Ikoniske Monocle om business i Oslo: Åttetimersdager er gøy, men ikke konkurransedyktig

Oslo er en ledende region for internasjonale forretninger og entreprenørskap, konkluderer magasinet Monocle i en rykende fersk «Oslo-spesial», der Norges hovedstad settes under lupen.

OSLO: Det ikoniske magasinet Monocle slår fast at Oslo er en ledende region for entreprenørskap og internasjonale forretninger i en rapport som gis ut torsdag. E24 har fått en kopi av rapporten fra Oslo Inovation Week.

Cornelius Poppe, Scanpix / Faksimile: Monocle Oslo City Survey
Publisert:,

Et av verdens mest anerkjente næringsliv- og livsstilsmagasiner, Monocle, gir førstkommende torsdag ut en spesial utgave dedikert i sin helhet til Oslo.

Oslo-spesialen kommer ut samtidig som Oslo Business Region arrangerer Oslo Innovation week – en møteplass for entreprenører, investorer og forskningsmiljøer.

- Jeg er først og fremst imponert over hvor mye Monocle har klart å få med seg. Selv jeg som trodde jeg hadde oversikt over det meste her i byen, ble litt overrasket over flere av punktene, sier Fredrik Winther, leder for Oslo Business Region (OBR), til E24.

Betalt av Oslo

Overraskelsen er kanskje noe overdrevet. Det er nemlig OBR som har bestilt og betalt for Monocles Oslo spesial - Oslo-utgaven har en prislapp på 2 millioner kroner, ifølge Osloby.no , som skrev om Monocle-journalistenes opphold i Oslo i august. Tilsvarende bilag er laget for Danmark, Sverige og Finland, i tillegg til Rio de Janeiro og Singapore. Papirutgaven har et opplagt på litt over 75.000 eksemplarer.

Oppdragsgiverne i OBR understreker likevel at Monocle har hatt redaksjonell frihet «samtidig som de er bevisst på at det er noe vi betaler».

OBR er eid av Oslo kommune.

- 8-16 er gøy

Monocle tar for seg Oslo både som forretningsby, kulturby, design- og arkitekturby.

Når det kommer til «business» - er det mye skryt å få fra Monocle-granskerne. Men Oslos næringsliv kunne nok hatt godt av litt mindre «pleasure». Under punkter der det er rom for forbedring, trekker nemlig Monocle frem den norske åttetimersdagen:

- Den typiske arbeidstiden er fra klokken 08 til 16. Selv om det er veldig gøy, er det ikke konkurransedyktig globalt, man må finne en mellomting, heter det i magasinet som kommer i salg på torsdag.

Winther mener Monocle har plukket opp mange særtrekk i norsk kultur.

- De har fått med seg mye av den norske kulturen, også at mange avslutter arbeidsdagen sin klokken 16 – kanskje typisk småbarnsforeldre. Vår erfaring er imidlertid at de samme småbarnsforeldrene kobler seg på igjen senere på kvelden, sier Winther til E24.

Fredrik Winther , leder av Oslo Business Region.

Gorm K. Gaare

- Når det er sagt så er skjønner jeg jo at det i fra Monocles og et utenlandsk perspektiv kan fremstå oppsiktsvekkende at arbeidsdagen typisk avsluttes klokken 16, fortsetter han.

- Men jeg tror ikke det gjør oss mindre konkurransedyktige, nettopp fordi folk har mulighet til å koble seg på etter normal arbeidstid. Samtidig har stadig flere bokstavelig talt jobben i lomma, og kan koble seg på og delta når som helst, fortsetter Winther.

Oslo Inovation Week ble åpnet av byrådsleder Stian Berger Røssland (Høyre) mandag.

Programmet er fullstappet av alt fra foredrag til live-eventer for crowdfunding, speed-dating mellom blivende og eksisterende gründere og andre workshoper.

Anita Krohn Traaseth, leder av Innovasjon Norge.

Gorm K. Gaare

Blant de som skal holde innlegg, er både Innovasjon Norges sjef Anita Krohn Traaseth, Kjartan Slette fra E24s egen Gründerblogg og Unacast, Jonas Kjellberg som grunnla Skype, og Anna Kirah fra Maing Waves - for å nevne noen.

På Innovasjonsukens første dag fikk deltakerne - og E24 - utdelt en kopi av den kommende Oslo-utgaven fra Monocle.

(Slik ser en dobbel dose Oslo ut i Monocles spesialutgave. Saken fortsetter under bildet.)

Slik presenteres Oslo som en by for forretninger og entreprenørskap i magasinet Monocles «Oslo Survey». Rapporten kommer i butikker og på de fleste flyplasser over hele verden på torsdag, men verdenspremieren skjedde under Oslo Innovation Week (OIW) mandag. Innholdet i rapporten er gjengitt med tillatelse fra OIW og Oslo Business Region.

