Ny strid om boikott i Drammen havn: Vil hindre lossing onsdag

  Havnearbeidere i Drammen havn vil onsdag hindre lossingen av en saltbåt tilhørende transportselskapet Holship Norge AS fordi striden om tariffavtale ikke er løst.

NY STRID: Det er nå EFTA-domstrolen som skal vurdere konflikten mellom norske havnearbeidere og danske Holship. I mellomtiden strides partene. Illustrasjonsbilde fra Drammen havn.

NY STRID: Det er nå EFTA-domstrolen som skal vurdere konflikten mellom norske havnearbeidere og danske Holship. I mellomtiden strides partene. Illustrasjonsbilde fra Drammen havn.

Publisert:

Konflikten mellom havnearbeiderne og det danske logistikkfirmaet Holship ser ut til å blusse opp igjen, lenge før de to får en endelig rettslig avgjørelse på konflikten partene i mellom.

Den langvarige striden om riktig tariffavtale mellom Drammen havn har foreløpig blitt behandlet i Drammen tingrett og i Borgarting lagmannsrett. I begge rettsinstanser har de ni havnearbeiderne i Drammen havn fått medhold i at boikott er et lovlig virkemiddel.

Holship valgte å anke dommen fra lagmannsretten helt til topps. I vinter konkluderte imidlertid Høyesterett med at spørsmålet skal vurderes av EFTA-domstolen før det vil bli avsagt en avgjørelse av spørsmålet.

Havnearbeiderne mener de kan gjennomføre nye boikotter mens man venter på en endelig rettsavgjørelse. Det er Holship helt uenige i:

– Det er oppsiktsvekkende at ikke Norsk Transportarbeiderforbund vil avvente denne behandlingen og isteden forsøke å tvinge i kne en liten bedrift med annen tariffavtale i LO. Her prøver man å hindre Holships rett til domstolsbehandling, sier advokat Nicolay Skarning til NTB.

Første nestleder Lars Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund forklarer at tariffavtalen Norship viser til er en avtale som dekker et helt annet område enn lasting og lossing av skip, og det på ingen måte fritar Norship fra å rette seg etter flere tariffavtaler.

Han viser til at kampen for å tvinge transportører til å respektere tariffavtalene for havnearbeidere er en del av det viktige arbeidet mot sosial dumping og i henhold til den internasjonale ILO-avtalen.

– Vi har fått kjennelser på alle nivåer at våre boikotter er lovlige. Da kan vi ikke vente i årevis til å få klare fakta før vi gjør noe, sier Johnsen.

Les også

Havneboikott i Drammen sendes til EFTA-domstolen

Les også

NTF truer med boikott av Oslo Havn

Annonsørinnhold