Norsk virksomhet skal løse globalt problem

Mange fag på universiteter og høyskoler er teoritunge, og studentene sliter med å følge med. Hubro Education engasjerer og gjør fagene mer praktiske.

Emil Johan Oliver, co-founder og daglig leder i Hubro Education, forteller at selskapet i dag leverer programmer til 70 prosent av norske skoler og fins i 13 land.

Foto: Karoline Johannessen Litland
Publisert:

Da Emil Johan Oliver gikk på Entreprenørskolen på NTNU, fikk han en henvendelse fra en professor som ønsket å løse et problem. Professoren hadde ansvar for flere økonomifag på universitetet, men spesielt i økonomifagene myntet på ingeniørstudentene, var det vanskelig å engasjere.

– Fagene har en veldig teoretisk tilgang, selv om det egentlig er praktiske fag. Bedriftsøkonomi handler jo om å ta gode valg for en bedrift, men undervisningen er veldig abstrahert, forklarer Oliver.

Mange av ingeniørstudentene slet derfor med å la seg fenge, og professoren utfordret Oliver på å lage et dataspill der studentene kunne styre sin egen bedrift og på den måten få anvendt teorien i praksis. Det ble starten for Hubro Education, som i dag befinner seg på videregående skoler, høyskoler og universiteter i 13 forskjellige land.

For 11. gang skal E24 kåre årets unge ledertalent, men vi trenger din hjelp:

Vet du om et ledertalent under 35 år? Tips oss!

NB! Fristen for å tipse går ut søndag denne uken!

Studenter som bedriftsledere

Spill i undervisningen er ikke noe nytt. Oliver forteller at det før ble brukt brettspill, men det var en utfordring når 1.000 studenter skulle spille, og brikker forsvant. Derfor ønsket professoren et digitalt spill han kunne tilpasse etter behov, og som hadde en spiselig prislapp. I tillegg måtte spillet være enkelt og kjapt å lære.

– Vi kontaktet flere professorer og skjønte at dette var noe mange syns var en god idé, forteller gründeren.

I 2013 begynte utviklingen av det første spillet, Hubro Business Simulations, og i dag brukes spillet i bedriftsøkonomiske fag på mange videregående skoler, høyskoler og universiteter. I etterkant har virksomheten også utviklet spill innenfor finansierings- og markedsføringsfagene.

– 70 prosent at norske universiteter og høyskoler bruker spillene våre i dag samt en del utenlandske, sier Oliver.

I spillene går studentene inn som bedriftsledere og styrer en bedrift i konkurranse med medstudentene. I markedsføring handler det for eksempel om å lage gode markedsundersøkelser og segmentere markedet på en fornuftig måte. Deretter gjelder det å bygge en konkurransedyktig strategi, sette riktig pris og promotere produktet for å nå ut til kundene.

– Studentene får tilbakemeldinger på hvordan markedsplanen har fungert, og hva som burde vært gjort annerledes. For eksempel får man en tilbakemelding fra hvert av segmentene om hvorfor de kjøpte eller ikke valgte å kjøpe produktet, sier han.

Dermed blir koblingen mellom hva studentene lærer og hvordan det fungerer i praksis, tett.

– Hvilke tilbakemeldinger har dere fått fra professoren som satte dere på ideen?

– Han fikk det han ønsket seg og er kjempefornøyd. Spillet har han brukt i teknologiledelsefaget på NTNU de siste fem årene, smiler Oliver.

Fokuserer på grunnfagene

Spillene Hubro Education utvikler, er myntet på studenter som holder på med grunnfagene, og det er i disse fagene Oliver tror det er mest nyttig å gi studentene en praktisk forståelse.

– Mange studenter som kommer rett fra videregående, har lite eller ingen erfaring fra arbeidslivet, og da er det vanskeligere å sette teorien i kontekst. Spillene kan være et verktøy som gjør det lettere, mener han.

Problemet virksomheten er i ferd med å løse på norske utdanningsinstitusjoner, er også globalt. I skrivende stund fins spillene på skoler fra Reykjavik i vest til Hongkong i øst.

– Og så håper vi å kunne fylle på med mange skoler imellom, smiler han.

Og det skal i alle fall ikke stå på studentene. Oliver sier virksomheten hans har gitt 7.000 sivilingeniører forståelse for økonomi, og så å si alle tilbakemeldingene fra studentene er positive.

– En student ved ett av Norges beste siviløkonomstudier fortalte at spillet var det beste han hadde gjort på universitetet. Da vet vi at vi har gjort noe riktig, avslutter gründeren.

Er du opptatt av ledelse, karriere og talent? Meld deg inn i Facebook-gruppen E24 Ledertalentene!

Her kan du lese mer om