker seg at noen knaksje vil være overrasket over at entusiasme anses av kun seks prosent som kjenntegn på troverdighet.

– Undersøkelsen illustrerer godt at det er den gjentagende daglige væremåten som skaper troverdighet, og ikke de store ordene og de store faktene innimellom, sier Breiby.

Forskerens troverdighetsråd

Professor og påtroppende prorektor på Norges Handelshøyskole Therese Sverdrup forklarer til E24 hvordan en leder kan gjenopprette tillit, dersom den er blitt brutt.

– Man er som leder nødt til å være forutsigbar og faktisk gjøre det man sier skal gjøre. Man kan ikke i noe og gjøre en annen ting, det er noe som kan utløse eller forsterke et tillitsbrudd.

Les også

Ledertalentene 2017: DNB dyrker frem ledere i «talentfabrikk»

Har det man som leder gjort en feil er det ifølge Sverdrup en ting du skal gjøre, legge deg flat.

– Det er viktig å vise at man bryr seg og ha god kommunikasjon til ansatte. Folk vil heller at du sier du har gjort en feil, enn å fremstå perfekt. Det å fremstå perfekt, og bli avslørt for juks, kan bidra til et større tillitsbrudd enn det motsatte.

Therese Sverdrup, professor og påtroppende prorektor på NHH

Foto: Norges Handelshøyskole

Er det nødvendig for bedriften å drive endringsprosesser innad er det viktig med kommunikasjon skal vi tro professoren.

– Åpenhet, ærlighet og hyppig kommunikasjon er særlig viktig i endringsprosesser. Dersom de faktorene blir fraværende kan det oppstå et vakuum og ledelsen kan miste tillit.

Tilslutt kommer Sverdrup med et tips til ledere fra et sykehus på Ringerike.

– De har ansatt en toppleder Per Bleikelia på sykehuset, som kaller seg ansvarlig tilrettelegger. Han har vunnet flere ledelsespriser, der fiosofien går på å snakke med folk «på gulvet» og legge tilrette for at de som er nærmest pasienten, legene og sykepleierne, vet hvordan de jobber best.

Les også

Ledertalentene 2017: Mie (35) sitter i ledergruppen for Oljefondets globale eiendomsinvesteringer med en portefølje på 191 milliarder

Les også

Ledertalentene-fagekspert: – Fungerer ikke å skremme selgere til bedre resultat i Norge

Les også

Kristin Skogen Lunds ti ledertips