– Jobbsøkere tar altfor lett på sin manglende kunnskap om jobben

15 prosent av nordmenn finner det unødvendig å gjøre nettresearch av arbeidsgiveren de søker jobb hos. – Søknaden din havner fort i søppelen, advarer rekrutteringsekspert.

INFORMASJON ER MAKT: Du vil automatisk fremstå som mer motivert i jobbintervju om du har kunnskap om arbeidsgiver – og dessuten blir det lettere å fremheve egenskaper som passer i stillingen, ifølge rekrutteringsekspert Helene Tronstad Moe.

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Publisert:

Funnet kommer frem i en ny undersøkelse som YouGov har utført for bemanningsselskapet Centric.

De vel 1000 respondentene – som besto av nordmenn både med og uten fast jobb – ble spurt om ville ha undersøkt hvordan den potensielle arbeidsgiveren fremstår på nettet, dersom de skulle søke ny jobb.

Slik fordelte svarene seg (det var mulig å velge mer enn ett ja-alternativ):

  • Ja, jeg sjekker Facebook-sidene deres: 35 prosent
  • Ja, jeg sjekker LinkedIn-sidene deres: 18 prosent
  • Ja, jeg sjekker hjemmesiden deres: 64 prosent
  • Nei: 15 prosent
  • Vet ikke: 12 prosent

De fleste av oss spanderer altså på seg et besøk på arbeidsgiverens hjemmesider som et minimum.

Like fullt svarer flere hundre tusen nordmenn at de ikke ville sjekket arbeidsgiver i kanaler på nettet.

Les også

Seks av ti jobber lyses ikke ut

REKRUTTERINGSEKSPERT: Førsteamanuensis Helene Tronstad Moe ved Markedshøyskolen.

Markedshøyskolen

– De forstår ikke at det kan bli avgjørende

Rekrutteringsekspert og førsteamanuensis ved Markedshøyskolen Helene Tronstad Moe sier funnene gjenspeiler hennes inntrykk.

– Jeg synes mange jobbsøkere tar altfor lett på sin manglende kunnskap om både stillingen og arbeidsplassen. De forstår ikke hvordan det kan bli helt avgjørende for om de får jobben eller ikke, sier hun til E24.

– Å vise at du har kunnskap om stillingen eller arbeidsplassen, gjør at du med ett fremstår som mer motivert i arbeidsgivers øyne – uavhengig av om du faktisk er det, sier Tronstad Moe.

Les også

De mest utsatte ingeniørene: Derfor frykter de ikke automatiseringen

Viktig å skreddersy

Å vise kunnskap blir altså et fortrinn i seg selv. Men det gjør også at du kan fremheve deg selv bedre på andre måter, ifølge jobbeksperten:

– Gidder du ikke sette deg inn i hva arbeidsgiver trenger, blir det vanskelig å fortelle hva du selv kan tilby. Med god informasjon kan du skreddersy hvilke kvaliteter ved deg selv som det er relevant å fremheve. Men da bør du også gjøre en skikkelig innsats for å skaffe informasjon, helst fra flere kilder. Det holder ikke å lese et kort «om oss»-avsnitt på hjemmesiden og tro du kjenner bedriftens behov, sier jobbeksperten.

Hun råder jobbsøkere til å lese årsrapporter fra bedriften og gjøre googlesøk på artikler om det aktuelle markedet bedriften opererer i.

Les også

Ble sparket for tweet: Kan også skje i Norge

I bås med «massesøkerne»

– Mange tenker for smalt og pugger kun fakta om bedriften. Skaff deg innsikt på et bredere plan: Hvordan er bransjen det opererer i? Hvem er de største aktørene lokalt og internasjonalt? Hva er de siste og viktigste trendene? Hvordan er markedsbildet annerledes i dag enn for 10 år siden?

Arbeidsledigheten er stigende i Norge, og Tronstad Moe påpeker at mange norske bedrifter opplever kandidater som søker på «alt mulig». De er nemlig enkle å avsløre, påpeker jobbeksperten.

– Uten å gjøre nødvendig research risikerer du å plasseres i bås sammen med «massesøkerne» – de som skriver søknadstekster som like godt kunne vært sendt 10 andre arbeidsgivere uten endringer. For populære stillinger havner slike søknader raskt i søpla. Du kan altså ikke vente til du blir innkalt til intervju med å sjekke bedriften nærmere, sier Tronstad Moe.

Les også

HR er like troverdige som politikere

Les også

Disse ansatt-godene dropper bedriftene i dårlige tider

Les også

Arbeidsledig sivilingeniør studerte i fire dager: Mistet all Nav-støtte