– Da denne stormen kom så visste vi at den ville blåse over

Han ble årets ledertalent i 2015, og ledet Rema 1000 gjennom marerittåret 2017. Nå er Jan Frode Johansen ute av dagligvarekjeden, og klar for nye utfordringer.

Siv Dolmen

DAGLIGVAREMANNEN: Jan Frode Johansen har mange år i dagligvarekjeden bak seg. Han er for mange kjent som Rema-topp, men i sommer sluttet han i dagligvarekjeden. I høst har han brukt tid sammen med samboer og to barn i Drøbak, og har blant annet fundert på om han nå skal finne på noe helt annet.
Publisert:

Da det blåste som verst rundt Rema 1000 på nyåret i 2017, sto Jan Frode Johansen der med alle kjøpmennene og skulle forklare hva som foregikk.

Johansen var direktør for Rema franchise, selskapet som driver alle Rema-butikkene i Norge, da det smalt.

Bestevenn-strategien, hvor selskapet kastet ut noen merkevarer til fordel for andre, i kombinasjon med den storslåtte lanseringen av appen Æ, ble ikke godt mottatt, verken av kundene eller leverandørene.

Johansen fikk skikkelig kjenne på det.

– I starten av januar har vi kjøpmannsmøter og det er jo da du står der som leder. Kjøpmennene lurer på hva som skjer med fallende omsetning og mindre kunder. Det er da du får testet deg som leder.

To år tidligere ble Johansen kåret til årets ledertalent av E24. Da var han påtroppende franchisedirektør og 34 år gammel. 

I år er det ti år siden E24 startet Ledertalentene. I denne portrettserien intervjues de tidligere vinnerne.

«Jan Frode har gjort en imponerende karriere i et viktig selskap i en skarp konkurransesituasjon,» lød juryens begrunnelse. 

«Han har håndtert en sterk indre kultur på en tydelig og bestemt måte, men uten å skape avstand. Han fremstår som godt likt i systemet, samtidig som han beviselig har meget gode resultater og gjennomføringsevne,» het det.

Nå, fire år senere, sier Johansen det var «utrolig morsomt» å vinne kåringen.

– Denne tittelen er en hedersbemerkning både fordi konkurransen er stor og fordi det sitter virkelige store forbilder i norsk næringsliv i juryen. Det å vinne en slik tittel er skikkelig gøy, rett og slett.

DEDIKERT: Johansen er litt rastløs av seg, og liker å bryne seg på nye utfordringer. Han er en type som dedikerer seg til jobben, og telefonen er stort sett på.

Siv Dolmen

– Veiskille, ikke skilsmisse

I sommer, etter elleve år i Rema-systemet, sa Johansen opp og bega seg ut på ny jobbjakt. 

DN skrev «Nå er begge Remas nye ledestjerner ute», med referanse til at også Lars Kristian Lindberg, mannen bak Remas bestevenn-strategi og sentral i utviklingen av Æ – og nå sjef i sportsutstyrskjeden Gresvig – hadde sluttet, kort tid tidligere.

Johansen ble sitert på at «dette er helt udramatisk». 

Valget om å slutte kom i sammenheng med en omorganisering i dagligvarekonsernet. Han beskriver Rema-exiten som «et veiskille, ikke noen skilsmisse».

– Du holder døren åpen?

– Mange lurer på hva som skjer og spekulasjoner vil alltid oppstå når noen forsvinner ut, men at jeg sluttet i Rema 1000 er mitt valg.

– Synes du det var ubehagelig med den oppmerksomheten rundt at du sluttet?

– Nei…

Johansen drar litt på det.

– Jeg har min historie som også bekreftes av Rema og jeg har gode referanser fra Rema både fra kolleger og eiere. Så det er helt uproblematisk, men jeg skjønner at mange spekulerer på hva som skjer.

Johansens tidligere sjef, Ole Robert Reitan, sier Johansen fortsatt har en plass i Rema om han ønsker det:

– Jan Frode er en dyktig leder som vi har hatt mye glede av i REMA 1000. Han vil alltid være velkommen tilbake!

Steg raskt i gradene i Lidl

Rema er den type organisasjon hvor mange blir. Man trives, sier Johansen. Og så får folk ansvar, og lov til å ta beslutninger, de får kulturopplæring i hvordan man tenker i Rema, de blir en del av den kulturen. 

Han sier «oss» og «dem» om hverandre når han snakker om kjeden. Det er rart å være ute. Johansen har jobbet med dagligvare hele sin voksne yrkeskarriere. Før Rema var han i Lidl.  Den tyske supermarkedkjeden kom på banen ikke lenge etter at han var ferdig med studiene på BI i Trondheim. 

Men det var helt tilfeldig at det ble sånn, at det var dagligvare han skulle spesialisere seg på. 

Les også

– Det var ikke vanlig da, og er vel heller ikke det nå, at man putter en på knapt tredve inn i konsernledelsen i et børsnotert selskap

Det var en tidligere studiekamerat av Johansen som jobbet i Lidl, og som sa at han måtte komme innom og ta en prat. Det var egentlig ikke Johansen så veldig interessert i. Men da spørsmålet dukket opp på ny, en liten stund senere, gikk han med på å ta et møte.

– Ikke visste jeg at det var et intervju og i rommet satt to tyskere, meg og Bjarne (Sørgjerd, studiekameraten, journ.anm.). Samtalen gikk på delvis norsk, engelsk og noe tysk og ingen av oss behersket alle språkene. Jeg tror Bjarne brukte mye tid i etterkant på å overbevise tyskerne om at jeg tross alt var en ok fyr!

– Det som gjorde at jeg valgte Lidl var at de ikke hadde folk med mye erfaring i Norge så man kom fort inn og fikk mye ansvar.

For det var det han gjorde. Han begynte der, og steg raskt i gradene. I en alder av 23 år og etter noen måneder i jobb, ble han salgssjef og hadde ansvaret for 60 ansatte.

MODERNE LAGERSYSTEM: Johansens karriere startet på det som da var lageret til Lidl på Vinterbro. Nå tilhører det Rema. Her er han i samtale med Ivar Benberg, daglig leder på distribunal Vinterbro, men en gang Johansens sjef i Lidl.

Siv Dolmen

Fra regiondirektør til franchisedirektør

Da Rema 1000 kjøpte Lidls norske virksomhet, ble Johansen med over. I løpet av de neste årene var han innom jobber i driftsavdelingen, i markedsavdelingen og i økonomiavdelingen. 

I 2012 ble han regiondirektør for Akershus og Østfold. Det ble starten på et tett samarbeid med noen og 40 kjøpmenn, snuoperasjoner, og innsalg av ideer.

Johansen sier det beste fra den tiden var å gå inn og hjelpe kjøpmennene drive sin egen butikk, og se resultatene som kom ut av det.

Tradisjonelt har regionen vært betraktet som krevende, på grunn av konkurransen fra grensehandelen. Men Johansen opplevde det ikke sånn.

– Du har motsatt grensehandel og. I Halden er det ikke kylling og brus de selger mest av, men svenskene kommer over og kjøper bleier, brød, boksmat, reker og fisk.

Les også

– Jeg tror på en lederstil som tilpasser seg

Det handler om å utnytte potensialet i det utgangspunktet, sier Johansen. 

– En av de første tingene vi gjorde var en kjempesatsing på fisk og skalldyr. Vi skrev en avtale med en lokal fjordfisker der nede. Og så begynte vi å eksponere det.

Johansen forteller videre om den siste butikken før grensa til Sverige, som i 2012 var den største butikken i landet på tipping.

– Alle som kjørte til Sverige, de kjørte av der og leverte tippekupongen. Og så var det salg av blader også, for det skal du ha med deg i Sverige og på hytta og på campingen, sant. Norske blader. Så du må utnytte de mulighetene som ligger der. For den grensehandelen får du ikke gjort noe med. 

KAN DAGLIGVARE: Som regiondirektør i Akershus og Østfold var Johansen tett på driften i butikkene som tilhørte regionen. Han vet hva som funker i en butikk, og ikke.

Siv Dolmen

Etter drøye tre år i den stillingen søkte Johansen på jobben som franchisedirektør. Aktuelle kandidater fra hele Norden ble vurdert, men jobben ble som kjent hans. Johansen erstattet Tom Kristiansen, en «legende i dagligvarebransjen», ifølge Adresseavisen. 

Nå fikk han ansvaret for 550 Rema-butikker i Norge, med en totalomsetning på over 40 milliarder og nesten 10.000 ansatte. Og som nykåret ledertalent, kjente han bittelitt på presset.

– Tittelen er basert på noe som er historie og det et bevis på at man har levert. På den andre siden så overtok jeg etter en legende i norsk dagligvare og hadde store sko å fylle. Det presset var nok større enn tittelen.

Gråtende kjøpmenn og bekymrede ansatte

Johansen var forberedt på at det kunne komme utfordringer i jobben. Men han opplevde også at den stormen som kom, med reaksjonene på bestevenn-strategien, etterlot seg et sterkere Rema. Og en sterkere franchisedirektør.

Men han er ærlig på at det gikk mange tanker gjennom hodet da han sto midt oppi det og skulle forklare på et møte med kjøpmennene hva som foregikk.

– Da denne stormen kom så visste vi at den ville komme til å blåse over. Det viktigste er hvordan man håndterer dette internt. Det var ikke noen vits å komme til Tromsø dagen etter den Mack-greia og prate om hva som skal skje om seks måneder. Alle vil vite hva vi gjør i morgen. Det høres litt klisjeaktig ut, men du blir litt sånn som idrettsutøverne, du fokuserer på arbeidsoppgavene og blir veldig konsentrert på det.

Les også

Ble BT-sjef som 32-åring, ga opp mediekarrieren for å bli gründer

Det var kjøpmenn som gråt og flere sterke inntrykk, forteller han.

– VG skrev på forsiden at REMA 1000 kunne gå konkurs. På hovedkontoret lo man av denne uttalelsen fordi vi ser våre egne regnskap, men man må forholde seg til det for dagen etter er det ti tusen bekymrede ansatte som leser dette.

