Slik er du sjef for «idioter»

Slik er du en god sjef, selv for ansatte du ikke liker.

SLITER MED KOMMUNIKASJON: Mange sjefer sliter med å forstå sine ansatte, mener forfatter Thomas Erikson. Dette er et illustrasjonbilde.

Jan Haas
Publisert:,

Mange sjefer har sikkert opplevd å ha ansatte en absolutt ikke liker, eller som en ikke forstår seg på.

Dette kan gjøre det svært vanskelig å skape et produktivt arbeidsmiljø, mener forfatteren av boken «Omgiven av idioter», Thomas Erikson.

- Mange mennesker strever daglig med meningsløse konflikter og misforståelser på bakgrunn av dette, sier Erikson til E24.

- Nå er det ikke konflikt nødvendigvis bare negativt, men noen av dem er faktisk overflødig.

Boken bygger på DISA-systemet som deler personlighetstyper inn i fargene: Rødt, grønt, blått og gult. Og har som mål å hjelpe sjefer forstå sine ansatte slik at unødvendige konflikter ikke oppstår.

(Saken fortsetter under bildet.)

KOMMUNISERER: Forfatter og konsulent Thomas Erikson.

Massolit litteratur

- Tror du mange sjefer opplever ansatte som idioter?

- Tittelen på boken min er selvsagt ironisk. Men det er mange sjefer som har problemer med å kommunisere med sine ansatte, og hvis sjefen helt mangler selvbevissthet, vil det trolig oppstå problemer, sier Erikson til E24.

Kan ikke like alle

Erikson mener at sjefer må innse at det ikke er mulig å like alle, og at en heller må fokusere på å kommunisere på best mulig måte for å løse arbeidsoppgavene.

- Selv om en ikke kan like alle, har man allikevel som leder et ansvar for å oppføre seg profesjonelt. Et generelt tips er å skille personsaker fra jobbsaker. Du misliker ikke den ansatte fordi de er seg selv, men på grunn av noe de gjør eller ikke gjør i løpet av arbeidsdagen, sier Erikson.

Han anbefaler å lage en liste over de tingene en ikke liker ved en ansatt for å sinne ut hva som faktisk er roten til irritasjonen.

- Er den ansatte virkelig verd å irritere seg over? I mange tilfeller kan en ende opp med å innse at irritasjonen er følte kanskje er overdrevet, forklarer forfatteren.

Les også

Bytte jobb? Her er den «perfekte» CV-en

Han peker på at det finnes mange forskjellige adferdsmønstre, om de er fjernt fra ens eget kan det naturligvis være vanskeligere å forstå den andres handlinger.

BYGGER PÅ ADFERD: Boken «Omgiven av idioter» søker å hjelpe leseren forstå menneskene rundt dem.

Thomas Erikson

- Forhåpentligvis er de fleste sjefer intelligente nok til å forstå at de må møte de ansatte der de er før du forsøker å lede dem. Deretter kan du starte med å justere adferden. Men, og dette er et viktig men, noen ganger er det faktisk sjefen som er «idioten», sier Erikson.

Kommunikasjon

90 prosent av gangene det brister på arbeidsplassen er snakk om for dårlig kommunikasjon, ifølge Erikson.

- Sjefen bør kanskje oftere sette seg ned med den ansatte og si: Jeg liker ikke oppførsel A og B på grunn av følgende konsekvenser. En bør også spørre den ansatte hvordan du som sjef kan hjelpe til med å endre på dette. Mange ganger kan en slik samtale være nok til å endre den ansattes adferd, sier Erikson.

Han legger til at de beste sjefene er de som klarer å overvinne slike problemer.

- Men for å klare dette må du ta tak i saken, sier forfatteren til E24.

Erikson legger til at han mener de fleste problemene på arbeidsplassen kan løses med god kommunikasjon og forståelse for at alle er forskjellige.

- Ansvaret ligger hos sjefen

- Har sjefen eneansvar for å få kommunikasjonen til å fungere?

- Alle er ansvarlige for egen oppførsel, slik må det være. Men sjefen har et noe større ansvar enn de ansatte for å få arbeidsgruppen eller gjerne hele selskapet til å fungere. Han har sikkert også større interesse for at dette skal fungere, sier Erikson.

Han mener det er helt greit at en sjef ber en ansatt endre oppførsel, så lenge forespørselen er godt begrunnet.

- Det er kanskje opp til den ansatte å gjøre endringene, men sjefen blir kanskje tvunget til å ta initiativet til endringen, sier Erikson til E24.

- Hva er dine beste ledertips?

- Ikke for å gå tilbake til vanskelige situasjoner. Gjør deg klar til å ta tak i virkelig vanskelige problemer. Kan du snakke om de vanskeligste problemene, kan du håndtere nesten hva som helst, understreker Erikson.

Kjenner du et ledertalent? Send ditt tips til Ledertalentene 2014!

Les også:

– Hemmeligheten til høyere lønn er å ikke be om noeBytte jobb? Her er den «perfekte» CV-enNordmenn flest tror ikke på at ny teknologi vil stjele jobbenHer er Google-toppenes ni regler for god e-post-etikette