Forsøkt lurt av katalogselskap, advarer andre: Fikk tilsendt falsk faktura

Tor Magnus Kolflaath i webbyrået Idium fikk tilsendt faktura
for en tjeneste han ikke hadde bestilt. Avsender mener det bare er snakk om et tilbud, ikke faktura. – Feil, sier fakturaekspert.

Betaler ikke: Tor Magnus Kolflaath i webselskapert Idium med regningen fra nettkatalogen Dinopplysning.no. - Ikke hadde vi bestilt denne, og ikke trenger vi tjenesten heller, sier han.

Foto: Kari F. Lingsom
Publisert:,

Forsøkt lurt. I slutten av mai dumpent en faktura fra det norske selskapet Dinopplysning.no ned på pulten til markedsføringssjef Tor Magnus Kolflaath i webbyrået Idium.

Kolflaath reagerte fordi selskapsnavnet var ukjent. I tillegg driver webbyrå hans å rådgir andre selskap om hvordan man skal unngå å bli lurt på nett:

– Kombinasjonen katalog, oppføring og faktura fikk meg til å reagere. Noen katalogfirmaer spekulerer i å sende ferdig utfylte fakturaer slik som dette, andre lurer kundene sine ved å tro at de kun gjør en endring i en eksisterende oppføring, forteller han til Dine Penger.

Mange forsøk. Dine Penger skrev i forrige uke om det tyske selskapet Norsk Internet Register som sender ut falske fakturaer.

Les mer:Høysesong for falske regninger

Etter det har vi fått mange tips om andre selskap. Et av de som går igjen er firmaet Dinopplysing.no.

Fakturaen som Idium fikk tilsendt var på 4950 kroner for å bli ført inn i en nettkatalog. Felles for de som har tatt kontakt med Dine Penger var det samme som Idium forteller: De hadde ikke bestilt noen tjeneste.

Bak Dinopplysning.no står selskapet Half 'n Half Media. Daglig leder er Thomas Hellenes. Han ønsket kun å svare på Dine Pengers spørsmål på e-post.

Selskapet: Er ikke faktura. Selv om brevet bedriftene mottar ser veldig ut som fakturaer (se eksempel nederst i saken), mener Hellenes at det ikke er fakturaer det er de sender ut:

– Vi sender ikke ut fakturaer til folk som ikke har bestilt tjenester fra oss! Vi sender ut tilbud! Tilbudet vi sender ut inneholder ingen og har i tillegg påskriften Kampanjetilbud to steder på arket – den ene med store bokstaver, skriver han til Dine Penger.

– At tilbudet sendes ut på en giroblankett er for å skape ekstra oppmerksomhet i forhold til alle tilbudene norske bedrifter daglig mottar, forteller han i e-posten.

Hellenes mener at brevet – som er skrevet på en giroblankett – ikke er en faktura:

– For å kunne oppfylle kravene til å være en faktura må giroen inneholde ordet faktura, ha et fakturanummer, fakturadato, kundenummer og en betalingsfrist, hevder han til Dine Penger.

Ekspert: Det er en faktura. Dette mener ekspertene er feil.

Dine Penger har forelagt fakturaeksempelet for ekspertene i NARF - Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening.

Fagleder for regnskap Hanne Opsahl mener at brevet som sendes ut må kunne regnes som en faktura:

– Til syvende og sist er kjernen i saken at dokumentet på alle måter utgir seg for å være en faktura, sier hun til Dine Penger.

Hun får følge av NARF-advokat Per-Ole Hegdahl:

Per-Ole Hegdahl, advokat i NARF forteller at fakturaer kan ha mangler etter regnskapsreglene. Men det får betydning for rett til å trekke fra på skatten. Ikke om det er en faktura eller ikke.

Foto: Espen Sturlasson

– Det utsendte dokumentet må være å anse som en faktura. Faktum er bare at det er visse mangler ved fakturaen som kan ha innvirkning på retten til å bokføre dette, og gjennom dette kreve fradrag skatte- og avgiftsmessig.

Dine Penger har bedt Thomas Hellenes om en kommentar til dette, men han vil ikke kommentere disse opplysningene før han har snakket med sin advokat senere denne uken.

Telefonsystemet virker ikke. På fakturaen som Hellenes sitt firma Dinopplysning sender ut, er det oppgitt telefonnummer til kundeservice.

Både Tor Magnus Kolflaath i Idium og flere andre lesere Dine Penger har vært i kontakt med har forsøkt å ringe kundeservice hos Dinopplysning for å få svar på hvorfor de har fått tilsendt faktura fra selskapet.

Men de møter bare en telefonsvarer. Det samme gjør Dine Penger når vi forsøker å ringe.

– Vi har diverse problemer knyttet til vår telefontjeneste, men grunnet stor pågang og begrenset kapasitet ved vårt kontor, vil noen oppleve å ikke komme igjennom til kundeservice, forteller Hellenes til Dine Penger på e-post.

Men dette svaret er nærmest identisk med et svar TV2 Hjelper deg fikk for to år siden, og Din Side fikk i fjor da de skrev om Dinopplysning.

Dine Penger har derfor spurt Hellenes om feilen i systemet er akkurat nå, eller om det har vært i ustand lenge. Det spørmålet har vi ikke fått svar på.

Les også: Student får etterbetalt 13.000 kr i feriepenger

Selger oppføringer. Produktet Dinopplysning.no tar 4950 kroner for er en oppføring i katalogen til Dinopplysning.no.

– Kunder mottar prioriterte annonseoppføringer på vår portal, med komplett kontaktinformasjon som firmalogo, webadresse og e-post adresser, samt en rekke søkeord relatert til deres virksomhet, forteller Hellenes.

Dine Penger har forsøkt å få svar på hvor mange besøkende sidene har, og hvor mange søk som gjøres gjennom sidene. Men dette vil ikke Hellenes svare på:

– Dette er informasjon vi ikke ønsker å gå ut med av konkurransehensyn, skriver han i e-post til Dine Penger.

Tor Magnus Kolflaath i Idium reagerer på dette:

– Når det kommer til katalogoppføringer er vårt råd er at hvis du skal ha en oppføring, så bør du kun benytte kataloger som måles av TNS. (sjekk tnslistene.no). TNS Listene gir deg tall du kan stole på og måler hvor mange brukere hvert nettsted har. Det sier noe om hvilken gjennomslagskraft nettstedet har, forteller han til Dine Penger.

Opplysningstjenester som Gule Sider, Opplysningen 1881 og 180 nummeropplysningen er blant kataloger du kan finne tall for hos TNS-listene.

Kolflaath peker også på at bedrifter må bruke trafikkrapportene de får gjennom websystemet sitt eller for eksempel fra analysene til Google Analytics. Der kan man se hvor trafikken til nettsidene kommer fra:

– Bruk trafikkrapporten og vurder prisen opp mot antall klikk som kommer fra oppføringen. Sammenlign gjerne med hva du får fra Google-søk, anbefaler han.

Følg Dine Penger på Facebook!


Dette er ikke en faktura...

I følge avsenderen Dinopplysning er dette ikke en faktura, fordi den blant annet ikke har fakturanummer eller betalingsdato. Fakturaekspertene mener derimot det er en faktura.

Foto: Kari Lingsom

8 gode råd: Unngå å bli spist av kataloghaiene

Internettsøk: Ta en seriøsitetstest av selskapet ved å google det.

Navneherming: Vær særlig oppmerksom på bedrifter som spiller på navnelikhet med etablerte produkter. Hvis de sier at du allerede er kunde, så ikke ta dette for god fisk. Sjekk det opp!

Få skriftlig tilbud: Ikke si ja på telefonen. Be om skriftlig dokumentasjon, før du tar en avgjørelse.

Les ordrebekreftelsen: Sjekk at fakturaen stemmer overens med den faktiske bestillingen.

Superduperpris: Blir du forsøkt presset til å si ja til et «spesielt godt tilbud», må du være på vakt.

Send din side av saken: Ta deg alltid tid til å sende en enkel, skriftlig reklamasjon til avsender hvis du mottar uriktig ordrebekreftelser, fakturaer eller inkassovarsler.

Ikke betal: Ikke betal en urettmessig faktura bare for å bli kvitt problemet. Det er slik de useriøse overlever. Ikke la deg skremme av ordet inkasso. Send et brev til inkassoselskapet, og forklar at kravet er uriktig. Hvis du kan dokumentere at du har bestridt kravet, skal det ikke drives inn som ordinær inkasso.

Sjekk: Er ikke firmaet registrert i Brønnøysundregisteret, er det helt useriøst. Vær imidlertid obs på at flere useriøse aktører også finnes i registeret.

Kilde: Næringslivets Sikkerhetsråd