Dette er Jay-Z' største problem

Tidal-skandalen har trolig bare begynt. Han har fått seg noen mektige fiender som kan skape «99 Problems» for Jay-Z.


<p><b>GOT 99 PROBLEMS:</b> Milliardær og rapper Jay-Z og artistkona Beyoncé har store eierinteresser i musikkstrømmetjenesten Tidal. Det har ikke vært problemfritt, og flere utfordringer venter, mener E24-spaltist Salvador Baille. </p>

GOT 99 PROBLEMS: Milliardær og rapper Jay-Z og artistkona Beyoncé har store eierinteresser i musikkstrømmetjenesten Tidal. Det har ikke vært problemfritt, og flere utfordringer venter, mener E24-spaltist Salvador Baille. 

 
kommentar Salvador Baille

Salvador Baille er konsulent og analytiker innen innovasjon og teknologiledelse.

Han er daglig leder i analyse- og konsulentfirma Intelis. Har over 15 års erfaring fra ulike operative og strategiske lederroller i norske og internasjonale teknologiselskaper. Var tidligere partner i konsulentfirmaet Core Group. Foreleser innen forretningsutvikling og innovasjon ved Høgskolen i Østfold.

Jay-Z kjøpte norske Wimp i januar 2015 for 56 millioner dollar sammen med flere andre amerikanske artister. Kunngjøringen skapte sjokk og vantro i innovasjonsmiljøet i Norge, som betegnet oppkjøpet nærmest som en skam. Det var bare å se på Spotifys mange millioner brukere for å forstå at selskapet hadde en lys fremtid foran seg!

Det trodde sannsynligvis også Jay-Z.

Så meldte den tøffe virkeligheten seg. De nye eierne måtte raskt lære seg at forretningsmodellen til musikkstrømming er håpløs i nåværende form. Aktørene i musikkstrømming er fanget mellom tre plateselskaper, som eier rettighetene til mesteparten av verdens musikk, og brukere som kan velge blant mange andre måter å lytte til den samme musikken på. Noen av disse andre alternativene er faktisk gratis eller direkte ulovlig. Tidal begynte fort å akkumulere massive tap og søksmål. Det hele toppet seg for noen dager siden, med avsløringene om at selskapet hadde manipulert lyttertallene, slik at plateselskapene til kona Beyoncé og vennen Kanye West fikk ulovlig godt betalt, og dermed artistene selv også.

Hvis påstandene om manipulasjon stemmer, har Jay-Z i virkeligheten gjort det som andre skruppelløse eiere har gjort mange ganger før ham: Å manipulere regnskapstall og drenere selskapet for penger på bekostning av andre aksjonærer eller kreditorer når slutten nærmer seg. Selskapet er nå naturligvis anmeldt til Økokrim.

Likevel har denne skandalen antageligvis bare begynt. Det finnes andre aktører som er berørte av saken. De tre plateselskapene som kontrollerer musikken som publiseres i verden heter Sony, Universal og Warner Music. Beyoncé har kontrakt med Sony. Kanye West med Universal. Vil Warner la erkerivalene jukse til seg disse pengene? Det er ikke utenkelig at det blir juridiske tiltak fra den siden også.

Det finnes en mektig aktør til, som heller ikke kan være glad over denne saken. Den amerikanske telekomoperatøren Sprint kjøpte en tredel av Tidal i januar i fjor. Mange stilte spørsmål rundt oppkjøpet den gangen. Sannsynligvis vil administrerende direktør i Sprint like denne skandalen dårlig, og forklaringene han vil være nødt til å gi til kundene og analytikerne enda dårligere. 

Det er ikke det eneste han har å være irritert over. Tidal taper penger. Det selskapet egentlig har gjort er å kanalisere de ferske pengene fra Sprint til medeieren Jay-Z (gjennom kona Beyoncé). Det er lite sannsynlig at ledelsen i Sprint er fornøyd med å være den eneste aksjonæren som de facto taper penger, til tross for å ha en minoritetspost i selskapet. Det kalles å skaffe seg mektige fiender.

Tidal er likevel ikke alene. Spotify ble saksøkt i fjor for 1,6 milliarder dollar for brudd på opphavsretten. Det er tøft å være i musikkstrømming. Den nådeløse konkurransen, i et kappløp mot bunnen, kan føre til desperate handlinger.

Hvilke konklusjoner kan investorer ekstrahere fra Tidal-skandalen?

For det første er det risikabelt å ta posisjoner i et selskap der medeierne har interesser i andre deler av verdikjeden. Disse andre aksjonærene kan og vil sannsynligvis finne en måte å berike seg selv på bekostning av andre investorer.

For det andre er det alltid viktig å se på den strategiske posisjonen til et selskap man vurderer å investere i. Å vokse fort er relativt enkelt. Det holder med å kjøpe markedsandeler ved å gi bort penger til kundene og ha eiere som tåler å tape mye. Å vokse fort og lønnsomt er mye vanskeligere. Få klarer det.

Til slutt bør man aldri prøve å slå konkurrenter som tilsynelatende ikke er interessert i å tjene penger. Det er akkurat det som skjer i strømmingsbransjen, med Spotify, Apple, Google og Amazon i spissen.

Tidal sliter fordi Jay-Z ikke er et investeringsfond eller en gigantisk bedrift med bunnløse lommer. Han må tjene penger for å leve. Det var hans store feil.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå