Norwegian-streiken: Tar pause i forhandlingene

Ledelsen og pilotene i Norwegian fortsetter de krevende forhandlingene i morgen, etter at begge partene ønsket en pause.

Publisert:,

– Partene har blitt enige om å ta en pause i forhandlingene, opplyser Halvor Vatnar i Norwegian Pilot Union (NPU) og leder Hans-Erik Skjeggerud i Parat i en kort pressebrief etter at det ble klart at det ble pause i forhandlingene.

Skjæggerud forteller det ikke er noen dårlig tone ved forhandlingsbordet.

– Det er umulig å si hvor langt unna løsning de er, men vi er enige om å fortsette i morgen, sier han.

Partene hadde sittet 30 timer i reelle forhandlinger, før det ble besluttet å gjenoppta forhandlingene mandag. En reprise av natt til søndag fristet lite.

– Vi er mennesker som trenger litt søvn, så får man tolke det som man vil. Vi har i alle fall avtalt en pause, sier Halvor Vatnar, leder i NPU.

På spørsmål fra VG om hvordan det har vært å sitte i forhandlinger i 30 timer svarer leder i Norwegians pilotforening, Halvor Vatnar:

– Det er bare å se på oss rundt øynene det, så ser du hvordan det er, sier Vatnar.

– Det har vart lenge, men det er man forberedt på når man er i forhandlingen, supplerer Hans-Erik Skjeggerud fra Parat.

– Var dere forberedt på at det kom til å ta så lang tid?

– Ja, i slike situasjoner er man forberedt på alt, sier Skjeggerud.

Les også

25.000 rammes av streiken mandag

– Enige om pause

Kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Astrid Mannion, forteller til E24 at begge partene var enige om å ta en pause søndag kveld.

– Jeg tror folk trenger seg litt søvn, så møtes man i morgen igjen og fortsetter, sier hun.

Mannion vil ikke kommentere hvorvidt partene har oppnådd progresjon i forhandlingene søndag ettermiddag, eller hvilket tidspunkt partene har planlagt å gjenoppta forhandlingene mandag.

I syvtiden uttalte både Norwegian og Parat til E24 at partene håpet en snarlig løsning var i sikte, for å unngå at ytterligere passasjerer ble rammet av streiken. Likevel blir 25.000 passasjerer berørt av streiken i morgen. Hittil er 150.000 passasjerer rammet.

Pressekorpset som var samlet i Parats lokaler i Lakkegata søndag ettermiddag, var sultne på informasjon, etter en helg hvor partene har holdt kortene tett inntil brystet om progresjonen i forhandlingene.

Les også

25.000 rammes av streiken mandag

(Saken fortsetter under bildet.)

TO TRØTTE TYPER: Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud (t.v) og leder i Norwegians pilotforening, Halvor Vatnar, snakket med pressen i lokalene til Parat etter 30 timer i forhandlinger med ledelsen i Norwegian.

Fredrik Varfjell

– Ikke nærme en løsning

Flyekspert Frode Steen ved NHH sier det av den grunn er vanskelig å vite hvor stor avstanden var mellom partene da de skiltes søndag kveld.

– Den dårlige nyheten er at Norwegian ikke er oppe og går i morgen, men den gode nyheten er at partene vil møtes i morgen. Det betyr at Norwegian og pilotene tror de vil klare å finne en løsning i morgen. Men det er forferdelig trist at Norwegian går en ny uke i møte med streik, sier professoren til E24.

– Hadde partene vært nærme en løsning, hadde nok partene funnet den nå, legger han til.

Informasjonsvakuumet som har oppstått i helgen, står i skarp motsetning til ordkrigen i media som pågikk inntil fredag kveld. Det tror Steen er lurt av partene.

– Det blir sterke ord og sterke uttalelser. Da går partene raskt i skyttergravene. Partene går nok mindre i skyttergravene i det lukkede rom, sier han.

Les også:Dette har du krav på hvis du rammes av streiken

En tillitssak og juridisk sak

Den siste sikre informasjonen fra forhandlingene kom etter bruddet mellom partene lørdag formiddag.

Da var det klart at forhandlingene hadde kokt ned til ett lite, men kritisk punkt: Nemlig hvordan pilotene skal få sikret sine fremtidige arbeidsplasser gjennom en tilknytning til morselskapet.

Professor ved Norges Handelshøyskole og en av landets ledende eksperter på luftfart, Frode Steen.

– Hvor sterk garanti pilotene kan få av morsselskapet, er en tillitssak og en juridisk sak.

– Det andre vi hørte i går var at man var uenige om hvor mange skandinaviske piloter som skal jobbe i Norwegian de neste årene. Man ønsket tydeligvis at flere skal inn og jobbe, og det har nok noe med disse avgangene som skal inn til Skandinavia. Pilotene vil ha mer av den produksjonen, sier Steen.

Kravet om ansiennitet i konsernet (på kortdistanse) og felles forhandlingsrett i Skandinavia har Norwegian allerede tilbudt pilotene.

Begge partene har tidligere indikert at de tror de kan bli enige om spørsmålene rundt lønn, pensjon og forsikringsordninger.

Les også

– Kjos har strukket seg langt

Les også

Parat om tilbudet fra Norwegian: – Ikke verdt papiret det er skrevet på

Les også

NHO-sjefen hardt ut mot Parat