Hun er Vestlandets største ledertalent

Silje Vallestad (33) har siden barneskolen tatt lederansvar og hatt ønske om å kunne påvirke. I dag gløder hun for sitt eget selskap Bipper.

BIPPER-SILJE: Silje Vallestad er gründer og daglig leder av Bipper - og oppfant selv et mobilabonnement for barn, der foreldre kan kontollere mobilbruken til en hver tid. Her er hun hjemme på kjøkkenet.

Hallgeir Vågenes/VG
Publisert:,

Tirsdag er hun kåret av E24 til Vestlandets største ledertalent.

Silje Vallestad har en bakgrunn fra frivillig arbeid, og har vært en gründer «hele veien»- først innenfor frivillighetssektoren – og nå som forretningskvinne.

- Jeg hadde ikke planlagt å ende opp i business, og i hvert fall ikke innen teknologi, sier hun.

Dette sier juryen om henne:

«Silje er en drivende og målrettet gründer med store ambisjoner og store prestasjoner. Hun har et kraftig engasjement i alt hun involverer seg i. Hun er en dyktig nettverksbygger og forretningskvinne som går uredd inn i nye områder.

Silje setter store krav til sine omgivelser, men alltid med godt humør. Hun er også en inspirerende og engasjerende foredragsholder.»

Les mer: Alt om E24 Ledertalentkåring

Sta

Flere av prosjektene hennes har hun bygget opp med støtte fra presidenter, fredprisvinnere, og det hun selv kaller «mange spennende mennesker».

- Hva som driver meg? Det har jeg spurt meg selv mange ganger. Det er noe som ligger i meg, at jeg får mange ideer og et behov for å gjøre noe med dem. Jeg klarer ikke sitte og være misfornøyd med noe – da må jeg heller ta tak i det og gjøre noe med det selv.

- Samtidig er det nok en god porsjon stahet, og det at jeg vil gjøre det umulige mulig. Jeg ser ingen begrensninger – bare muligheter.

Vallestad har siden barneskolen alltid inntatt lederroller.

- Det er en del av personligheten min. Jeg er en person som har tatt ansvar, og søkt posisjoner hvor jeg kan påvirke. Jeg trives med å være i spotlighten, sier hun.

I dag styrer trebarnsmoren eget selskap med 16 ansatte og med virksomhet i Bulgaria, Ukraina og USA.

Mobilsjokk

Vallestad startet opp selskapet som i dag heter Bipper Communications etter at en nabojente på 6 år kom på besøk og viste frem den nye mobiltelefonen sin.

- At så små barn skulle ha mobil ga meg et lite sjokk.

Ettersom den unge gründeren også var mor begynte hun å undersøke om det fantes en barnetilpasset mobil i markedet.

- Jeg ønsket å ha kontroll over barnas mobilbruk. Og da det ikke fantes noe i markedet som var brukbart ble konklusjonen min at da måtte jeg utvikle det selv.

Etablerer

Å være gründer var derimot ikke noe nytt for henne. Etablering er et ord som går igjen i Vallestads karriere.

- Siden 14-årsalderen har jeg vært en gründer i alt jeg har gjort.

- Da jeg bodde i Florø engasjerte jeg meg sterkt i ungdomspolitikken og var blant annet med på å starte det første Fylkestinget for ungdom i Norge . Senere etablerte jeg ungdomsredaksjonen i lokalavisen Firdaposten. Men det var da jeg flyttet til utlandet at engasjementet mitt ble internasjonalt, sier hun.

Ble verdensvant

Som 17-åring dro hun til Wales for å gå på United World Colleges, et fredsgymnas med unge fra over 100 land.

- Derfra tok jeg med meg veldig mye. Alle er engasjerte mennesker, og verden blir veldig liten. Det var med på endret mitt perspektiv i verden. Jeg kan gå på gaten i Bombay, New York eller på flyplasser verden over i dag og tilfeldig treffe på venner, sier hun.

Skolen ga henne erfaringen at hun som person kunne gå fra å ha en idé i hodet, til å kunne gjøre virkelighet av den.

Som 18-åring etablerte hun derfor prosjektet World Voices - med støtte fra blant annet fra Body-Shop-gründer Anita Roddick, og som 20-åring jobbet med president Havel for å arrangere årlige Forum 2000 konferanser.

- Ved å være så unge hadde vi noe naivt over oss, vi var åpne, mottakelige og klar for det meste. Det å invitere med seg Hilary Clinton eller Dalai Lama Lama på prosjekter virket mulig og derfor gjorde vi det også. Jo eldre du blir, jo vanskeligere tror du ting er å få til, sier hun.

- Tenner branner

Ansatte sier at det som kjennetegner henne som leder, er at hun krever «100 prosent leveranse hele veien.»

- Mitt mantra er at vi alltid skal levere bedre enn det som forventes, sier hun.

Samtidig ser hun seg selv som en typisk gründerleder.

- Styrken i det, er at jeg virkelig brenner for det jeg driver med, og det gjør at jeg kan være med på å tenner branner hos andre. Det å klare å skape et engasjert team som gløder for det de jobber med.

Lite fritid

Motivasjonen hennes er å kunne realisere en drøm, en visjon.

- Å ha en jobb som du brenner for gjør at jobb og hobby blir omtrent det samme. Jeg er ikke den beste til å finne en balanse mellom jobb og privatliv, men jeg trives med å ha det sånn.

Nå begynner snart en ny tilværelse for familien på fem. 33-åringen skal begynne å pendle mellom USA og Norge. På hjemmebane har hun og familien allerede ekstra hjelp.

- Vi hadde ikke fått det til uten en au pair. Det gjør at ting flyter i hverdagen. Det å ha en tredje voksenperson i hjemmet gjør at jeg har mer kvalitetstid sammen med barna når jeg er hjemme og har fri.

- Langt flere burde bli oppmerksom på hvilken fantastisk mulighet det er. Vi bor ikke i noen kjempevilla, men i et rekkehus, og har heller ikke råd til at mannen min skal være hjemme, legger hun til.

Ingen dans på roser

Om ti år til tror hun at hun fortsatt kommer til å drive med business, og at hun har gründet minst ett selskap til.

- Jeg har en stor ambisjon om å komme i en posisjon hvor jeg kan investere i sosialt entrepenørskap, og gi spennende gründere muligheten til å starte sine prosjekter.

Det er et mål hun har satt seg – og noe hun tror absolutt er mulig.

- Skal du være gründer må du tro at det er mulig, og gi alt. Du må gi 100 prosent, og det betyr ikke bare 8-16.

33-åringen sier at det å være gründer ikke overraskende krever mye.

- Det er viktig å klamre seg fast, det er lett å gi seg fordi fallhøyden er veldig liten. Du får alltid jobb en annen plass. Derfor er det ekstra krevende å fortsette å kjempe seg videre, men du er nødt til å klatre over de bratteste fjellene.

- Det å bygge en bedrift er ikke en dans på røde roser.

Her kan du lese mer om