Jens tvittrer halvhjertet

Jens er dørgende kjedelig. Han bør ta sterkere styring på sitt eget omdømme.

			Noen skriver selv. Som Hadia Tajik, politisk rågiver for Dag Terje Andersen.
Noen skriver selv. Som Hadia Tajik, politisk rågiver for Dag Terje Andersen.
kommentar Elin Ørjasæter

Elin Ørjasæter var frem til juni 2012 konsulent i PR- og informasjonsbyrået Burson-Marsteller.

Hun er tidligere E24-kommentator, og jobber nå som foredragsholder og forfatter.

Hun har tidligere vært personaldirektør, hodejeger og forhandler i fagforening. «Lederboka, hodejegerens beste tips» og den humoristiske selvbiografien «Det glade vanvidd» er to av hennes bøker.

Født: 25. februar 1962

Avhengig av: Kaffe og Twitter.

Drømmebil: Mini Roadster cabriolet.

Angrer på: At jeg jobbet så mye da barna var små.

Favorittartist: Willie Nelson, Phil Ochs og Johnny Cash.

Beste bok: «Borgerkrigen» av Hans Magnus Enzensberger. En dystopi som kom ut på 80-tallet og forandret mitt syn på verden. Både borgerkrigene i Afrika, 11. september og 22. juli kan sees som en bekreftelse på bokas dystre profetier.

Sosiale medier, altså nettsamfunn som Facebook og Twitter, er det nye store i norsk valgkamp. Alle politikere hiver seg på.

Annonsørene, som aviser og fjernsynskanaler fortviler fordi politikerne prioriterer gratis nettsamfunn fremfor betalte annonser. Bård Vegar Solhjell og Hadia Tajik skriver selv

Men har politikerne forstått at sosiale medier også koster, men på en litt annen måte? De krever autensitet, eller i hvert fall relevans. Jens strever litt med begge deler.

"Skriver på landsmøtetalen," skrev Jens Stoltenberg fredag 1805 på Twitter. "Det blir fokus på arbeidsledighet og finanskrisen."

Problemet var bare at akkurat da snakket han på direktesendt radio, på Dagsnytt atten. Hvilket fikk studenten @idaaa til å sende ut denne litt syrlige kommentaren på Twitter: "Ah, selvfølgelig. Samme person (ghost) skriver tvitringene og landsmøtetalen til Jens - så kan han være på radio. Flott."

Jens dikterer meldingene, meldte en tvittrer senere på kvelden, og det har han vært helt åpen på. På samme måte som Britney Spears og Barack Obama.

Greit nok. Men det unike med politikere som @bardvegar og @HadiaTajik er at de åpenbart skriver selv. Man blir kjent med dem.

Bør politikere bruke sosiale medier hvis de ikke skriver selv? Eller blir det klamt og pinlig, slik som roseaksjonen til Jens på Facebook?

For noen år siden fikk Kristin Halvorsen gjennomgå, etter at Dagbladet avslørte at hun aldri skrev bloggen sin selv.

Nå er det ingen som lenger forventer at partilederne skriver sine egne blogger. Men hver gang det kommer et nytt og nærere medium forventer vi autensitet. Har vi rett til det?

Politikerne flest strever med å finne formen og blir hjulpet av entusiastiske unge medarbeidere. Men de unge forstår ikke risikoen som følger ved å være synlig og personlig på nye måter, og de har generelt mindre erfaring med bygging av politisk profil over tid.

I tillegg er dannelsesreglene uklare og under utforming på nettet. I USA var det atskillig halloi da signaturen @cwalken utgav seg for å være skuespilleren Christopher Walken. Twitteradministrasjonen fjernet etter en tid funksjonaliteten i brukeren.

@Einargerhardsen derimot, er helt ok fordi han er ledsaget av portrettet til Håkon Lie. Han signaliserer klart at han er en spøkefugl. Akkurat som @tullejens, som er atskillig mer underholdende enn ordentlig-jens.

Ordentlig-Jens må finne formen. Statsministeren trenger faktisk ikke være privat for å være interessant. Kanskje han rett og slett skulle bli mindre privat, og mer politisk, for å virke autentisk i sosiale medier.

Som @iacob repliserte i Twitterdiskusjonen om Jens fredag kveld: "Politikk bør ikke være en autensitetskonkurranse. Jeg er mer opptatt av hva Jens sier og hvorfor, enn hvem som har laget teksten."

Tusen takk til tvittrerne som har gitt meg innspill til denne artikkelen! Jeg er på twitter: www.twitter.com/orjas.

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå