Piloter ut mot SAS-baser utenfor Skandinavia

Norsk flygeforbund syns det er trist at SAS vil opprette baser utenfor Skandinavia for å spare lønnskostnader.

FLYR ETTER NORWEGIAN OG RYANAIR: Administrerende direktør i SAS, Rickard Gustafson, avslørte onsdag at flyselskapet vil etablere baser i land som Irland.

Foto: Tt News Agency REUTERS
Publisert:

- Dette er et trist brudd med det SAS har sagt tidligere. De har hevdet at de skal være et skandinavisk selskap med skandinavisk lønn og arbeidsvilkår, sier SAS-pilot og forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund til Nettavisen.

En ny, irsk luftfartstillatelse (AOC) skal gjøre det mulig for SAS å opprette to baser i London og Spania.

Carlsen skylder på en "usunn konkurranse" i europeisk luftfart og frykter et kappløp mot bunnen. Han mener dessuten at passasjerene vil merke lite på billettprisen at de ansatte får dårligere vilkår.

I en pressemelding opplyser selskapet at det bare er et mindretall av avgangene som skal flyttes til de nye basene. Det vil i hovedsak dreie seg om ruter til feriemål hvor SAS møter sterk konkurranse fra lavprisselskaper.

- Vi snakker om en håndfull fly som vi kommer til å plassere i London eller Spania. I forhold til vår totale produksjon snakker vi kanskje om mellom 5 og 10 prosent, sier selskapets toppsjef Rickard Gustafson.

Planen er at de nye basene skal være på plass innen neste vintersesong.

Les også

Frykter for norsk luftfart etter SAS-nyhet

Skuffede ansatte

Opprettelsen av basene vil gjøre det mulig å ansette medarbeidere på vilkår som medfører lavere kostnader for selskapet.

Også i forbindelse med framleggelsen av årsregnskapet i desember luftet SAS muligheten for å flagge ut deler av flåten til andre land.

Lønnsnivået er ikke så mye høyere i Skandinavia enn andre europeiske land, ifølge Gustafson.

Men skatter, pensjonskostnader, sykelønnsordninger og andre sosiale kostnader gjør det billigere å ansette folk i Storbritannia og Spania.

- Samlet sett ser vi at kostnaden for arbeidskraft er 35-40 prosent lavere i mange andre land i Europa enn i Skandinavia, sier SAS-sjefen.

Fagorganisasjonen CAU, som organiserer kabinansatte i SAS, er lite begeistret for SAS-ledelsens nye grep.

- For CAU er det uforståelig at man benytter seg av et slikt grep, ikke minst når selskapet delvis er eid av skandinaviske regjeringer, sier CAUs leder Christa Ceré.

Les også

SAS vil åpne baser i London og Spania

Nedbemanninger

Gustafson sier nedbemanninger som følge av at de nye basene opprettes, trolig kan skje med naturlig avgang. Han regner ikke med at mange ansatte blir overtallige.

SAS har aldri tidligere etablert baser utenfor Skandinavia, som E24 har omtalt tidligere. De nye planene betyr at selskapet legger seg på en organisasjonsmodell som ligner mer på konkurrenten Norwegians. Omfanget av SAS' basevirksomhet utenfor Skandinavia blir likevel langt mindre.

Etter at nyheten om basene ble kjent onsdag morgen, steg SAS-aksjen med omtrent 5 prosent.

Les også

Vurderer å opprette egne flyruter fra Rygge

Les også

Norwegian blir først på vingene med 737 Max

Les også

Oslo lufthavn taper terreng i Skandinavia