Ny BI-satsing i Kina: Starter nytt emne i kreativitet og innovasjon

For første gang skal en nordisk handelshøyskole undervise kinesiske ledere i kreativ ledelse og innovasjon.

Uteksaminerte studenter ved Fudan-universitetet i Shanghai sitter på trappen foran en bygning på camus i mai. BI har samarbeidet med universitetets lederutdanningsprogram i flere år, og legger nå til faget «Kreativitet og innovasjon» i sitt tilbud.

Aly Song
Publisert:

Handelshøyskolen BI utvider fra nyttår sitt samarbeid med Fudan-universitetet i Kina, og legger til emnet «Idea work and organizational creativity» i sitt fagtilbud på den kinesiske utdanningsinstitusjonen.

Med det tar BI sikte på å tiltrekke seg kinesiske næringslivsledere og andre studenter som ønsker å lære mer om kreativitet og innovasjon.

Faget skal ledes av Arne Carlsen, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI i Oslo, og legges til programmet «Regnskap og Organisasjonsteori» ved Fudan-universitetet.

- Behovet for kreativitet og innovasjonsevne øker i en økonomi som forsøker å klatre i det internasjonale verdiskapingshierarkiet. Kinas utvikling de siste tiårene hadde ikke vært mulig dersom de ikke hadde hatt sterkt fokus på innovasjon og nytenkning, sier Carlsen.

- Likevel må man tilnærme seg kreative prosesser på en annen måte i Kina enn i vestlige økonomier, sier Carlsen.

Nylig klatret Handelshøyskolen BI hele 18 plasser på ar Financial Times' årlige rangering av de beste handelshøyskolene i Europa, og kapret med det en 44. plass.

BI har vært til stede i Kina i snart 18 år, og er ifølge skolen den første utdanningsinstitusjonen i verden som fikk godkjent en internasjonal Master of Business Administration (MBA) i Kina.

Les også:

BI bykser på internasjonal kåringStudentleder: - NHH hviler på gamle laurbærBI lanserer læringsapplikasjon