En fjerdedel mener kantinen er viktig ved valg av jobb

Det betyr mest for menn hva jobben tilbyr av mat.

MATEN PÅ BORDET: - Helt topp! Det er den korte, men tydelig karakteristikken fra Gjensidige-ansatte Fridtjof Dahr (t.v.) og Geir Sverre Karlsen (t.h.) om selskapets kantinetilbud. Årsaken til pappbestikket er at man for øyeblikket utvider oppvasken.

Jostein Nissen-Meyer
Publisert:,

– Da vi flyttet til nye lokaler var kantinen et viktig element og det var en klar tanke om at denne skulle være plassert midt bygget, slik at det ble et naturlig samlingspunkt, sier Siw Brekken, som er ansvarlig for den indre utformingen av Gjensidiges nye hovedkontor.

I en rundspørring utført av Ipsos MMI på vegne av kantineoperatøren Compass Group svarer 25 prosent at kantinetilbudet er meget viktig eller ganske viktig ved valg av arbeidsgiver.

Har du en god eller dårlig kantine?Send inn bilde av kantinen og fortelle oss hva som er best/verst med den!

På motsatt side svarer riktignok 75 prosent at jobbens kantinetilbud er lite viktig eller ikke viktig i det hele tatt ved valg av arbeidsgiver – det finnes kanskje tross alt et par-tre andre faktorer som veier tyngre når man skal velge seg en arbeidsplass enn hva man skal putte i munnen i tolvtiden.

SENTRALT PLASSERT KANTINE: Siw Brekken er ansvarlig for den indre utformingen av Gjensidiges nye hovedkontor som man flyttet til høsten 2013.

Jostein Nissen-Meyer

Det er helt klart menn som bryr seg mest om tilbudet i lunsjpausen, 33 prosent svarer at det er viktig, mens det hos kvinner bare er 18 prosent som vektlegger de matlige gleder ved valg av arbeidsgiver.

Vil ha hjemmelaget mat

– Vi gjorde en egen spørreundersøkelse blant de ansatte, og der viste det seg at hjemmelaget mat var et ønske, og vi har nå et fokus på sunn og hjemmelaget mat. Vi har to ulike varmretter hver dag, ved siden av salater. I tillegg er det kaker for dem som ønsker det, sier Brekken.

Brekken kan imidlertid fortelle at i Danmark, der Gjensidige også har kontorer, er fokuset på kantine, lunsj og mat enda sterkere enn i Norge.

– Det har nok med kulturforskjeller å gjøre. Danskene er veldig opptatt av det.

– Man skal ikke undervurdere kantinen, det har man kanskje en tendens til å gjøre her i Norge, legger informasjonsdirektør i Gjensidige, Øystein Thoresen, til.

Norge var kanskje lenge et land der det var brødskiver i grått matpakkepapir som dominerte, men nå begynner det å bli langt mellom mellomleggspapirene.

– Nei, det er ikke så mange som går for den tradisjonelle matpakken lenger, hos oss i alle fall, sier Thoresen.

HYGIENE: Ved inngangen til kantinen står det desinfiserings-dispensere.

Jostein Nissen-Meyer

Gjensidige flyttet til et nytt hovedkontor for et drøyt år siden, og dette huser nå 800 ansatte. Kantinen er subsidiert og man betaler kun kostpris. Noe uvanlig så driftes ikke kantinen hos Gjensidige av et eksternt selskap, men av personer som er direkte ansatt i Gjensidige.

Nylaget mat

Også hos Sparebank 1 i Oslo har man satset hardt på kantinelokalene.

– Vi startet for noen år tilbake opp et nytt konsept der det alltid skulle være nylaget frisk mat uansett når man kom i åpningstiden. Ofte er det sånn at det gjerne bare er noen tørre brødskalker igjen til de som kommer like før stengetid, sier Magne Braaten, direktør for interne tjenester i Sparebank 1 Gruppen.

– Dette har vi nå løst ved at man har kokker som lager maten ved behov, i stedet for ferdiglagede porsjoner.

Bonus med bra kantine

Klokken 10.30 begynner de første sultne bankmedarbeiderne å finne veien ned fra de øvre etasjer til kantineområdet som ligger i første etasje.

- Ja, jeg synes absolutt at kantinetilbudet her er bra, sier Elisabeth Midtsem.

- Vi har en veldig god salatbar, det er et pluss med kantinen, sier Katrine Perger.

- Og det er alltid flere forskjellige varmretter å velge i, så det er stort sett noe man kunne kan tenke seg, legger Midtsem til.

VIKTIG, MEN IKKE AVGJØRENDE: Katrine Perger (t.v.) og Elisabeth Midtsem er fornøyd med jobbens kantinetilbud.

Jostein Nissen-Meyer

De stiller seg imidlertid noe spørrende til de 25 prosent lunsjhungringe i spørreundersøkelsen.

- Nei, jeg tror vel ikke jeg ville ment at det var direkte viktig ved valg arbeidsgiver, sier Perger.

- Det blir mer som en bonus om jobben har en bra kantine også, sier Midtsem.

Egen kaffebar

Bankens hovedkontor, som huser 1.200 ansatte, har også gått til det skritt å ha starte opp en egen kaffebar i bygget, fullt ut betjent med barista.

– Det øker jo trivselen, men det er også en rasjonell tanke bak det. I stedet for at massevis av ansatte skal ut av bygget for å kjøpe seg en bedre cappuccino, caffè latte eller lignende, kan de heller bare gå til kaffebaren her. Der tror jeg vi sparer inn en del arbeidstid, sier Braaten.

ESPRESSO TAKK: Magne Braaten ved bankens egen kaffebar.

Jostein Nissen-Meyer

- Kaffebaren vi har er et bra tilbud. Både jeg og andre bruker den ofte, sier Midtsem.

Braaten forteller at de har et belegg på kantinen på over 80 prosent, og at det ikke er mange matpakker å se lenger.

– At bruken er på over 80 prosent av arbeidsstokken, synes jeg er bra med tanke på at det alltid vil være noen som er på reise, i møter utenfor huset eller er syke.

FERDIG SMURT: De kantineansatte smører fortløpende brødmat for de ansatte.

Jostein Nissen-Meyer

Viser at arbeidsgiver er opptatt av trivsel

Tilbake til undersøkelsen så viser denne også at trenden slår ut etter alder, de yngste arbeidstagerne finner det mest viktig med kantinetilbudet, med 32 prosent for aldersgruppen 18–29 år, mens hos den eldre garde på over 50 år er det kun 20 prosent som ville vektlagt arbeidsgivers kantinetilbud.

Det som kanskje er mer interessant, er hvilken årsak respondentene oppgir som hvorfor kantinetilbudet er viktig ved valg av arbeidsgiver. Det handler mer om croissanter enn om gulrøtter.

Den mest oppgitte årsaken har nemlig med trivsel på arbeidsplassen å gjøre, klart flest svarer at en det er viktig fordi det er uttrykk for at arbeidsgiver ønsker at de ansatte skal trives på jobben.

Bare få mener at det er viser at arbeidsgiver ønsker at ansatte skal spise sunn mat.

Les også

Lanserer egen Michelinguide for Norden

Les også

Orkla: «Alle» vil prøve en ny Grandiosa

Les også

SAS satser på lounge i nord