Kommentar: Himmelferd og mageplask

Fra lysende eksempel om global ekspansjon til selskapets største nedtur. 


<p>Hennes &amp; Mauritz har opplevd stor motgang den siste tiden. </p>

Hennes & Mauritz har opplevd stor motgang den siste tiden. 

 
kommentar Kjetil Melkevik

Melkevik er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole, samt Renteanalytiker og Autorisert Porteføljeforvalter.

Leder for Institusjonelle Kunder i Holberg Fondene. Har tidligere jobbet i Nordea Markets og Orkla.

Holberg Fondene er en uavhengig fondsforvalter innen aksjer og renter.

Fra selskapets spede start i Västerås i 1947 har den svenske klesprodusenten vokst til 4.200 butikker i 69 land. Selskapet har også en betydelig online distribusjon av sine produkter. Antall ansatte er hele 170.000 på global basis.

Hennes & Mauritz har vært et lysende eksempel på hvordan et lite nordisk selskap har klart å hevde seg i den internasjonale konkurransen. Men nå opplever Hennes & Mauritz den største nedturen i selskapets historie, hvert fall på børsen.

Med fire kvartaler på rad med svakere rapportert inntjening, lavere fri kontantstrøm enn utbytte og en økende gjeldsgrad har aksjemarkedet vært nådeløse. Aksjekursen er redusert med 60 prosent de siste årene og kun to av 34 analytikere anbefaler nå kjøp av aksjen ifølge Bloomberg.

I siste kvartal har selskapet også slitt med å få ut nye produkter i butikkene, med påfølgende økende varelager og et press for å selge de usolgte kolleksjonene billigere.

Med Amazon og andre digitale aktører i kulissene står den svenske giganten overfor en gigantisk utfordring med å snu utviklingen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå