Derfor tapte MTG krigen mot pensjonistene

Avtalen mellom TDC og MTG Nordic skulle etablere Europas første integrerte media- og telekommunikasjonsaktør. Ledelsen i begge selskaper snakket entusiastisk om fordelene ved operasjonen. Aksjonærene trodde ikke på det.


<p><b>OPPKJØP STRANDET:</b> Get-eier TDC har vært gjenstand for mulig oppkjøp.</p>

OPPKJØP STRANDET: Get-eier TDC har vært gjenstand for mulig oppkjøp.

 
kommentar Salvador Baille

Salvador Baille er konsulent og analytiker innen innovasjon og teknologiledelse.

Han er daglig leder i analyse- og konsulentfirma Intelis. Har over 15 års erfaring fra ulike operative og strategiske lederroller i norske og internasjonale teknologiselskaper. Var tidligere partner i konsulentfirmaet Core Group. Foreleser innen forretningsutvikling og innovasjon ved Høgskolen i Østfold.

I begynnelsen av februar kom nyheten om at MTG Nordics (Viasat, TV3, produksjonsselskaper og flere radiokanaler) skulle selges til den danske telekomoperatøren TDC, som i Norge eier Get. Prislappen var på nesten tyve milliarder svenske kroner. Denne prisen var basert på gjennomsnittsprisen i de ti siste handelsdagene før kunngjøringsdatoen. Det resulterende selskapet ville skape Europas første integrerte media- og telekommunikasjonsaktør, et tilsynelatende spennende verdiforslag for aksjonærene i begge selskapene.

For MTG var denne operasjonen livsviktig fordi konsernet vil rendyrke sin aktivitet mot vekst i nye digitale medier- spill, YouTube, digital markedsføring. I internettøkonomien betyr vekst dog å konkurrere i en nådeløs arena der rikelig tilgang til kapital er en essensiell betingelse for å lykkes. Salget av det tradisjonelle mediehuset i MTG Nordics var måten å skaffe seg ny nødvendig kapital på.

Aksjonærene i TDC ble ikke overbevist. De sendte aksjeprisen til TDC ned elleve prosent etter avtalen ble kjent. En gruppe pensjonsfond kunngjorde noen dager senere at de vær villige til å kjøpe TDC. Aksjeprisen økte med atten prosent. Tilbudet ble avslått, men nå snakkes det om at Telia også kan være interessert i å kjøpe den danske telekomoperatøren og utløse en budkrig. Nye fond har kommet med et tilbud.
Følgelig har oppkjøpet nå blitt opplyst. Hvorfor det, når ledelsen i både MTG og TDC argumenterte ivrig for oppkjøpet som en banebrytende og verdiskapende strategisk operasjon?

I realiteten var utfallet som forventet. En vertikal integrasjon må kunne levere verdi på ett eller flere av disse områdene:

  • Oppkjøpet er billig sammenlignet med markedsprisen
  • Oppkjøperen kan styre oppkjøpsobjektet bedre enn den tidligere ledelsen
  • Man skaper operasjonelle eller finansielle synergier
  • Man vinner markedsmakt

En analyse av disse punktene danner fort et tvilsomt bide av operasjonen.
For det første var ikke oppkjøpet billig. TDC skulle betale markedsprisen for MTG Nordics.
For det andre er det svært usannsynlig at TDC – en kabel-TV- og telekomoperatør- kan drive MTG – et medieselskap – bedre enn den nåværende ledelsen kan. Faktisk er det såpass usannsynlig at sjefen i MTG hadde blitt i det nye resulterende selskapet som "Deputy group CEO".

Synergiene det ble vist til skulle skapes i løpet av tre år. I teknologi- og innholdsverden er tre år en evighet. I tillegg er det et kjent fenomen at synergier er enkle å regne hjem på regneark, men ikke fult så enkle å realisere i virkeligheten, spesielt i vertikale integrasjoner. Denne operasjonen måtte dermed kunne begrunnes strategisk, men for aksjonærene i TDC var dette også vanskelig å forstå.

Man kan ikke regne med at de nye kontantstrømmene som skulle komme ved distribusjon av innholdet fra MTG til andre brukere enn egne abonnenter. Disse nye kontantstrømmene var allerede der før oppkjøpet og innbakt i oppkjøpssummen.
En mulighet for TDC var å vinne markedsandeler ved å tilby TV3, Viasat osv. kun til TDC-kunder. I et ideelt scenario vil abonnementene til andre operatørene (som Altibox eller Canal Digital her i Norge) sagt opp sine kontrakter og gått over til TDC (her i Norge Get). Dermed hadde TDC vunnet nye abonnenter og økt omsetningen fra kabel-TV, bredbånd og mobil.
Likevel er dette scenariet heller ikke risikofritt. For det første er det ikke enkelt å bytte bredbåndsleverandør pga. den fysiske infrastrukturen – de såkalte lokale monopoler- og bindingsavtalene. For det andre opplever nordiske innholdsleverandører gradvis større konkurranse fra internasjonale giganter som Netflix og HBO. For det tredje er det høyst sannsynlig at regulatoriske myndigheter vil se på et slikt markedsmakt som mistenksomt, både på fast og mobil fronten, og kan fort forby eller begrense det. Så er det Sverige, der MTG har hovedkontoret, mens TDC ikke har noen nevneverdige operasjoner lenger.

I tillegg betyr operasjonen en dyr satsing på å skape nytt konkurransedyktig innhold mot de stadig større summene som internasjonale aktører som Netflix og HBO investerer. Investeringer i innholdsproduksjon er risikable og kan derfor bety færre midler til satsing på 5G, den nye generasjonen mobiltjenester.

Realiteten er at hensikten med oppkjøpet var uklar fra starten – til tross for de store ordene. Aksjonærene i TDC foretrekker derfor et rask utbytte av deres investering ved å selge selskapet til andre aktører.
I mellomtiden må MTG finne seg en ny kjøper for MTG Nordics. Selskapet er mest sannsynligvis fortsatt til salgs.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå