Dette ser Google etter når de kjøper selskap

Google er ikke redd for å bruke penger på oppstartselskaper, men først må selskapene bestå tannbørstetesten, melder IT-gigantens innkjøpssjef.

TANNBØRSTER: Om den aktuelle teknologien er noe som kan brukes flere ganger om dagen er Google og gründer Larry Page interessert i år kjøpe det.

Eduardo Munoz
Publisert:

De siste årene har de amerikanske IT-selskapene sloss om å kjøpe opppstartsselskapene.

Facebook punget i 2013 ut flere millioner for meldingstjenesten WhatsApp, før de kort tid etter også kjøpt billeddelingstjenesten Instagram.

Men få selskaper har vært like aggressive som Google. Siden oppstarten har IT-giganten kjøpt mer enn 180 selskaper og Googles ti største oppkjøp har en samlet pris på mer enn 24,5 milliarder dollar, eller 186,2 milliarder kroner.

– En av tingene jeg alltid ser etter i en entreprenør er at de har lært fra sine tidligste erfaringer. Det er slik Larry og Sergej tenker. Vi liker entreprenører som vil utvikle seg videre fra der de startet og er nysgjerrige, sier innkjøpssjef Don Harrison til Business Insider - og peker på gründerne Sergej Brin og Larry Page, som fortsatt er i selskapets ledelse.

Tannbørstetesten

De siste årene har Google-gründer Larry Page flere ganger beskrevet tannbørstetesten som den viktigste årsaken til om han kjøper et selskap eller ikke.

MEDSTIFTER: Ukrainskamerikanske Sergej Brin var med å opprette Google, og er fortsatt i selskapets ledelse.

Tony Avelar/

– Når jeg vurderer et oppkjøp tenker jeg alltid: Er dette noe jeg kommer til å bruke en gang, eller to ganger om dagen i likhet med tannbørsten? Om teknologien er sistnevnte er vi interesserte, sa Page til Business Insider etter at han kjøpte Nest i 2014.

Les også

Derfor verdsettes de for milliarder

En tredjedel av alle gründerne Google har ansatt mellom 2006 og 2014 er fortsatt i selskapet.

For eksempel har mannen bak mobilplattformen Android, Andy Rubin, jobbet for IT-giganten i ti år.

Når et selskap har bestått tannbørstetesten setter ledelsen i Google seg ned sammen med innkjøpssjef Harrison for å diskutere selskapet.

Deretter tilbringer både Google-gründerne Page og Brin, i tillegg til Harriso, noe tid i det aktuelle selskapet for å gjøre seg godt kjent med hvordan det fungerer.

– Dersom vi oppdager at selskapet har en ledelse som ikke passer godt med Google kan det fort hende at vi dropper oppkjøpet, men dette kommer an på om det er mulighet til å bytte ut ledelsen i selskapet, sier Harrison til Business Insider.

All mulig teknologi

Google eier selskaper innenfor alle typer teknologi, og Harrison understreker at selskapet ikke ønsker å begrense seg til ett felt når de skal gjøre oppkjøp.

– Vi har flere innsatsgrupper som jobber med spesielle områder. De er eksperter på sine områder, og det er gjennom tips fra dem vi gjerne finner de selskapene vi ønsker å investere i, sier Harrison til Business Insider.

Les også

Googles HR-sjef: Her er svar på CV-spørsmålene du (kanskje) lurer på

I løpet av de siste to årene har Google kjøpt et termostatselskap, et selskap som jobber med rubrikkannonser på nett, i tillegg til at de skal ha vært ett av selskapene som ønsket å kjøpe Snapchat.

– Vårt hovedfokus er på om det er bruk for den teknologien som selskapet tilbyr. Kan den gjøre livet bedre? Utover det er det samme for oss om det er helse, sikkerhets, eller annonseteknologi, sier innkjøpssjefen til Business Insider.

Store verdier

Ifølge Harrison avgjør Google om et oppkjøp har lyktes eller feilet basert på hvor god integrasjonen av selskapet inn i Google-konsernet har vært.

Han bekrefter også overfor den amerikanske nettavisen at Google har planer om å opprettholde sin oppkjøpsstrategi de neste årene, men vil ikke gå konkret inn på om selskapet har noen mulige oppkjøp i kikkerten.

I fjor kjøpte Google termostatprodusenten Nest for 3,2 milliarder dollar, eller 24,32 milliarder kroner, så vel som flere andre selskaper.

Også konkurrentene har åpnet lommebøkene sine de siste årene blant annet kjøpt Microsoft i 2013 hele mobilvirksomheten til finske Nokia, mens Facebook bladde opp flere milliarder for meldingstjenesten WhatsApp.

Også bilprodusenten Tesla og IT-kjempen Apple har de siste årene brukt flere milliarder på oppkjøp av gründerselskaper.

Harisson i Google mener at det er en viktig del av konkurransen om å vinne IT-fremtiden, skriver Business Insider.