Så kom 2018, og en ny opptur. Johansen og folkene hans tok grep, gjennomførte kursendringer og organisatoriske endringer, og kickstartet et strålende år for dagligvarekjeden. 

Johansen sier Rema har hatt sine smeller med jevne mellomrom. Og at mye av stormen først og fremst har blåst på utsiden. 

Siv Dolmen

Drev egen butikk

Når Johansen nå søker nye utfordringer, er det ikke gitt at det blir i dagligvare. Selv om det jo er det han kan. 

Men han har også erfaring fra å drive egen bedrift, blant annet. 

– Jeg fikk tidlig lov å leke butikk. Jeg begynte tidlig å interessere meg for økonomi, og som andre gutter i den alderen var jeg veldig interessert i fotball.

Johansen forteller om den gangen på begynnelsen av nittitallet, på gutterommet hjemme hos familien i Trondheim, da han sendte brev eller fax til fotballklubbene i England og spurte om autografer. Tilbake kom massevis med brosjyrer som reklamerte for salg av drakter – til langt lavere priser enn i butikkene i Norge, oppdaget han. Det ble starten på et lite importeventyr for 14 år gamle Johansen.

TIDLIG KJØPMANN: Johansen startet butikk i en alder av 13–14 år fra gutterommet i Trondheim. Da gjorde han seg erfaringer for livet.

Siv Dolmen

Han fikk laget annonser for salg av supporterutstyr som han trykket i diverse blader. Men så kom momssmellen.

– Jeg husker ennå den dagen jeg skulle hente første forsendelsen fra England og de på postkontoret forlangte innbetaling av toll og moms. Det kom som en total overraskelse på meg og var en brutal opplevelse for en 14-åring. Hele fortjenesten forsvant jo!

Johansen ler. 

– Det var rett hjem og hva er det her for noe, liksom! Foreldrene mine lot meg gå i de fellene, det var lov til å gjøre, og feile. Så hadde vi en gjennomgang av hva toll og moms var, og så måtte jeg endre alle reklamene og få nye priser og sånt. Og etterhvert fant jeg ut at jeg heller skulle prøve få direkteleveranser fra Norge, så da laget jeg et formelt brev, øvde på å ha en voksen underskrift, brukte selskapsnavnet til pappa og sendte det til Nike, Adidas og Reebok og spurte om en avtale.

Det ble avslag hos alle unntatt Reebook. 

– Jeg tror aldri de visste at de handlet med en 14-åring!

Siv Dolmen

Deltok i 71 grader nord

Johansen lærte mye av de årene. Han satt med excel-ark, hadde bestillinger i permer og penger i skrin. Med en far som bestandig har drevet egen bedrift og en mor med økonomiutdannelse, kom det kanskje naturlig.

Som 16-åring brukte han av pengene han hadde tjent til å kjøpe aksjer. I pausene på videregående snakket han med aksjemegleren, og på baksiden av russefrakken hadde han teknisk analyse av indeksen på Oslo Børs. Etter skolen var det rett hjem for å rekke åpningen av den amerikanske børsen.

Senere valgte han å studere økonomi, og startet egen regnskapsbedrift rett etter studiene. Så kom lederjobbene på løpende bånd. Johansen tror det har vært naturlig for ham å ta lederansvar. 

– Oppmerksomhet er ikke noe jeg synes er negativt!

Han ler. I 2005 deltok han i 71 grader nord og kom til semifinalen. Det ga oppmerksomhet fra media. 

– Jeg har aldri hatt noen problemer med å stikke frem hodet. Jeg kan godt spille hovedrollen, vel vitende om at man også da må tåle noen smeller. Jeg har ingen problemer med hverken hovedroller eller smeller.

Les også

– Jeg tror ikke jeg har tatt ferie uten pc noensinne

Johansen mener hans styrke som leder ligger i at han er god på å få med seg folk på gjennomføring. Han har formidlingsevne, og han evner å se mulighetene som ligger der fremme.

På den andre siden kan han være litt rask med å fatte beslutninger. Beslutninger kan gjerne tas raskt selv om han vet at det kan være risiko for at noe er feil. Det viktigste for Johansen er at beslutningene blir tatt og at man gjennomfører noe man er enig om.

I vår fattet han beslutningen om å tre ut av Rema-systemet. I sommer hadde han sin første ordentlige sommerferie på mange år. 

I høst har han brukt tid på å finne ut av jobbsituasjonen. Uansett hva han ender med å gjøre nå, kommer han til å gå inn i det «med hud og hår».  Det er sånn han liker at det er.

Disse har vunnet kåringen:

2009: Hege Yli Melhus Ask

2010: Leif Holst-Liæker

2011: Håvard Lillebo

2012: Andreas Thorsheim

2013: Andreas Jul Røsjø

2014: Ragnhild Janbu Fresvik

2015: Jan Frode Johansen

2016: Aneesh Rajaram

2017: Marie Nielsen

2018: Pablo Barrera Lopez

2019: Vinneren avsløres på et større arrangement hos DNV-GL på Høvik utenfor Oslo fredag 6. desember.