Faksimile: Monocle Oslo City Survey

Må bygge ut infrastrukturen

Infrastruktur er et annet område der det er forbedringspotensial, eksempelvis gjennom utbygging av et høyhastighets-jernbanenett som forbinder Norge, Sverige og Danmark, et prosjekt også kjent som «åttemillionersbyen».

FIXES: Dette mener redaksjonen i magasinet Monocle bør fikses i Oslo.

Faksimile: Monocle Oslo City Survey

- Det senker reisetiden til København til to og en halv time. Hva er det alle sammen venter på?, heter det i magasinet, som trolig har tilbragt noe tid i kø under sin research til spesialen:

- Oslo-trafikken er «ille». Byen trenger færre biler og flere sykler, slår magasinet fast.

Og så flere nye boliger da.

- Jeg er veldig enig at man bør satse mer på infrastruktur. Med den veksten Oslo opplever kan man ikke ta det unna med biltrafikk, offentlig transport er løsningen. Samtidig vil «Åttemillionersbyen» binde Skandinavia sammen til en virkelig konkurransedyktig region – det ville gitt en kjempegevinst, sier Winther.

Oslo Business Region (tidligere Oslo Teknopol) er en organisasjon som har som oppgave å profilere Oslo og øke byens omdømme som et attraktivt sted å gjøre forretninger og starte opp virksomhet.

- Oslos næringsliv er veldig forbundet med landet for øvrig, men vi er samtidig den byen i Europa som vokser raskest. Den veksten i selv skaper utfordringer og det er veldig viktig at man ser på hva som skjer med tanke på morgendagens næringsliv i byen, sier Winther.

- Greit å være litt forsinket

Samtidig som Monocle presenterer gründere de har tro på, kart over tilgang til Oslo-marka, nøkkeltall for produksjon og befolkning og så videre, forsøker magasinet også å gi utlendinger som vil eller skal gjøre forretninger i Oslo, noen tips.

- Vær presis, men ikke bli overrasket om personen du skal møte er litt sen. Nordmenn tar noen minutter før eller etter avtalt tid med godt humør, skriver Monocle.

Et annet råd er å ikke avtale møter sent på ettermiddagen, da de fleste har gitt seg for dagen rundt klokken 16. Stiv dresskode er heller ikke noe som blir tatt for høytidelig og det skader heller ikke å være litt uformell, ifølge magasinet.

- Man vil heller at du har orden på dine ideer, enn på din skjorte-slips-kombinasjon. Ikke vær redd for å bruke fornavn – din vert vil ikke være det.

TIPS OG TRIKS: Fem tips til utlendinger som vurderer eller skal gjøre forretninger i Oslo.

Faksimile: Monocle Oslo City Survey

- Jeg tror Monocle oppfatter Oslo som litt uformelt, men også at man holder avtaler og at det er et åpent og transparent samfunn – de er veldig opptatt av fordelene ved den skandinaviske forretningskulturen, sier Winther

- Hard konkurranse om talentene

Winther påpeker at Oslo scorer relativt høyt på en del undersøkelser om arbeidsliv, produktivitet og generell attraktivitet, men lavt på kjennskap.

Utfordringen er dermed å gjøre Oslo mer kjent ute i verden for å tiltrekke seg talenter.

- Kjennskap er veldig viktig og den internasjonale konkurransen er veldig hard når det kommer til å trekke til seg talenter. Mange bedrifter i Oslo rapporterer om at de sliter med å rekruttere de beste hodene fra utlandet hit.

- Vi er veldig opptatt av å synliggjøre det som skjer på oppstartscenen, det skjer veldig mye innen entreprenørskap i Oslo – noe som vi mener får for lite oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt, fortsetter Winther.

Lampegründer: - Superstas

En av de som blir omtalt i Monocle sin Oslo-spesial, er lampeprodusenten Northern Lighting.

Ove Rogne og de andre gründerne i selskapet har i det siste jobbet målrettet for å gi lampene deres oppmerksomhet utenfor landets grenser.

Da kommer hederen i Monocle godt med:

- Dette er superstas. Monocle er et anerkjent magasin som treffer en unik målgruppe av høyt utdannede mennesker som er ekstra interessert i design og arkitektur. Og det er litt av vår målgruppe også, sier Rogne til E24.

Northern Lighting har holdt det gående i ni år, og Rogne sier de har vist seg frem på alle de viktigste designmessene i Europa i det siste.

- Vi prøver å skape en nordisk merkevare som er synlig og oppleves annerledes. Vi har allerede fått god oppmerksomhet, og dette kommer veldig bra med, sier han.

Her kan du lese mer om