Derfor er Facebook suveren

Tre faktorer gjør Facebook uangripelig for konkurrentene, skriver analytiker Salvador Baille i denne gjestekronikken.

<p><b>OVER FORVENTNING:</b> Facebook <a class="" href="http://e24.no/digital/facebook/facebook-har-flere-innbyggere-enn-verdens-mest-menneskerike-land/23383722">leverte et kvartalsresultat</a> som var over analytikernes forventninger denne uken. Der kom det frem at Facebook nå har 1,39 milliarder brukere verden over.</p>

OVER FORVENTNING: Facebook leverte et kvartalsresultat som var over analytikernes forventninger denne uken. Der kom det frem at Facebook nå har 1,39 milliarder brukere verden over.

 
kommentar Salvador Baille

Salvador Baille er konsulent og analytiker innen innovasjon og teknologiledelse.

Han er daglig leder i analyse- og konsulentfirma Intelis. Har over 15 års erfaring fra ulike operative og strategiske lederroller i norske og internasjonale teknologiselskaper. Var tidligere partner i konsulentfirmaet Core Group. Foreleser innen forretningsutvikling og innovasjon ved Høgskolen i Østfold.

Kvartalstallene for Facebook er ute, og de er vanskelig å mislike fra et kommersielt perspektiv.

Engasjement blant brukerne har økt med 13 prosent målt i månedlige brukere. Omsetningen, målt i gjennomsnittlig inntekt per bruker, har også økt med ikke mindre enn 31 prosent. Til tross for flere milliarder dollar brukt på oppkjøp i det siste (Instagram og WhatsApp er de mest kjente tilfellene) hadde Facebook per fjerde kvartal 11,2 milliarder dollar (over 87 milliarder kroner) i kontanter og «marketable securities» - og ingen langsiktig gjeld.

Alt dette er imponerende tall for et selskap som ble grunnlagt for under 10 år siden.

Enda mer imponerende er det når vi tar i betraktning hvordan alle de andre sosiale medier sliter. Google+ er blitt nesten irrelevant i denne sammenhengen. Twitter blør penger mens ledelsen og gründerne selger seg ned i selskapet. LinkedIn balanserer fortsatt på kanten av lønnsomheten. Vekstraketter som Snapchat og Pinterest må fortsatt finne en forretningsmodell som gjør dem til en fornuftig investering. Andre prøver fortsatt å vinne sin plass under sola.

Hva gjør Facebook til en så formidabel konkurrent? Hovedårsaken ligger i tre faktorer: Nettverkseffekter, skala og en uvanlig smart segmentering.

Nettverkseffekter kan kort beskrives som fenomenet som gjør at brukerne opplever et nettverk som stadig mer verdifullt for hvert nytt medlem som blir med. Et klassisk eksempel er telefonen. Dette er grunnen til hvorfor mobiltelefonselskaper tillater at egne brukere får ringe til abonnenter fra andre mobiloperatører. Nettverkseffekter har også en tendens til å vokse eksponentielt etter å ha nådd en kritisk brukermasse.

I tillegg sikrer nettverkseffekter en betraktelig utgangsbarriere. Man forlater vanligvis ikke et etablert nettverk for å gå over til et nytt nettverk som er «tomt».

Facebook oppnådde sin kritiske kundemasse for lenge siden. Da Google+ prøvde å konkurrere var det altfor sent. Fordi brukerne var alle allerede på Facebook.

Brukerne fikk ingen verdi av å bygge opp et nytt nettverk fra bunnen, usikre på om de ville finne de samme kontaktene der eller hvor aktive de var i det nye arena. Per i dag dato er det nesten umulig å konkurrere mot Facebook «head-on» basert bare på nettverkseffekter.

Konsekvensen av disse nettverkseffektene er blitt en enorm skala som har dratt annonsørene med seg. Visst finnes det andre arenaer å plassere markedsføringspengene på. Imidlertid bør vi huske at vi fortsatt er i transisjonsfasen mellom analog og digital markedsføring. Mens «math men»” tar over etter «mad men» vil naturlig nok annonsørene satse på de sikreste kortene. Som Google viste for en del år siden, «Money follows eyeballs».

I dag er det ingen som konsentrerer mer omsettbar oppmerksomhet enn Facebook. Noen mobiloperatører har gått så langt som å tilby gratis databruk for Facebook for å tviholde på kundene sine. Skala betyr jo alt for disse.

Allikevel er en uvanlig smart segmentering det som virkelig skiller Facebook fra andre selskaper, uansett industri.

Rastløst har de tilpasset seg nye segmenter når de har dukket opp. Imidlertid har selskapet ikke brukt de klassiske demografiske parameterne. Facebook segmenterer helst etter brukermønstre. Da brukerne begynte å svikte online plattformen for å fokusere på mobil skjønte Facebook det raskt (som Google også gjorde, og Microsoft ikke turte).

Selskapet har lagt ned betydelige ressurser i å tette hullet nye konkurrenter kan komme fra. Facebook har fokusert nådeløst på brukeropplevelsen. De utviklet app-en sin på nytt på nativt språk for iOS, da HTML5-versjonen viste seg å ikke være god nok. Segmentering etter brukermønstre, kombinert med frykt for disrupsjon, forklarer sannsynligvis også hvorfor Facebook kjøpte Instagram og WhatsApp i fjor. Det samme gjelder beslutningen om å frakoble Facebook Messenger fra hovedapplikasjonen.

Så, disse tre - nettverkseffekter, skala og smart segmentering - gjør Facebook, per dags dato, uangripelig som selskap.

Bare en sjokkerende og rask endring i markedet, eller et regulatorisk grep fra myndighetene, kan true selskapets posisjon akkurat nå. Gründere og investorer i sosiale medier bør tenke nøye hvordan de kan bruke de samme elementene i sitt favør, eller finne andre måter å konkurrere på.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå