Mobil rekruttering – vi sover ennå

Det er fortsatt langt mellom rekrutteringsprosesser som er tilpasset mobilen. De fleste arbeidsgivere later til å tro at det ikke er så farlig. Neppe en god strategi.


<p><b>MOBIL HVERDAG:</b> Det finnes langt enklere måter å bli gal på enn å skrive en lang tekst på mobilen. Illustrasjonsfoto.</p>

MOBIL HVERDAG: Det finnes langt enklere måter å bli gal på enn å skrive en lang tekst på mobilen. Illustrasjonsfoto.

kommentar Hans Petter Stub

Hans Petter Stub er partner i kommunikasjonsbyrået Whydentify.

Han er en av Norges ledende eksperter på «employer branding», og bistår noen av Norges mest profilerte arbeidsgivere.

Stub er en ofte brukt foredragsholder og har bidratt til HR Norges temahefte om «employer branding».

I dagens Norge går det helt greit å være på jobbjakt med mobilen, inntil et visst punkt. De fleste karrieresider er mobiltilpassede, å lese om virksomheten og stillingen fungerer dermed veldig bra.

Om du faktisk skal sende inn søknaden med mobilen, da endrer alt seg. Rett nok er mange systemer koblet opp mot LinkedIn, så å fylle ut CV-en er blitt enklere. Det hjelper dog ikke 63 prosent av Norges yrkesaktive befolkning som ikke har en profil. De må knote seg gjennom en hel rekke steg for å fylle ut informasjonen systemet krever.

Så kommer søknadsteksten. Har du prøvd å skrive en god og lang tekst på mobilen? Det finnes langt enklere måter å bli gal på. Konklusjonen er at i dagens Norge, kan man sjelden bruke mobilen for å søke jobb. Man må ty til en datamaskin.

Er det så nøye da, er det mange arbeidsgivere som spør meg. Vel, la oss se på noen tall. TNS Kantar viser at mer enn 60 prosent av all trafikk på nettet i Norge kommer via mobilen. Mange vil dermed oppdage stillingsannonsen din via mobilen, men som arbeidsgiver er du avhengig av at kandidaten sier «oioi, den stillingen er spennende, jeg må huske å søke på den neste gang jeg er ved en datamaskin». Hvor mange mister du underveis med en slik tankegang?

Andelen på 60 prosent nettrafikk via mobilen varierer dog, og tall viser at mobil og nettbrett har størst andel på morgenen og ettermiddag/kveld, mens desktop har høyest andel mens man er på jobb. Det reiser spørsmålet: Når på døgnet søker man på en jobb? Tall fra Jobvite i 2015 viste at 30 prosent søker på en ny jobb mens de er på jobb, 21 prosent mens de sitter i et møte. Jo da, det er halvparten det.

Halvparten er jo ganske mange, kan du trøste deg med, men er du sikker på at du ønsker søknader først og fremst fra kandidater som bruker arbeidstiden på å søke på en ny jobb? Ikke bare er de noe illojale, men sannsynligvis også ganske demoraliserte. Du finner sikkert noen fabelaktige kandidater fra denne gruppen, men hadde det ikke vært lurt å tilrettelegge for andre også?

Å gi blanke i å tekkes mobile jobbsøkere er fortsatt gjengs i HR-avdelinger. Tenk om samme tankegang hadde vært brukt i markedsavdelinger eller blant ansvarlige for nettbutikker. «Vi mener at produktet vårt er såpass bra at kundene våre vil ta seg bryet med å finne frem en datamaskin for å kjøpe produktet vårt, selv om de foretrekker mobilen. Risikoen for at vi mister noen er så å si ubetydelig», said no webshop manager ever!

Det er svært sannsynlig at arbeidsgivere går glipp av mange dyktige søkere rett og slett fordi man setter gamle, utdaterte systemer høyere enn det å tilpasse seg en ny virkelighet. Det er enklere å søke lån på flere hundre tusen kroner enn det er å søke på en jobb. Det finnes det ingen god grunn til! Bankene har skjønt at det er de som skal ha byrden med å gjennomføre en lånesøknad, ikke kunden.

Til tross for at konkurransen i arbeidsmarkedet er like hard som i bankbransjen, har ikke mange HR-avdelinger tatt inn over seg at «kundetilpasning» er viktig. De få som skjønner dette, vil ha en enorm fordel.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå